Nieuws Personeel

Ondernemers bedenken creatieve ideeën voor de alternatieve kerstborrel

Dit jaar zal de kerstborrel er anders uitzien dan andere jaren. Samenkomen is dit jaar niet mogelijk, maar werknemers hebben wel behoefte aan contact met collega’s. Daarom komen veel ondernemers nu met creatieve ideeën, zoals een gezamenlijke radio-uitzending of een pubquiz.

Van onze redactie 11 december 2020

Kerstpakket

Uit onderzoek van netwerksite LinkedIn onder meer dan duizend werknemers blijkt dat de 'Zoom-moeheid' is toegeslagen. Om toch tegemoet te komen aan de behoefte tot ‘samenkomen’ laat de meerderheid van de organisaties de kerstborrel in een nieuw jasje doorgaan. De meesten kiezen voor een online samenkomst (met een creatieve twist), zoals een pubquiz, muziekbingo of een gezamenlijke radio-uitzending. Een kleine groep kiest volgens XpertHR voor een drive-in kerstborrel zodat collega’s elkaar toch kunnen zien.

Anders videobellen

Met de creatieve twist hopen de ondernemers hun medewerkers toch het gevoel van samen zijn te bieden waar iedereen zo aan toe is. Juist door het nu een keer anders te doen dan in de typische videomeetings wordt het misschien wel verrassend gezellig zo aan het einde van een bewogen jaar.

,,Juist dit jaar is het nog belangrijker dat iedere medewerker zich gezien en gewaardeerd voelt”

Wieneke Brandt, product director bij XpertHR

Extra kerstpakket of attentie

Waar de NS dit jaar juist niet kiest voor een kerstpakket, kiezen andere ondernemers juist voor een extra attentie. Zeker omdat een klein deel van de organisaties helemaal geen (online) kerstborrel organiseert. ,,Je moet je medewerkers belonen, ze hebben het hele jaar hard gewerkt, en vanuit huis. Dan is het krijgen van een kerstpakket juist het moment om de saamhorigheid terug te brengen.", aldus consumentenpsycholoog Patrick Wessels.

Wieneke Brandt, product director bij XpertHR: ,,De kerst- en eindejaarsborrel is traditiegetrouw een moment om samen met werknemers terug te blikken op het jaar en hen te bedanken voor hun harde inzet. Ook al is de borrel nu in een andere vorm, het is wel belangrijk dat werkgevers bij dezelfde boodschap stilstaan. Het jaar 2020 is voor iedereen een bijzonder jaar geweest en het thuiswerken heeft veel inzet van medewerkers gevraagd. Juist dit jaar is het nog belangrijker dat iedere medewerker zich gezien en gewaardeerd voelt. Op die manier gaat men in 2021 weer met frisse moed aan de slag.”

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.