How-to Personeel

StreetwiZe brengt bedrijven lessen van de straat bij

Denk je aan een straatkind, dan associeer je die al snel met armoede, drugs en criminaliteit. Als straatkind moet je proactief zijn, ballen hebben en een vechtersmentaliteit. En ‘zonder creativiteit maak je geen kans’, meent Arnoud Raskin, oprichter van StreetwiZe. Hij bedacht een winstgevend bedrijfsmodel waarmee hij straatkinderen over de hele wereld helpt.

Anna Neeltje de Boer 16 oktober 2019

Arnoud Raskin Streetwi Ze 1

Arnoud Raskin, oprichter van StreetwiZe. (foto: Eric de Mildt)

,,Ik was een student van gemiddelde kwaliteit,’’ vertelt de Belgische ondernemer op Exact Live in de Jaarbeurs. ,,Ik studeerde aan een designschool, werkte aan grote projecten voor het mkb, ontwikkelde een theaterstoel en vervaardigde een nieuwe leuning of balustrade. Ik deed wat er gedaan moest worden en blonk nooit uit. Ik deed projecten omdat het moest, niet omdat ik dat wilde doen.’’

Purpose

De situatie veranderde toen Raskin besloot een product te maken voor straatkinderen. ,,Ik had ineens heel veel energie: ik dacht dat ik de wereld kon veranderen.’’ Dat is volgens de Vlaming geen oproep dat iedereen moet kiezen voor sociaal werk, maar een advies: zoek je eigen kracht. Doe waar je gelukkig van wordt. ,,Klassieke systemen die ons in een mal duwen helpen ons niet te laten zijn wie we zijn. Natuurlijk zijn er KPI’s, strategieën en budgetten; je bedrijf moet praktisch werken, maar je moet het ook in je buik voelen! Daarom moet je naast je business ook een purpose bedenken: wie wil je zijn en wat wil je doen?’’

Doorgrond je klant

Eén van de dingen die Raskin op school had geleerd, was: doorgrond je klant. Zodoende stapte hij op het vliegtuig naar Colombia. Met een projectleider ging hij de straat op met boeken en pleisters: education and medication. ,,Ik trof chaos aan. Er werd gerookt, gesnoven en gevochten. Een pedagogische activiteit met twee of drie kinderen beginnen? Succes! Dat was niet zo gemakkelijk.’’

Professor Spaans

Hij sprak amper een woord Spaans, maar maakte van zijn zwakte een kracht: ,,Ik kocht een oud schoolschrift en ging op zoek naar een Spaans sprekend kind. Ik kwam uit bij Julian. Ik vertelde hem dat mijn Spaans heel slecht was en vroeg of hij mijn professor Spaans wilde worden. Dat wilde hij wel. En zo tekende ik een huisje en een boompje. Julian schreef de woorden eronder en ik sprak ze uit. Hij las vervolgens met een glimlach voor hoe ik de woorden wel moest uitspreken. Julian leerde me zo’n veertig woorden. Ik vroeg hem of hij dat nog eens wilde doen en dat wilde hij wel. Waar Julian zich in het dagelijkse leven nog geen vijf minuten kon focussen, was hij nu al anderhalf uur geconcentreerd met mij bezig geweest.''

''Daarom moet je ze geen vis geven, maar ze leren vissen''

Arnoud Raskin

Empowerment

,,De volgende dag kon ik Julian niet meer vinden. Ik herhaalde het trucje, vroeg een ander kereltje en het werkte opnieuw, maar toen liep het fout. Julian zag ons en voordat ik het wist gingen de jongetjes met elkaar op de vuist. Wel kwam ik erachter waarom zij zich zo betrokken voelden: de jongens waren in dit geval de toegevoegde waarde. Ik had ze empowered.’’

Zo ontwikkelde Raskin de Mobile School. Een kar op vier wielen, volgestouwd met schoolborden, kleurige platen met letters, cijfers en tekeningen. ,,Wij geven geen eten, maar les. Als je een vis geeft, kloppen ze weer op je deur zodra de vis op is. Daarom moet je ze geen vis geven, maar ze leren vissen.’’

Niet bedelen, maar een businessmodel

Omdat StreetwiZe tegen bedelen is, houdt de organisatie zelf ook niet haar handje op voor geld. Raskin ontwikkelde leiderschapstrainingen voor bedrijven, waarin de vier attitudes van de meest succesvolle straatkinderen centraal staan. Hij noemt het voorbeeld van een man die op straat opgroeide, nooit onderwijs volgde, maar toch twaalf talen sprak. Een man die geen boeken had, enkel tegenwind ervaarde, maar toch fantastische dingen wist te doen: hij verdiende zijn geld door mensen naar een plaatselijk restaurantje te lokken, leerde van iedere toerist wat woorden, wist zich zo zelf te onderwijzen en daardoor de harten van nieuwe toeristen te stelen, die zich lieten overhalen naar het restaurantje in kwestie te gaan. Inmiddels heeft de man een licentie als gids.

De wereld veranderen

,,Die positieve focus, veerkracht, proactieve creativiteit en corporatieve competitie staan centraal in onze trainingen.’’ StreetwiZe mag inmiddels onder andere Rabobank, Coca-Cola en Nike tot zijn klanten rekenen. En zo kan het bedrijf zonder te bedelen het sociale werk voortzetten en meer Mobile Schools verwezenlijken. ,,Met ondernemerschap en innovatie kunnen we de wereld veranderen.’’