Nieuws Personeel

Truckverkoper drie dagen per jaar in het vuurwerk

Nils de Kruiijff 31 december 2015

Truckverkopervuurwerk

Vrijwel het hele jaar verkoopt Coen van der Wind vrachtauto's bij Stern Trucks. Maar drie dagen per jaar verkoopt hij pijlen, sierpotten en knallers met zijn bedrijf XL Vuurwerk.nl. Lucratieve handel, erkent hij in het AD Utrechts Nieuwsblad.

Het is een gezellige boel in de loods van XL Vuurwerk.nl aan de Voorveste in Houten. Moeder smeert broodjes en dochters en zonen helpen met de verkoop van vuurwerk. Ook in het Utrechtse filiaal aan Strijkviertel staan familieleden en vrienden achter de toonbank. “Dit is de gezelligste vuurwerkwinkel van Nederland,” zegt eigenaar Coen van der Wind. Ondertussen komt een medewerker even melden aan de baas dat de paddo's op zijn. “Bestel maar bij,” antwoordt Van der Wind meteen.

De verkoop van vuurwerk is lucratieve handel, geeft Van der Wind eerlijk toe. Een ton omzet per filiaal wordt in drie dagen meestal wel gehaald. “Maar de kosten zijn ook hoog,” voegt hij er meteen aan toe. “Je hebt een speciale bunker nodig en je moet een dure sprinklerinstallatie aanleggen. Dan ben je al snel 70.000 euro verder. Maar ik klaag niet. Het levert best wat op, anders zou ik er niet aan beginnen. Toch doe ik het vooral voor de lol.”

Coen van der Wind in zijn vuurwerkzaak in Houten. Foto: Ricardo Smit Zes jaar geleden begon Coen van der Wind, geboren in Utrecht, opgegroeid in Houten en nu woonachtig in Odijk, met de verkoop van vuurwerk. De combinatie van vrachtautoverkoper en vuurwerkhandelaar ligt niet voor de hand, maar Van der Wind vindt de mix niet zo vreemd.

“Ik heb het handelen in de genen. Waarschijnlijk van mijn vader meegekregen. Die had een eigen bedrijf. Ik kocht zeven jaar geleden twee mobiele vuurwerkbunkers op. Voor de handel dacht ik, maar mijn zoon vroeg me om die bunkers niet te verkopen, maar ze te gaan gebruiken. Tja, toen ging het balletje rollen. Ik kocht een loods in Houten om vuurwerk te gaan verkopen en we zijn begonnen.” De verkoop liep zo goed, dat hij dit jaar een tweede verkooppunt in Strijkviertel in De Meern aankocht. Volgens Coen van der Wind staan goede service en moderne marketing aan de basis van zijn succes. “Iedere klant krijgt koffie en advies. Maar we maken ook gebruik van sociale media. Op Facebook hebben we al 55.000 likes, dat zegt wel wat.” In beide filialen van Vuurwerk.nl werken deze dagen twintig mensen van acht uur 's morgens tot negen uur 's avonds. Coen van der Wind neemt een week vrij voor de vuurwerkhandel. “De voorbereidingen doe ik 's avonds en in de weekends.”

Bestelwagens Met twee bestelwagens rijden medewerkers drie dagen heen en weer van filiaal naar filiaal om de voorraad op orde te houden. “Als een product echt is uitverkocht dan kan onze leverancier in Lichtenvoorde binnen drie uur weer aanvullen.” Hoewel tegenstanders van vuurwerk steeds nadrukkelijker aan de weg timmeren in Nederland, ziet Van der Wind de klandizie niet teruglopen. “Integendeel zelfs. In de voorverkoop constateer ik dat de klant 20 procent meer uitgeeft dan vorige jaren. Gemiddeld geeft een klant meer dan 100 euro uit.” Zijn eigen favoriete vuurwerk? “Om twaalf uur steek ik vier sierpotten aan en dan ga ik gauw verder met champagne. Mensen verwachten het misschien niet, maar ik ben zelf niet zo'n vuurwerkgek.”