Podcast

Volg je passie: het slechtste carrièreadvies volgens Carolina Pruis

Doen waar je het beste in bent en je passie volgen: het zijn vaak de standaardtips voor werkgeluk. Toch geeft Carolina Pruis een tegenovergesteld advies in haar boek Happy in je werk. Na een carrière als interim-directeur bij onder andere Pink Ribbon, Voetbal International en Aldipress deed ze onderzoek naar werkgeluk en besloot ze het roer om te gooien.

Van onze redactie 18 februari 2020

In onze podcast vertelt Pruis hoe zij als interim-directeur betrokken was bij reorganisaties en ontslagrondes van bedrijven die in een dal zaten. Hoewel ze talent had voor het werk, haalde ze er op den duur steeds minder voldoening uit. Een kantelpunt was een ontslagronde waarbij ze 55 mensen moest ontslaan en de dood van haar vader. Daardoor besloot Pruis het roer om te gooien en onderzoek te doen naar werk, zingeving en geluk. Haar inzichten verwerkte ze in Happy in je werk.

Voorwaarden voor werkplezier

Pruis kwam tot een paar opvallende inzichten. Dat doen waar je goed in bent niet altijd gelukkig maakt, bijvoorbeeld. Hoe het komt dat loodgieters, bloemisten en kappers het meeste werkgeluk ervaren. Waarom het versterken van je sterke punten meer effect heeft dan het verbeteren van je zwakke punten. En dat 'volg je passie' het slechtste carrièreadvies is dat je kunt krijgen.

,,80 procent van de mensen heeft helemaal geen passie,'' zegt Pruis daarover. ,,Bij de meeste mensen ontstaat passie pas als ze iets doen waar ze plezier in hebben: passie is het gevolg en niet oorsprong.'' Bovendien kan de passie opbranden als je er je werk van maakt.

Lees ook: Blondjes Beleggen Beter: de beginnerstips van Janneke Willemse

Happy in je werk geeft ook inzicht in manieren waarop je als leidinggevende het werkgeluk van medewerkers kunt beïnvloeden. Persoonlijke autonomie is een belangrijke voorwaarde voor plezier in het werk en volgens Pruis is dit ook iets wat je bij je personeel moet stimuleren. ,,Het is belangrijk om te erkennen dat je met professionele werknemers te maken hebt, die je de ruimte moet geven om hun werk naar eigen goeddunken in te richten. Door te dicht op ze te gaan zitten vergal je hun werkplezier.''

11 tips uit Happy in je werk

Happy in je werk bestaat uit 11 tips voor werkgeluk, die Pruis en presentator Anna Neeltje de Boer in de podcast allemaal nalopen en praktisch toepasbaar maken voor werkgevers.

Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details
Sleutel tot Succes

A Fish Named Fred, uit Nederland: waarom mannen over de hele wereld het dragen

In de tien jaar dat A Fish Named Fred bestaat werd het van een kledinglijn - kleurrijk, vrolijk, onderscheidend - een internationale lifestyle brand. Verkrijgbaar in meer dan dertig landen, te zien in populaire Amerikaanse tv-series, omarmd door tal van bekende mensen, wereldwijd nu gedragen door veel, héél veel mannen. Hoe hebben Rob Schalker en zijn team dit imperium op weten te bouwen, wat is dus dé Sleutel tot Succes?

Details
De Ondernemer

Eén ondernemer, drie branches: hoe keek dus Ed Bindels naar de persconferentie?

Horeca, retail en clubevents. Ondernemer Ed Bindels is actief in deze drie branches, met Food District Liemès, Amac en Club Basis: hoe keek hij naar de eerste persconferentie Rutte-Kuipers?

Details
De Ondernemer

Dirk Beljaarts (KHN): 'Horeca dicht is weer een politieke beslissing, geen wetenschappelijke'

'Het is een politieke keuze om onze sector gesloten te houden, het is slepen met RIVM-modellen. Het is niet een wetenschappelijke keuze. Dan moet je als kabinet erkennen dat je ons tijdelijk opoffert om de rest van Nederland aan de gang te krijgen." KHN-directeur Dirk Beljaarts spreekt zich uit, in de nieuwe podcast 'Na Rutte en Kuipers'.

Details
Sleutel tot Succes

Sieradentweeling Vedder & Vedder: 'Duizend keer tegen elkaar gezegd: we kappen ermee'

Waar het begon met workshops sieraden maken op vrijgezellenfeesten, moeder-dochter-dagen en in studentenhuizen, staat er zes jaar later een online sieradenimperium. En dat met meer dan 70 werknemers, een eigen atelier, tv-serie en internationale marketingcampagnes. Sieradentweeling Anne en Esther Vedder over hun 'Sleutel tot Succes'.

Details
Aandachtstrekkers

Snelle, mooie en betrouwbare website? Zorg voor een optimaal halo-effect

Ook in dit nieuwe jaar werpen Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels regelmatig hun licht op alles dat met (neuro-)marketing te maken heeft. In 2022 gaat het duo gestaag door met hun uiterst informatieve en amusante podcastserie. In deze aflevering: hoe maak je jouw website als ondernemer zo betrouwbaar mogelijk en laat je de consument steeds weer met een goed gevoel op de site terugkomen?

Details