Podcast

Volg je passie: het slechtste carrièreadvies volgens Carolina Pruis

Doen waar je het beste in bent en je passie volgen: het zijn vaak de standaardtips voor werkgeluk. Toch geeft Carolina Pruis een tegenovergesteld advies in haar boek Happy in je werk. Na een carrière als interim-directeur bij onder andere Pink Ribbon, Voetbal International en Aldipress deed ze onderzoek naar werkgeluk en besloot ze het roer om te gooien.

Van onze redactie 18 februari 2020

In onze podcast vertelt Pruis hoe zij als interim-directeur betrokken was bij reorganisaties en ontslagrondes van bedrijven die in een dal zaten. Hoewel ze talent had voor het werk, haalde ze er op den duur steeds minder voldoening uit. Een kantelpunt was een ontslagronde waarbij ze 55 mensen moest ontslaan en de dood van haar vader. Daardoor besloot Pruis het roer om te gooien en onderzoek te doen naar werk, zingeving en geluk. Haar inzichten verwerkte ze in Happy in je werk.

Voorwaarden voor werkplezier

Pruis kwam tot een paar opvallende inzichten. Dat doen waar je goed in bent niet altijd gelukkig maakt, bijvoorbeeld. Hoe het komt dat loodgieters, bloemisten en kappers het meeste werkgeluk ervaren. Waarom het versterken van je sterke punten meer effect heeft dan het verbeteren van je zwakke punten. En dat 'volg je passie' het slechtste carrièreadvies is dat je kunt krijgen.

,,80 procent van de mensen heeft helemaal geen passie,'' zegt Pruis daarover. ,,Bij de meeste mensen ontstaat passie pas als ze iets doen waar ze plezier in hebben: passie is het gevolg en niet oorsprong.'' Bovendien kan de passie opbranden als je er je werk van maakt.

Lees ook: Blondjes Beleggen Beter: de beginnerstips van Janneke Willemse

Happy in je werk geeft ook inzicht in manieren waarop je als leidinggevende het werkgeluk van medewerkers kunt beïnvloeden. Persoonlijke autonomie is een belangrijke voorwaarde voor plezier in het werk en volgens Pruis is dit ook iets wat je bij je personeel moet stimuleren. ,,Het is belangrijk om te erkennen dat je met professionele werknemers te maken hebt, die je de ruimte moet geven om hun werk naar eigen goeddunken in te richten. Door te dicht op ze te gaan zitten vergal je hun werkplezier.''

11 tips uit Happy in je werk

Happy in je werk bestaat uit 11 tips voor werkgeluk, die Pruis en presentator Anna Neeltje de Boer in de podcast allemaal nalopen en praktisch toepasbaar maken voor werkgevers.

Floris Hulsmann Cor Hospes
De Ondernemer

Expert Cor Hospes: 'Vertel jouw verhaal niet op Facebook, start je eigen platform'

Floris Hülsmann is ditmaal op bezoek bij contentmarketing-expert Cor Hospes in zijn woning op IJburg. Een plek met schitterend uitzicht op Marken en Pampus. De perfecte plek voor een nieuwe Namarama-podcast bomvol inspiratie en achtergrond. Luisteren dus.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Jasmijn Rijcken (Soilmates): 'Duurzaam of milieu in bedrijfsnaam? Uitgekauwde woorden'

Ditmaal ontvangt presentator Floris Hülsmann in De Zo Genaamde Podcast Jasmijn Rijcken van Soilmates. De startup produceert 'Healthy Oil', geperst van afgedankte - want, te lelijk - avocado’s. In de olie zitten geen toevoegingen en conserveermiddelen. Hoe zet je zo'n vegan product op de markt en hoe zit het met de naam ervan? Je hoort het in deze vette en gezonde podcast. ,,Hip is morgen niet hip meer. Dat woord willen we liever vermijden.''

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Sam Rohn (Red Je Pakketje): 'Een echt goede bedrijfsnaam verzinnen is moeilijk'

Floris Hülsmann ontvangt in aflevering zes van De Zo Genaamde Podcast Sam Rohn, ceo van koeriersbedrijf Red Je Pakketje. Een nog duidelijkere naam kan je je bijna niet wensen. Een naam die sinds 2015 hetzelfde is gebleven ondanks een veranderd businessmodel. Waarom eigenlijk? En bijzonder, zo hoor je in de podcast, de onderneming ontstond uit frustratie. ,,De verzorger verlengt de service van jouw winkel tot aan de deur.''

Details