Nieuws Personeel

Werknemers Royal IHC saboteren tewaterlating schip

Tekst: Jan-Dirk Verheij | Beeld: Frank de Roo 11 december 2015

Werknemers Royal IH Cprobeerdentewaterlatingschiptesaboteren

Personeel van scheepsbouwer Royal IHC heeft geprobeerd de tewaterlating van een schip dat volgende week van de helling in Kinderdijk moet rollen te saboteren. De actie had volgens betrokkenen tot 'zeer onveilige situaties' kunnen leiden. De werknemers zijn boos dat een half jaar na de aankondiging van de grote reorganisatie, nog altijd onduidelijk is wie op straat komt te staan, schrijft het Brabants Dagblad.Het bedrijf kon tijdig een stokje steken tussen het gevaarlijke sabotageplan, vertellen enkele leden van de ondernemingsraad van de scheepsbouwer. Niemand kan of wil uitweiden over de actie die boze medewerkers van Royal IHC op de werf in Kinderdijk wilden uitvoeren. "Maar dit had tot zeer onveilige situaties kunnen leiden", zegt een lid van de ondernemingsraad. Communicatiedirecteur Kitty de Hey wil het nieuws 'bevestigen noch ontkennen.'In een interne mededeling die sinds gisteren op de borden prijkt op de werven in Kinderdijk, Sliedrecht en Krimpen aan den IJssel, schrijft de directie: "Wij kunnen ons voorstellen dat dit traject, mede vanwege de lange duur, veel emoties oproept. We moeten echter onze kalmte bewaren zodat we de veiligheid van onszelf en onze collega's niet in gevaar brengen en zodat er geen onnodige schade aan goederen wordt toegebracht die voor onze klanten zijn." Volgens De Hey zijn er geen namen van (mogelijke) saboteurs bekend. Mochten er ooit namen en rugnummers worden genoemd, zal IHC 'passende maatregelen' nemen.Ontevreden personeelsleden willen nog steeds voorkomen dat de sleephopperzuiger JUN YANG 1 volgende week zaterdag van de helling afglijdt, zeggen meerdere arbeiders op de Kinderdijkse werf. "Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat het glijsysteem niet werkt, door er dingen aan vast te lassen. Dat zal misschien pas bij de controle voordat hij tewater gaat worden opgemerkt. En dan mag ie er niet af", vertelt één van hen. Een lid van de ondernemingsraad zegt zich dat hij en zijn collega's dergelijke 'ondergrondse acties' afkeuren.De Hey verklaart dat er de komende dagen intensief wordt gecontroleerd op en rondom het schip, dat is gebouwd voor het Chinese CCCC Guangzhou Dredging Co. Ltd. "Dat gebeurt altijd in aanloop naar een tewaterlating, nu we deze geluiden opvangen zeker. Ik hoop dat iedereen beseft hoeveel risico's een 'normale' tewaterlating al met zich meebrengt."IHC kondigde begin juni een grote reorganisatie aan. De scheepsbouwer wil 487 vaste krachten ontslaan, zo'n vijftien procent van het totaal. Ook voor rond de 1.100 flexibele krachten is geen plek meer. Een half jaar later verkeert het personeel nog altijd in grote onzekerheid. De vakbonden braken twee weken terug de onderhandelingen af, terwijl ook de ondernemingsraad nog geen akkoord heeft gegeven. Het personeel verwijt de directie een veel te starre houding.Gisteravond belegden de vakbonden FNV, CNV en RMU een extra ledenvergadering in Alblasserdam. Daar bespraken zij verdere acties. Waarschijnlijk gaan de bonden IHC een ultimatum stellen waarbinnen het bedrijf met een nieuw voorstel moet komen. Ook stakingsacties in aanloop naar de tewaterlating zijn een optie, zeggen betrokkenen.IHC houdt er ernstig rekening mee dat de JUN YANG 1 ook na 19 december nog op het droge ligt. De Hey: "Dat zou heel vervelend zijn, voor ons en zeker voor de klant, maar heeft niet meteen financiële consequenties. Met opdrachtgevers wordt de opleverdatum in het contract opgenomen. Die is heilig en ligt vaak enkele maanden na de tewaterlating. Er is dus speling. We wachten de acties van de bonden af."