Nieuws Personeel

Zo kiest Coca-Colabaas Jaap Wassink zijn personeel

Wie beter dan succesvolle ondernemers weten hoe het werkt op de werkvloer? Zij geven hún beste tips in het AD. Vandaag Jaap Wassink, topman van Coca-Cola Nederland.

Alex van der Hulst | Foto: Milan Rinck 15 maart 2018

Gerson Elstak COCACOLA0001

,,Als je bij Coca-Cola solliciteert en met een energieke houding binnenstapt, sta je wat mij betreft al 1-0 voor op andere kandidaten. Wij hebben veel positieve, daadkrachtige werknemers dus dan zie ik al een match met ons team."

Millenials

,,Ik ben erg onder de indruk van de jonge mensen binnen ons bedrijf en daarbuiten. Het negatieve beeld dat soms van deze generatie, de millennials, wordt geschetst, herken ik niet. Ik zie onafhankelijke denkers en energieke persoonlijkheden met een hoge opleiding. Open minded mensen met een brede belangstelling die zich goed weten uit te drukken. Veel meer dan mijn generatie zijn jongeren gericht op samenwerken en beseffen ze: als de organisatie wint, winnen wij ook."

Loyaal

,,Dat zijn precies de eigenschappen waar we jonge medewerkers op selecteren. In de eerste plaats moeten ze iets kunnen, daarnaast verwachten we toewijding. Ik zie zó of iemand loyaal is, ervoor gáát en er lol in heeft om het maximale uit zijn werk te halen. Extra fijn is het als iemand het bindende vermogen heeft om mensen achter zijn ideeën te scharen – als je die kunst verstaat, kom je ver."

Kennis en kunde

,,Kennis en kunde zijn belangrijk als basis, maar met plezier en betrokkenheid kom je nog veel verder. Wees positief en vóór dingen in plaats van tegen, zie kansen en benut deze. Op juridische en technische afdelingen is specialistische vakkennis uiteraard onmisbaar. Maar eigenlijk hecht ik minder belang aan de studierichting dan aan de ambitie om ergens maximaal voor te gaan. Binnen Coca-Cola zitten mensen door elkaar die bedrijfseconomie of kunstgeschiedenis studeerden. Voor mij tellen de cijfers die je haalde én wat je naast je studie deed. Heb je al geleerd om moeilijke afwegingen te maken? Kun je onderhandelen? En het belangrijkste: kun je samenwerken?"

Samenleving

,,Wij vragen een brede kijk. Dat je weet wat er speelt in de samenleving en dat toepast in ons bedrijf. Lekker doortastend en vol energie. Zoals ik al zei: dat is deze generatie wel toevertrouwd. De maatschappij is in goede handen bij deze jeugd."

Wij vragen een brede kijk: dat je weet wat er speelt in de samenleving en dat toepast in ons bedrijf

Jaap Wassink, topman van Coca-Cola Nederland