Nieuws Personeel

Zo valt KLM prijsvechters aan

Herman Stil 9 december 2015

Klmvliegtuigenluchtvaart1065

KLM zet in Europa de aanval in op concurrenten als Easyjet, die de laatste jaren Nederlandse reizigers hebben weggesnoept. "We gaan marktaandeel terugpakken op Schiphol", vertelt KLM-topman Pieter Elbers in een interview met Het Parool.

Met komende zomer in één klap zes nieuwe bestemmingen, vaker vliegen op bestaande lijnen en splinternieuwe toestellen wil KLM Nederlandse reizigers terughalen van concurrenten als Easyjet.

Dat zal de passagier op Schiphol ook zien in de tarieven: van de 76 Europese bestemmingen biedt KLM er straks 38 aan vanaf 99 euro.

Nieuwe intercontinentale bestemmingKLM breidt volgend jaar vooral haar Europese netwerk uit. De maatschappij vliegt vanaf 27 maart naar Dresden in Duitsland, Genua in Italië en Valencia in Spanje. In Groot-Brittannië, waar KLM nu al de grootste regionale maatschappij is, worden Southampton en Inverness toegevoegd. Er zit ook een nieuwe intercontinentale bestemming in de pijplijn die later bekend wordt gemaakt.

Afgelopen zomer voegde KLM al drie Europese bestemmingen toe. "In twee jaar is ons Europese netwerk daarmee fors vergroot," zegt KLM-topman Pieter Elbers in een interview met Het Parool. De maatschappij zal, met een nieuwe strategie, ook in de toekomst veel sneller bestemmingen blijven toevoegen.

Volgens Elbers is het tijd dat KLM Nederlandse passagiers terughaalt die de laatste jaren naar buitenlandse prijsvechters zijn overgestapt. "Voor KLM is heel belangrijk dat het Europese netwerk de intercontinentale vluchten ondersteunt, zodat internationale reizigers naar zo veel mogelijk bestemmingen kunnen overstappen en wij een intercontinentaal netwerk overeind kunnen houden dat veel groter is dan onze thuismarkt."

"Maar daarbij zijn we misschien de Nederlandse reiziger die binnen Europa wil vliegen wat uit het oog verloren. We gaan nu marktaandeel terugpakken in Nederland. Als grootste maatschappij op Schiphol zal onze rol voor de Nederlandse markt nog belangrijker worden."

"Onze nieuwe groeistrategie in Europa is een antwoord op al die maatschappijen die de afgelopen jaren op Schiphol actief zijn geworden of gegroeid door in te zetten op Europese bestemmingen." KLM haalt daarbij ook de operationele banden met dochter Transavia verder aan, waarmee vaker vluchten zullen worden gedeeld.

GroeispurtDe Europese groeispurt is volgens Elbers mogelijk door de bezuinigingen die KLM het afgelopen jaar heeft doorgevoerd, onder meer door sobere cao-afspraken met het personeel, een nieuwe kantoororganisatie en striktere afspraken met leveranciers.

"Onze plannen voor Europa zijn een prima voorbeeld hoe we door besparingen geld kunnen vrijmaken om te kunnen investeren in groei."

Tegelijkertijd moet KLM door snellere groei in Europa aantrekkelijker worden voor mondiale partners, zowel bestaande als nieuwe luchtvaartmaatschappijen. Zo wil KLM de samenwerking met Etihad uit Abu Dhabi versneld uitbreiden en haalt het de banden met het Indiase Jet Airways aan.

Rumoerig jaarMet de nieuwe bestemmingen sluit KLM een rumoerig jaar af, waarin lang werd gepraat over bezuinigingen en ingrepen en in de buitenwereld de wildste verhalen de ronde deden over de toekomst van KLM en de relatie met moederbedrijf Air France-KLM.

De president-directeur ziet zijn eerste kalenderjaar als KLM-topman vooral als overgangsjaar, waarin belangrijke stappen zijn gemaakt naar een gezonde toekomst. "Na veertien maanden beginnen de puzzelstukjes in elkaar te vallen. We zijn goed op weg met onze besparingen na de akkoorden met het personeel, we investeren in vliegtuigen, en nu is er ruimte om met veel nieuwe bestemmingen te komen."

"Dat is ook de KLM die KLM'ers willen zien: méér dynamiek is voor deze maatschappij net zo belangrijk als besparen en investeren."