Nieuws Personeel

Zwolse kapsalon Föhn uit principe dicht rond feestdagen

Rond kerst draaien kappers giga-omzetten. Behalve bij Föhn in Zwolle. Zij zijn dicht. Om wallen tegen te gaan én uit principe.

Van onze redactie 17 december 2015

Kapper Thinkstock

Wie kapper wordt, weet één ding zeker: rond de feestdagen is het buffelen, want we willen er op ons paasbest bijzitten aan het kerstdiner. De Zwolse kapsalon Föhn doet daar niet aan mee.CashenZolang ze in het kappersvak zitten, weten Monique Oostendorp, Margriet Peschar en George Shabo dat je in de maand december geen vrij neemt. Sterker, je gaat extra open, begint eerder en gaat langer door. Want december is cashen in de kapperswereld, met dank aan alle diners, borrels, feestjes en gala's die de dure feestmaand rijk is.

Ontspanning i.p.v. gekkenhuisMaar dit trio van de Zwolse kapsalon Föhn besluit het anders te doen. Tegen de stroom in gaan zij de dagen rond kerst (van 21 tot en met 28 december) niet aan de slag. Niet alleen uit eigenbelang - 'wij willen het jaar afsluiten zonder wallen' - maar ook om stil te staan bij waar het werkelijk om gaat met kerst. "We leven in een snelle, hectische maatschappij waarbij alles mogelijk lijkt en altijd beschikbaar wordt gemaakt. In december zetten we met z'n allen nóg een tandje bij. Ik weet dat het goed is voor de economie, maar het samengevoel raken we zo kwijt", zegt Oostendorp. Shabo: "De gemiddelde kapper is total loss met kerst. We willen nog fris zijn met de feestdagen en dat de klanten ook meegeven. Kerst is een tijd van ontspanning in plaats van een gekkenhuis en lijstjes afwerken." Peschar: "Die visie proberen we ook door te voeren in de kapsalon, waar we een plek hebben gecreëerd waar je even wordt stilgezet, niet meer denkend aan wat je nog allemaal moet doen."

AfkickenHet besluit geeft het trio adem, tijd om af te kicken van het drukke jaar. Want kerst en Nieuwjaar is een mooie tijd, vinden ook zij, maar 'wel veel gedoe'. "Winkelkarren vol eten, meer-meer-meer. Dit heb ik nooit begrepen. We vertonen kuddegedrag en gaan maar door met werken en kopen", zegt Oostendorp - voorheen 'prijzenverzamelaar' bij het bekende Hair Today.

BegripKlanten reageren volgens de kappers begripvol, collega-ondernemers zetten vraagtekens, verwijzend naar de portemonnee. Oostendorp: "Het is ons niet te doen om reclame, maar om bewustwording, een bescheiden poging om iets te veranderen. Daar beginnen wij dus zelf mee."

Foto: Thinkstock