Nieuws Zzp

Onderzoek: zzp'ers vragen nog veel te weinig om verhoging van tarief

De tarieven van zzp’ers zijn in de eerste helft van 2019 met ruim 4,5 procent gestegen. Het onderzoek van Intelligence Group, Planet Interim en de ZZP Tariefindicator laat zien dat HR-professionals er met een gemiddeld uurtarief van bijna 60 euro zo’n 30 procent op vooruit gaan bij hun opdrachtgevers. Ondanks de stijging van de tarieven zegt Intelligence Group-directeur Geert-Jan Waasdorp dat zzp’ers nog veel te weinig om verhoging van hun tarief vragen.

Van onze redactie 8 oktober 2019

Tarief bescheiden zzper gestegen 2019 1

De tarieven van zzp’ers in onder meer de bouwsector zijn omhoog geschoten.

Die forse stijging in de categorie HR zit vooral in de consultancy en de directie. Omdat de tarieven hier sowieso al hoog liggen, zorgt deze stijging voor een vertekend beeld van de hele groep. ,,Toch mag je best zeggen dat zzp’ers nu meer van de economische groei profiteren dan mensen in loondienst. Iets wat we in de eerste helft van 2019 en ook al in 2018 zagen. Vreemd genoeg zagen we voor die tijd een nullijn terwijl de krapte en schaarste al sterk toenam. Er werd niet van geprofiteerd en nu is er een duidelijke inhaalslag”, aldus Waasdorp in gesprek met BNR.

Tarief in IT al jaren op slot

In het verslag van Intelligence Group valt te lezen dat de tarieven van zzp’ers in de sectoren bouw/techniek (ruim 27 procent) en juridisch/fiscaal (ruim 18 procent) omhoog schoten. Iets wat de wenkbrauwen doet fronsen, is de ontwikkeling in de IT-sector. Daar waar momenteel flinke tekorten zijn, zijn de tarieven juist onder grotere druk komen te staan. ,,Het tarief zit in deze groep al jaren op slot en dat heeft vooral te maken met internationale concurrentie. Zeker voor zzp’ers. Op een internationaal platform als Upwork worden klussen weggezet en dus concurreer je bijvoorbeeld met Oekraïne voor een tarief van 20, 25 euro per uur. Dat drukt op de tarieven van zzp’ers.”

Verandering van mentaliteit

Volgens Waasdorp zijn zzp’ers op dit moment nog te bescheiden. Ze zijn het niet gewend om per 1 januari een tariefstijging door te voeren. Sterker nog, bij de nieuwe klus vallen ze terug op het tarief dat ze tijdens een eerdere klus ook toepaste. ,,Daar moeten ze alerter op zijn. Ze kunnen meer vragen. Die handelswijze zou eigenlijk de standaard moeten zijn.”

Hij maakt daarbij wel de kanttekening dat het onderzoek niet volledig transparant is. ,,We hebben de metingen uit 30.000 transacties gehaald. Vorig jaar waren het er 50.000, maar het staat in schril contrast met het aantal transacties die daadwerkelijk hebben plaatsgevonden.”

Recruiter het meest gezocht

Om meer transparantie in de zzp-markt te creëren, lanceerde Intelligence Group samen met Planet Interim de ZZP-tarieven-tool. Op die manier zou er een goede balans tussen werkgever, intermediair en interimmer moeten ontstaan. Op hun site staat dat de tool inmiddels al meer dan 6.000 keer is gebruikt om tarieven te vergelijken. Het zijn vooral zzp’ers die dat doen. De functie van recruiter werd het meest gezocht, bijna twee keer zo vaak als naar de functie van projectmanager en financial controller. Hieronder een overzicht.

Top 10 meest gezochte profielen zzp-tarieven-tool

  1. Recruiter
  2. Projectmanager
  3. Financial controller
  4. Controller
  5. HRM-manager
  6. Algemeen directeur
  7. Business consultant
  8. Adviseur marketing en communicatie
  9. Programmamanager
  10. Financieel directeur

Top 5 oriëntatiekanalen zzp'ers bij nieuwe opdracht

In het onderzoek staat ook een top 5 van oriëntatiekanalen van zzp'ers bij het regelen van een nieuwe opdracht:

  1. Ik word benaderd door derden (44 procent)
  2. Netwerk van zzp'ers (27 procent)
  3. Social media (27 procent)
  4. Zoekmachine (22 procent)
  5. Bekenden/netwerk (20 procent)