De Zo Genaamde Podcast
Naamexpert Floris Hülsmann gaat in De Zo Genaamde Podcast op zoek naar het verhaal achter de bekendste merknamen die ons land rijk is. Hoe is de naam van de zitzakken Fatboy ontstaan? Waar staat de afkorting TUI eigenlijk voor? Waarom eindigt de naam Fonq met een ‘q’ en waarom heet Uitgekookt ‘Uitgekookt’?
TUI: hoe een onbeduidende Duitse afkorting een merknaam werd die klinkt als een klok
10 januari
Wie van reizen en vakanties houdt, kent
TUI natuurlijk wel. Maar waar komt die naam eigenlijk vandaan? In
deze aflevering van de Zo Genaamde Podcast legt Frans Leenaars, chief
marketing officer bij de reisgigant, dat in gesprek met naamexpert en
presentator Floris Hülsmann
haarfijn uit.
Verbinding als kracht: hoe de naam 'Univé' te herleiden is naar een boer in het jaar 1794
2 januari
Bijna elke Nederlander kent de naam 'Univé verzekeringen'. De oorsprong van de naam zal echter bij veel minder mensen bekend zijn. De hoogste tijd voor naamexpert Floris Hülsmann om op zoek te gaan naar de betekenis van deze merknaam. Te gast in De Zo Genaamde Podcast is Ron Bavelaar om het verhaal achter de naam te vertellen.
Kleine letter f en hoofdletter Q: het eigenzinnige en eigentijdse verhaal achter de naam fonQ
19 december
Dit keer duikt naamexpert Floris Hülsmann in het verhaal van fonQ. Kleine letter f aan het begin, hoofdletter Q aan het eind. Een opvallende naam, van een net zo’n opvallend bedrijf: fonQ verkoopt in haar webwinkel trendy meubels, lampen, cadeaus en accessoires. Hoe is het bedrijf op deze naam gekomen? Heette het altijd al zo? En wat is de gedachte erachter? Ceo Jeremiah Albinus legt het haarfijn uit in De Zo Genaamde Podcast.
Het verhaal achter de merknaam Innocent: 'Het zegt alles, maar vergt ook uitleg'
12 december
Sinds jaar en dag kom je de sympathieke flesjes overal tegen. Met en zonder 'mutsje'. De sappen en smoothies van Innocent. Gezond, vrolijk en kleurrijk. Maar de naam zelf? In De Zo Genaamde Podcast ontdekt naamexpert Floris Hülsmann de bijzondere verhalen achter merknamen.
Transloetje, Edison the Petit en Floatzac: elke productnaam Fatboy combineert lol met kwaliteit
5 december
Waar komen namen als Uitgekookt, TUI en Fonq vandaan en wat betekenen ze eigenlijk? In De Zo Genaamde Podcast ontdekt naamexpert Floris Hülsmann de bijzondere verhalen achter deze merknamen. In aflevering 2 kom je alles te weten over het ontstaan en de betekenis van Fatboy. Het Brabantse bedrijf heeft lol en kwaliteit hoog in het vaandel. 'We nemen het leven niet te serieus en brengen onconventioneel design.'
Het uitgekookte verhaal achter de merknaam van maaltijdservice Uitgekookt
28 november
Fatboy, Old Amsterdam, TUI, Uitgekookt; bekende merknamen die we bijna iedere dag wel voorbij horen komen. Maar waar komen die namen vandaan en wat betekenen ze eigenlijk? In De Zo Genaamde Podcast ontdekt naamexpert Floris Hülsmann de bijzondere verhalen achter deze merknamen. In deze eerste aflevering Johan van Marle, eigenaar van de innovatieve maaltijdservice Uitgekookt.
Hoe groene vingers, Shawn Harris en slimme marketing Upperbloom doen groeien
9 juni
Presentator Floris Hülsmann heeft voor deze De Zo Genaamde Podcast-aflevering Sam van der Zanden, mede-oprichter van de 'slimme' plantenservice Upperbloom, in de studio te gast. De naam van het bedrijf zegt al veel, maar niet alles. En welke rol heeft 'dragon' en avocadokoningin Shawn Harris precies in het plantaardige succesverhaal?
Hoe een Amsterdammer van Brabantsche Worstenbroodjes een keilekker succes maakt
1 december
Voor deze negende aflevering van De Zo Genaamde Podcast gaan we naar het verre zuiden. Nou ja, Noord-Brabant om precies te zijn. De provincie bekend om zijn nachten, het carnaval, steden als Eindhoven en Tilburg en... Het worstenbroodje. Presentator Floris Hülsmann ontvangt in zijn studio Remco Beekman van Brabantsche Worstenbroodjes. Keilekker! Maar die naam, val je als ondernemer wel genoeg op? Luister naar het inspirerende ondernemersverhaal en je weet het binnen een kwartier.
Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert
22 juli
Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.
Jasmijn Rijcken (Soilmates): 'Duurzaam of milieu in bedrijfsnaam? Uitgekauwde woorden'
12 april
Ditmaal ontvangt presentator Floris Hülsmann in De Zo Genaamde Podcast Jasmijn Rijcken van Soilmates. De startup produceert 'Healthy Oil', geperst van afgedankte - want, te lelijk - avocado’s. In de olie zitten geen toevoegingen en conserveermiddelen. Hoe zet je zo'n vegan product op de markt en hoe zit het met de naam ervan? Je hoort het in deze vette en gezonde podcast. ,,Hip is morgen niet hip meer. Dat woord willen we liever vermijden.''
Sam Rohn (Red Je Pakketje): 'Een echt goede bedrijfsnaam verzinnen is moeilijk'
5 april
Floris Hülsmann ontvangt in aflevering zes van De Zo Genaamde Podcast Sam Rohn, ceo van koeriersbedrijf Red Je Pakketje. Een nog duidelijkere naam kan je je bijna niet wensen. Een naam die sinds 2015 hetzelfde is gebleven ondanks een veranderd businessmodel. Waarom eigenlijk? En bijzonder, zo hoor je in de podcast, de onderneming ontstond uit frustratie. ,,De verzorger verlengt de service van jouw winkel tot aan de deur.''
Bij Welkom Energie is niet iedereen welkom: 'Wij maken de wereld iets minder slecht'
1 april
Naamexpert Floris Hülsmann ontvangt in de studio Jaap Bakker, directeur van Welkom Energie. Opvallend: in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is niet elke energieconsument welkom bij het bedrijf. Hoe zit dat dan? Bakker legt het in deze podcast haarfijn uit.
Tony’s Chocolonely zet met (online) petitie druk op de ketel in Brussel
26 januari
De producent van de chocoladerepen met de felgekleurde wikkels is een (online) petitie gestart om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen om druk op de ketel te zetten in Brussel, maar ook in Den Haag. Europese wetgeving is hard nodig om bedrijven in de cacao-industrie te verplichten misstanden zoals kinderarbeid en slavernij in hun keten aan te pakken. Dat stelt Tony's Chocolonely.
The Avocado Show, mono-restaurant met een belofte
12 januari
Van de intentie om een ‘nieuw leuk bedrijfje’ te beginnen naar een wereldwijde franchise in slechts een paar jaar. Het overkwam creatievelingen Ron Simpson en Julien Zaal met mono-restaurant The Avocado Show. Inspelen op trends met een merknaam die een belofte en een soort spanning toevoegt aan het concept, lijkt het geheime recept.
Dopper: hoe komt deze fles aan zijn bijzondere naam?
12 januari
Merijn Everaarts werd in 2009, tijdens een strandwandeling geconfronteerd met de grote hoeveelheden plastic in de zee. Hij besloot direct actie te ondernemen; er moest en zou een oplossing worden bedacht voor deze vervuiling. Na meerdere initiatieven, kwam de focus op een duurzame, herbruikbare fles te liggen. Tijdens een grootschalige ontwerpwedstrijd werd al snel duidelijk dat de dop van de fles om meerdere redenen een essentiële rol ging vervullen. De naam Dopper ontstond, maar: hoe dan?
Buddha to Buddha's Batul Loomans over de wereldreis van zijn sieradenmerk
12 januari
Het wereldberoemde sieradenmerk Buddha to Buddha. Je legt al snel de link met het Verre Oosten. Batul Loomans, oprichter en ondernemer in hart en nieren, vertelt openhartig over hoe hij vanuit de textielindustrie in India een nieuwe passie ontdekte. Wat voor rol deze passie speelde in de naamgeving van zijn huidige succesvolle sieradenmerk, hoor je in deze aflevering van De Zo Genaamde Podcast.
Hoe krnwtr gaat helpen aan een betere wereld zonder single-use drankverpakkingen
12 januari
Geïnspireerd door de documentaire Tapped besloten Daf Dubbelman en zijn compagnons iets te doen aan de vervuilende en onzinnige, gebottelde waterindustrie. Zo’n tien jaar geleden werd daardoor de merknaam krnwtr geboren. Een herkenbare, onderscheidende merknaam met een knipoog naar de oorsprong: kraanwater. Toch stelt de keuze voor deze naam ze nu voor nieuwe uitdagingen, blijkt in deze podcast.