spotify podcasts

De Zo Genaamde Podcast

Welk verhaal schuilt er achter de bekende Nederlandse merknamen? Naamexpert Floris Hülsmann weet het te achterhalen in: De Zo Genaamde Podcast.

Jasmijn Rijcken (Soilmates): 'Duurzaam of milieu in bedrijfsnaam? Uitgekauwde woorden'

Ditmaal ontvangt presentator Floris Hülsmann in De Zo Genaamde Podcast Jasmijn Rijcken van Soilmates. De startup produceert 'Healthy Oil', geperst van afgedankte - want, te lelijk - avocado’s. In de olie zitten geen toevoegingen en conserveermiddelen. Hoe zet je zo'n vegan product op de markt en hoe zit het met de naam ervan? Je hoort het in deze vette en gezonde podcast. ,,Hip is morgen niet hip meer. Dat woord willen we liever vermijden.''

Sam Rohn (Red Je Pakketje): 'Een echt goede bedrijfsnaam verzinnen is moeilijk'

Floris Hülsmann ontvangt in aflevering zes van De Zo Genaamde Podcast Sam Rohn, ceo van koeriersbedrijf Red Je Pakketje. Een nog duidelijkere naam kan je je bijna niet wensen. Een naam die sinds 2015 hetzelfde is gebleven ondanks een veranderd businessmodel. Waarom eigenlijk? En bijzonder, zo hoor je in de podcast, de onderneming ontstond uit frustratie. ,,De verzorger verlengt de service van jouw winkel tot aan de deur.''

Bij Welkom Energie is niet iedereen welkom: 'Wij maken de wereld iets minder slecht'

Naamexpert Floris Hülsmann ontvangt in de studio Jaap Bakker, directeur van Welkom Energie. Opvallend: in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is niet elke energieconsument welkom bij het bedrijf. Hoe zit dat dan? Bakker legt het in deze podcast haarfijn uit.

The Avocado Show, mono-restaurant met een belofte

Van de intentie om een ‘nieuw leuk bedrijfje’ te beginnen naar een wereldwijde franchise in slechts een paar jaar. Het overkwam creatievelingen Ron Simpson en Julien Zaal met mono-restaurant The Avocado Show. Inspelen op trends met een merknaam die een belofte en een soort spanning toevoegt aan het concept, lijkt het geheime recept.

Dopper: hoe komt deze fles aan zijn bijzondere naam?

Merijn Everaarts werd in 2009, tijdens een strandwandeling geconfronteerd met de grote hoeveelheden plastic in de zee. Hij besloot direct actie te ondernemen; er moest en zou een oplossing worden bedacht voor deze vervuiling. Na meerdere initiatieven, kwam de focus op een duurzame, herbruikbare fles te liggen. Tijdens een grootschalige ontwerpwedstrijd werd al snel duidelijk dat de dop van de fles om meerdere redenen een essentiële rol ging vervullen. De naam Dopper ontstond, maar: hoe dan?

Buddha to Buddha's Batul Loomans over de wereldreis van zijn sieradenmerk

Het wereldberoemde sieradenmerk Buddha to Buddha. Je legt al snel de link met het Verre Oosten. Batul Loomans, oprichter en ondernemer in hart en nieren, vertelt openhartig over hoe hij vanuit de textielindustrie in India een nieuwe passie ontdekte. Wat voor rol deze passie speelde in de naamgeving van zijn huidige succesvolle sieradenmerk, hoor je in deze aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Hoe krnwtr gaat helpen aan een betere wereld zonder single-use drankverpakkingen

Geïnspireerd door de documentaire Tapped besloten Daf Dubbelman en zijn compagnons iets te doen aan de vervuilende en onzinnige, gebottelde waterindustrie. Zo’n tien jaar geleden werd daardoor de merknaam krnwtr geboren. Een herkenbare, onderscheidende merknaam met een knipoog naar de oorsprong: kraanwater. Toch stelt de keuze voor deze naam ze nu voor nieuwe uitdagingen, blijkt in deze podcast.