Selfmade in Holland
In de podcast serie 'Selfmade in Holland' gaat Roelof Hemmen in gesprek met ondernemers, de pioniers achter Ticketswap, MyJewellery, Mr. Marvis en Fabienne Chapot. Met hun ‘new commerce’ onderneming vestigden zij een merk. Schreven ze Hollandse geschiedenis. Bouwden ze een vermogen op. Wat drijft deze pioniers vandaag?
Gaat Loes Daniels met Experiencegift fluitend voorbij de 100 miljoen?
31 januari
Dat een wereldgigant als Booking.com met een giftcard concept zou komen. Dat leek Loes Daniels (34) het ergste wat haar startup Experiencegift kon overkomen. Haar angst werd waarheid. Maar toen bleek dat haar bedrijf er helemaal niet zo'n last van had. Waarom niet? Je hoort het in Selfmade in Holland.
René van der Zel wil met XXL Nutrition plankgas naar marktleiderschap in sportvoeding
24 januari
Voormalig bodybuilder René van der Zel begon met een lege garage en nul euro op de bank een handel in sportvoeding uit Duitsland. Hij wist toen niet dat dit de basis zou zijn voor XXL Nutrition, de grootste Nederlandse aanbieder van supplementen en speciale voeding voor sporters, zo vertelt de ondernemer aan Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.
EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'
27 december
,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.
Selfmade in Holland: Joep Verbunt (Matt Sleeps) over de grootste dromen voor zijn bedrijf
20 december
Joep Verbunt wandelt ontspannen de studio op het Mediapark in. Roelof Hemmen interviewt de 36-jarige oprichter van Matt Sleeps over zijn onderneming, een miljoenenbedrijf in matrassen. Hij heeft dan net een reisje naar Bali gepland. Voor zichzelf en zijn hele team. Een ‘workation’. ,,Omdat het kan. Ik gun het iedereen om te reizen. In het buitenland doe je toch andere ideeën op.” En dat is zijn brandstof, wordt duidelijk in het gesprek. Ideeën tot leven wekken met uitvindingen.
Selfmade in Holland: Sharon Hilgers slaat een groenere weg in met My Jewellery
13 december
Volgend jaar staat voor Sharon Hilgers in het teken van grote veranderingen. Op zakelijk én persoonlijk vlak. Team Selfmade in Holland reist af naar Den Bosch. Het gesprek tussen Roelof Hemmen en Sharon vindt plaats in de kleurrijke showroom van My Jewellery. Sharon: ,,Voor het eerst gaan we met ons merk een ander verhaal vertellen. Dat past bij de nieuwe weg die we inslaan.” Ze heeft al fors geïnvesteerd in verduurzaming en vanaf 2023 worden de plannen uitgerold. Haar rol als meewerkend voorvrouw ziet ze steeds meer veranderen.
Waarom Rochdi Darrazi met Boldking binnen 7 jaar de nummer 1 van Europa is
6 december
Selfmade zijn. Volgens Rochdi Darrazi (41) kun je dat ontwikkelen. De Boldking-founder stelt dat 'iedereen die zijn levensomstandigheden blijvend weet te verbeteren selfmade is'. Ondernemerschap is een middel om dat doel te bereiken. Het is de weg die hij zelf heeft afgelegd, de manier waarop hij een succesvol merk en een fortuinlijk leven bouwde.
Selfmade in Holland: Fabienne Chapot over vrouwelijk leiderschap (en haar hoogste doel)
8 november
'Waar hebben jullie dát gevonden?' Fabienne Chapot (41) kijkt verrast. Als Roelof Hemmen haar vraagt het voorwerp te omschrijven is ze geraakt. 'Deze bedel van een aapje herken ik. Het heeft te maken met de geboorte van mijn zoon. Roelof interviewt Fabienne bij haar op kantoor, een indrukwekkend pand in Amsterdam. Hier bouwt zij aan haar droom. Fabiennes aanpak voor internationale groei en hoe ze balans in haar bedrijf en in haar persoonlijke leven nastreeft, vormen de rode draad van het gesprek.
Selfmade in Holland: Hans Ober (TicketSwap) over de weg naar 1 miljard
4 november
'Over vijf jaar willen we een waardering van 1 miljard bereikt hebben. En we zijn lekker op weg.' TicketSwap-oprichter Hans Ober (34) zit uitgeslapen in de studio tegenover Roelof Hemmen. Dat moet ook, want de vragen van Hans’ tafelgenoot zijn hersenkrakers. Het resultaat is een goudeerlijk gesprek. Over zakelijke groeidoelen, de betekenis van geld, over het prille vaderschap. En over hoe je als ondernemer nooit te lang op je lauweren moet rusten.