Nieuws Regio

Advies bij bedrijfsverkoop: bemoei je vooral niet met je oude bedrijf

Beter vroegtijdig verkopen dan wanneer er sleet op zit. Roethof en Jacobs deden het: hun succesvolle ITrainee ging over naar Antea. Adviesbureau Marktlink hadden ze vooraf ook gevraagd naar ervaringen van klanten die het moeilijk hebben na een overname.

Bram de Vrind | Foto: Van Assendelft/Jeroen Appels 13 augustus 2019

Jacobsen Roethof verkoop i Trainee marktlink

Fred Roethof heeft letterlijk een dubbele agenda gehad: een agenda met daarin de werkafspraken rond zijn bedrijf ITrainee en een schaduwagenda waarin hij noteerde wat hij zou doen als hij het bedrijf zou hebben verkocht. Van studeren tot muziekles en een nieuwe business starten; de schaduwagenda liep al snel vol. “Dat gaf voor mij de doorslag: ik kan afstand van mijn bedrijf nemen zonder in een zwart gat te vallen.”

Het is één van de lessen die Roethof en zijn zakenpartner Noud Jacobs trokken uit de bedrijfsverkoop van ITrainee begin dit jaar. Het Bossche bedrijf is gespecialiseerd in het werven, opleiden en detacheren van junior consultants in SAP-bedrijfssoftware. ITrainee draait meer dan 7 miljoen omzet en mag bogen op een klantenbestand met bedrijven als ASML, Rabobank, EY, MyBrand, Simac, Nationale Nederlanden, Itelligence en Atos.

Kleuren-tv's

Het duo richtte ITrainee in 2007 op. Daarvoor werkten ze bij een branchegenoot. Roethof: “De opleidingstrajecten van dat bedrijf waren verouderd. Klanten vroegen om een kleuren-tv, maar onze baas zei: 'op een zwart-wit-toestel kun je ook televisie kijken'. We wilden het beter, innovatiever en met meer lef aanpakken. Door de werving, opleiding en plaatsing continu te verbeteren en onze klanten maatwerk te bieden. Geen zwart-wit-televisies dus, maar kleuren-tv's en nog full-HD ook.”

Inmiddels de zestig gepasseerd, vroeg Roethof zich twee jaar geleden echter af: hoe lang wil ik doorgaan? “Ik had het ontzettend naar mijn zin bij ITrainee, maar kende ook oudere ondernemers waarbij de sleet erop zit. Ik nam het advies ter harte om vroegtijdig uit mijn bedrijf te stappen.” Jacobs besloot daarop ook te stoppen. “Fred en ik hebben elkaar altijd versterkt. Ik vond alleen doorgaan geen optie.”

Roethof en Jacobs maakten een shortlist van adviesbureaus en vroegen elk bureau om hen in contact te brengen met ondernemers die al een overnametraject hebben doorlopen. “We wilden niet alleen met succesverhalen in contact komen, maar ook met bedrijven die het moeilijk hebben na een overname. Wij wilden weten: hoe heeft het adviesbureau gehandeld?”, zegt Roethof.

Openhartige gesprekken

Het werden openhartige gesprekken. Over de emotie die komt kijken bij een bedrijfsverkoop, maar ook over de kwaliteit van het advieswerk. Het duo kreeg bovendien tips en tricks. Jacobs: “Een ondernemer raadde aan om maximaal een jaar operationeel betrokken te blijven bij je bedrijf. Je bedrijf verandert en je bent niet meer de baas. Zulke situaties leiden vaak tot conflicten.”

Marktlink Fusies & Overnames uit Den Bosch kwam als beste adviespartij uit de bus. Wat de doorslag gaf? “De ervaring en het inzicht in de business van Marktlink. Nog voor we met ze in zee gingen, brachten ze uiteenlopende verkoopscenario's in kaart. Uiteindelijk hebben ze het bedrag uit één van de projecties bijna op de euro waargemaakt”, zegt Jacobs.

Marktlink zocht op verzoek van de ondernemers een private equity-partij die de continuïteit wilde waarborgen. Die werd gevonden in het Haagse Antea Participaties VIII. Roethof: “Ook tegen Antea hebben we gezegd dat we een overgenomen bedrijf wilden spreken dat in zwaar weer zit. Want we wilden niet dat er meteen gekapt en gezaagd zou worden als de omzet daalt. Dat bedrijf bevestigde dat Antea niet zo werkt.”

Motorfiets

Het is gebruikelijk dat bedrijven tijdens een overnametraject worden doorgelicht door een bureau dat de overnamepartij inschakelt. “Huurcontracten, klantenbestanden, alles moet op tafel. Heel vervelend als je bedrijf bijvoorbeeld in een drukke periode zit”, zegt Jacobs. Om dat voor te zijn lieten Roethof en Jacobs op aanraden van Marktlink een 'vendor due diligence' doen, waarbij een derde partij bij voorbaat onderzoek doet. “Dat kostte extra geld, maar leidde er wel toe dat we ons huiswerk al hadden gemaakt voordat we werden doorgelicht. Anders was het een vervelend drukke fase geworden.”

Roethof is inmiddels begonnen met het uitvoeren van zijn schaduwagenda. Hij doet een master-opleiding, volgt muziekles en is een restaurant begonnen in Wijk bij Duurstede – het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan. Jacobs zit in onroerend goed, beleggingen en heeft een motor gekocht om mee te toeren.

Advies voor ondernemers die een bedrijfsverkoop overwegen? “Ga bij jezelf na waarom je wilt verkopen en wat je na de verkoop met je leven wil doen. Ga je vooral niet met je oude bedrijf bemoeien. Dat leidt alleen maar tot frictie.”

Geïnteresseerd in bedrijfsoverdracht of het verhaal van ITrainee? Meld je aan voor de Ontbijtsessie bij Marktlink in Den Bosch op dinsdag 10 september.