Nieuws Regio

D.I.O. Drogisterij & Parfumerie Renate: advies en interesse als sleutel naar succes

Voedingssupplementen, geneesmiddelen en verzorgingsproducten. Al tien jaar staat Renate Kroezen klaar met raad en daad in haar kleine drogisterij in Almelo. De vraag: ‘Bent u bekend met dit geneesmiddel’ is bij haar uit den boze, maar vergis je niet: geen klant komt ongeïnformeerd haar winkel uit. En daarbij is ze altijd zichzelf.

Anna Neeltje de Boer | Foto: Lenneke Lingmont 1 september 2019

Winkelier van het jaar dio drogisterij parfumerie renate

,,Als je vraagt: ‘Bent u bekend met dit geneesmiddel’, zegt de klant vaak automatisch ‘ja’. Ik probeer er een goed verhaal bij te vertellen’’, vertelt Kroezen, die nog steeds euforisch is door de overwinning. De onderneemster staat erom bekend dat ze verstand heeft van medicatie en bijwerkingen. ,,Ik zeg bijvoorbeeld tegen iemand die ibuprofen koopt, dat je er rekening mee moet houden dat het invloed heeft op de bloeddruk. Mensen zijn vaak verbaasd, vertellen dat ze dat nog nooit gehoord hebben. Hetzelfde geldt voor neusspray. Hoeveel mensen daar niet aan verslaafd zijn. Een neusspray mag je niet langer dan een week gebruiken.’’

Maatwerk

De Almelose zet alles op alles om de klant tevreden de winkel uit te laten lopen en doet daarvoor graag een stapje extra. ,,Als ik een product niet in de winkel heb staan, bestel ik het en is het de volgende dag binnen. Ik heb een kleine winkel en kan immers niet alles op de plank hebben staan. Ik probeer maatwerk te leveren. Dat betekent overigens ook weleens dat ik een klant wegstuur met een advies. Ik geef liever eerlijk advies en dat de klant terugkomt, dan dat ik hem iets verkoop en vervolgens nooit meer terugzie. Ik houd de deur open voor klanten, maak graag een praatje als ze daarom verlegen zitten. Ik stuur een kaartje als het niet goed met iemand gaat. En als iemand vraagt waar iets staat, loop ik met diegene mee. Dat zijn kleine, maar waardevolle dingen.’’

Altijd echt

Maar, vindt Kroezen, het moet nooit een toneelstukje worden. ,,Ik praat graag, ben een echte flapuit. Maak graag grapjes met de klant en kan net iets meer maken dan de gemiddelde persoon. Dat komt doordat het echt is. Ik heb weleens op zaterdag in de winkel gestaan, nadat ik op vrijdag op een feestje iets te veel had gedronken. ‘Ben je ziek?’, werd me gevraagd door een klant. ‘Nee hoor, ik heb een feestje gehad. Ik ben dus niet de snelste vandaag, maar ik bén er wel.’ Dat wordt gewaardeerd’’, lacht ze.

Unieke producten van kleine ondernemers

De winkelier probeert zich te onderscheiden door unieke producten te verkopen, bij voorkeur van kleine ondernemers. ,,Ik doe mijn research op internet en lees recensies. Ik probeer het product eerst zelf. Ben ik tevreden? Dan maakt ik mooie foto’s die ik op Facebook zet. Ik probeer mijn winkel aantrekkelijker te maken door merken te verkopen die bij een Etos of Trekpleister niet te krijgen zijn. En op die manier lukt het me ook om wat jongere mensen naar de winkel te krijgen.’’

Bloemen, chocolade en taart

Op dezelfde dag dat bekend werd dat ze Winkelier van het jaar 2019 was, vertrok ze voor vakantie naar Italië. ,,Jammer, ik was zo blij dat ik eigenlijk wel had willen werken. Ik ben nog wel even naar de winkel gegaan om koekjes uit te delen en slingers op te halen. Het nieuws had zich via verschillende kanalen verspreid en in de auto heb ik 500 á 600 mensen bedankt voor hun felicitatie. Ik kreeg zelfs een tijdelijke ban van Facebook – en mocht even niks meer plaatsen. Ik kreeg foto’s toegestuurd van bloemen, chocolade en taart. Zo ontzettend leuk. Er zijn acties voor de klanten gedaan en goodiebags uitgedeeld. En die speciale acties blijven we het hele jaar door doen. En daarbij probeer ik juist de kleine ondernemers naar voren te schuiven.’’

Grootste consumentenverkiezing van Nederland

Het Winkelier van het Jaar-concept omvat de grootste consumentenverkiezing van Nederland voor lokale winkeliers. Consumenten konden stemmen op de beste winkelier in hun gemeente. Wanneer een winkelier als beste wordt beoordeeld en voldoende stemmen krijgt in een van de dertien categorieën, mag deze zich een jaar lang de beste winkelier van zijn gemeente noemen. De Winkelier van het Jaar-verkiezing is een gezamenlijk initiatief van Reclamefolder.nl en Vote Company.