Nieuws Regio

Drankenspeciaalzaak Jelle: laat je verrassen door vakidioten

Een zeer persoonlijke service en een bijzonder aanbod van wijnen, speciaalbieren en distillaten (sterke drank als whiskey en cognac). Misschien is juist die combinatie de aanleiding van de winst van Drankenspeciaalzaak Jelle in Leeuwarden van de titel Winkelier van het Jaar in de categorie Slijterijen en Wijnwinkels. Hoe dan ook, eigenaar Jelle Spijkstra is een trots mens.

Bart Remmers/Fotografie: Marieke Balk 9 augustus 2019

Slijterij Jelle Leeuwarden winkelier jaar

Nog maar een paar jaar geleden was Spijkstra franchisenemer van een Mitra-winkel in de Friese hoofdstad. Het was niet wat de ondernemer voor ogen had. Een keten met dezelfde merken en acties als alle andere winkels. Daar kwam in 2016 verandering in. Mitra ging failliet en alle franchisecontracten werden ontbonden. Voor Spijkstra het moment om een eigen zaak te starten: Drankenspeciaalzaak Jelle.

Bewust geen webshop

,,De focus van ons ligt op sterke drank, maar we hebben ook vele speciaalbieren en wijnen in huis’’, legt Spijkstra uit. ,,Overigens hebben we geen webshop. Dat is een bewuste keuze. De drankmerken die je overal kunt krijgen, koopt men wel ergens anders. Het risico is dat sommige mensen juist de pareltjes via de webshop aan gaan schaffen, waardoor je met een lege fysieke winkel komt te zitten. Wat wij zeggen is: kom hier gezellig langs. Je kan proeven, je krijgt het verhaal achter het product te horen. Voor de meeste mensen is dat een mooie reden om langs te komen. Steeds weer worden ze hier verrast.’’

Over het proeven gesproken… In het proeflokaal van de drankenspeciaalzaak staan 600 tot 700 flessen open om te proberen. ,,Niet veel concurrenten doen dat. Het is ontstaan omdat we een beetje vakidioot zijn. Regelmatig vraagt een klant hoe iets smaakt. Dat weet ik niet altijd en ben ik ook benieuwd naar de smaak. Dan trek je de fles open en ga je samen proeven. Dat moet gewoon kunnen. Het gaat natuurlijk maar om een slokje.’’

Drink minder, drink beter

Even terug naar de slogan die de speciaalzaak voert: ‘Drink minder, drink beter’. ,,Onze klanten komen hier voor het genieten en niet voor het effect van de alcohol in de drank. In het begin begreep niet iedereen wat we bedoelen met de slogan, maar dat veranderde toen we het op de gevel plaatsten.’’

In de toekomst wil Spijkstra absoluut verder met zijn zaak. Plannen zijn er genoeg. ,,We willen kijken of een mengvorm van slijterij en horecazaak mogelijk is. Op die manier kunnen klanten ook een mooi glas drinken met een hapje erbij in plaats van alleen maar proeven en de fles kopen. Hoe mooi zou dat zijn?’’

Een glas whiskey om winst te vieren

,,Wat ik heb gedronken toek ik hoorde dat we de Winkelier van het Jaar-verkiezing hadden gewonnen? Ik had vergeten de champagne koud te zetten, dus het is een mooi glas whiskey geworden’’, lacht Spijkstra. ,,Op de zaterdag na het nieuws hebben twee medewerkers met een sabel een fles champagne geopend. De eerste poging ging niet helemaal goed, maar bij de tweede ging het perfect!’’

Grootste consumentenverkiezing van Nederland

Het Winkelier van het Jaar-concept omvat de grootste consumentenverkiezing van Nederland voor lokale winkeliers. Consumenten konden stemmen op de beste winkelier in hun gemeente. Wanneer een winkelier als beste wordt beoordeeld en voldoende stemmen krijgt in een van de dertien categorieën, mag deze zich een jaar lang de beste winkelier van zijn gemeente noemen. De Winkelier van het Jaar-verkiezing is een gezamenlijk initiatief van Reclamefolder.nl en Vote Company.

We willen kijken of een mengvorm van slijterij en horecazaak mogelijk is

Jelle Spijkstra