Nieuws Regio

Gastheerschap in de ICT-praktijk

ICT-bedrijf QNP verhuist op 18 december officieel van Zundert naar het Rithmeesterpark in Breda. ,,Dit pand geeft de ziel weer van onze onderneming'', zeggen de directieleden Henry de Bruijn en Theo van Rijen.

Peter de Jong | De Ondernemer i.s.m. QNP | Foto: Ron Magielse 21 december 2017

QNP

QNP bestaat al 27 jaar - en bijna zo lang zijn de directieleden Henry de Bruijn en Theo van Rijen verbonden aan het bedrijf, eerst als de eerste twee medewerkers en sinds 2005 als de eigenaren.

Flinke groei

Het bedrijf maakte in al die jaren flinke groei door. De Bruijn: ,,In 1998 verhuisden we binnen Zundert naar een groter pand aan de Hofdreef, maar ook daar groeiden we uit ons jasje. Inmiddels benaderen we de 40 medewerkers, een reden om uit te zien naar ruimere huisvesting.''

Lees ook: 'Over 5 jaar moet de helft van de werknemers in de ict bestaan uit vrouwen'

Een geschikte locatie werd gevonden op het Rithmeesterpark in Breda. ,,Hier kunnen we een kwaliteitsslag maken en hebben we de mogelijkheid een van onze kernwaarden, goed gastheerschap, in de praktijk te brengen. We zullen onze klanten op businessclassniveau ontvangen, productpresentaties geven en innovatieve kennissessies houden.''

Klant centraal

QNP is een echt ICT-bedrijf, vult Theo van Rijen aan. ,,Onze focus ligt op het ontzorgen van klanten in de IT, telecom en infrastructuur. Daar zijn we 24 uur per dag mee bezig. QNP focust op klanten in het mkb. Maar ook zijn we sterk vertegenwoordigd in de zorgsector. Wij werken voor bedrijven en organisaties met tot 500 werkplekken. Kwaliteit zit in onze mensen, klantgerichtheid heeft ons groot gemaakt. Ik noem dit het QNP-DNA. We zijn proactief, de klant staat centraal. Een servicetelefoontje belandt zeven dagen per week, 24 uur per dag bij een van onze eigen specialisten.''

Award

De voordelen van die werkwijze bleven binnen de branche niet onopgemerkt. ,,We groeiden tegen de stroom in. Ondanks de crisis maakte QNP sinds 2013 jaarlijks een uitzonderlijke groei door. Enkele weken geleden hebben we hiervoor de landelijke Telecom Inspirience Spotlight Award in ontvangst mogen nemen."

Uit het juryrapport: ,,Terwijl vele ondernemers in het mkb jarenlang pas op de plaats maakten, heeft QNP vanuit visie doordacht geïnvesteerd in de organisatie, marketing en personeel.''

Vijfsterrenuitstraling

De Bruijn en Van Rijen zagen dat de snel veranderende techniek en markt en de continue groei van de organisatie aanleiding waren om op zoek te gaan naar een nieuw onderkomen. Ze schakelden Sander van Sambeek van Oomen Architecten in voor het ontwerp van het nieuwe QNP-pand. ,,Lastig blijft dat we geen sexy product verkopen dat je kunt etaleren in een mooie showroom'', zegt De Bruijn. ,,Juist daarom wilden we een accommodatie met vijfsterrenuitstraling. We willen klanten hier laten beleven wat we verkopen, maar ook waar we voor staan. Laten zien dat we verstand van zaken hebben en het vertrouwen verdienen. De klant laten ervaren dat wij op basis van onze kennis en ervaring ervoor zorgen dat hij het product krijgt waarmee zijn bedrijf vooruit kan.''

Bij QNP is service een kernwaarde, legt Van Rijen uit. ,,Wij nemen de regie over en ontlasten de klant. We praten nauwelijks in technische termen, maar spreken duidelijke taal, die van de ondernemer. We hebben de nieuwbouw voorzien van een moderne presentatie- en instructieruimte. Kennisoverdracht aan onze klanten en lastige technieken begrijpelijk maken blijft wat ons betreft van toegevoegde waarde. Onze servicedesk bouwden we nabij de ingang, rechtstreeks benaderbaar voor onze klanten. Dat zegt iets over onze werkwijze. We zijn servicegericht. Als je daarop focust, volgt de sales vanzelf."

Verrassen

Het pand straalt de transparantie van onze organisatie uit, stelt De Bruijn. ,,Duidelijk in de uitleg en presentatie, helder in advies en aanbod. Transparantie staat voor onze wijze van werken. Internet, telefonie, cloud en security zijn niet de gemakkelijkste producten om in te kopen. Transparant aanbieden betekent voor ons: begrijpelijk maken. Wat de klant koopt, maar vooral wat deze van het product of dienst mag verwachten. Ook dit is een kernwaarde, net als betrouwbaarheid. We willen onze klanten verrassen. Door met hen zaken te doen in onze nieuwbouw laten we hen vooraf zien en ervaren wat we kunnen. Ons team is hecht en solide. De organisatie staat, een perfecte basis waarop we op het Rithmeesterpark te Breda verder kunnen groeien en bouwen aan een tevreden klantenbestand.''

Klantgerichtheid heeft ons groot gemaakt

Theo van Rijen, directeur QNP