Advertorial van Markteffect

Nieuws Regio

Waarom Markteffect klanten als goede vrienden benadert

Twee bevlogen studenten Commerciële Economie richtten in 2007 Markteffect op. Het marktonderzoeksbureau timmert inmiddels tot over de landsgrenzen stevig aan de weg. Het geheim van Hesam Fahimi en Edgar de Beule? Benader je klant als een goede vriend.

Mark Litjens 22 januari 2019

Hesam Edgar markteffect klanten groei bedrijf ondernemers vrienden

Markteffect behoort tot de tien grootste onderzoeksbureaus van Nederland en is een speler van formaat op het gebied van marktonderzoek. Dat blijkt alleen al uit het feit dat het bureau net voor de vijfde keer - de laatste vier keer zelfs jaarlijks - zijn bekroond met de FD Gazellen, de award van het Financieele Dagblad voor de snelst groeiende bedrijven van Nederland: bedrijven die over drie jaar een omzetgroei laten zien van meer dan twintig procent. Dit is dankzij het uitstekende werk van het circa veertig mensen tellende Markteffect-team, de tevreden klanten én de filosofie van beide oprichters, Hesam Fahimi en Edgar de Beule: een klant is als een goede vriend en zo benaderen wij hen ook.

Anders

Beide oprichters zijn echte vrienden, al sinds de basisschool. "Daar hadden we een beeld voor ogen", blikt Fahimi terug. "Wij zouden dingen anders gaan doen. Tijdens onze opleiding Commerciële Economie zagen we wat wij anders en beter konden doen en na onze studie zijn wij daar ingedoken."

Samen met een docent leggen Edgar en Hesam in 2007 de basis voor het hedendaagse succes van Markteffect. "Die andere kijk op de markt begon eigenlijk met de uitvoering van marketingles nummer één: je opdrachtgever de vraag stellen 'Hoe heb je het graag?' De klant centraal stellen. Daarom gaan wij altijd voor een zo persoonlijk mogelijke relatie", aldus De Beule. Zelfs in details, vult Fahimi aan: "Als een opdrachtgever op bezoek komt, is het fijn om te zien dat iedereen even groet of een praatje maakt. Uit interesse, net zoals je zou doen als er thuis vrienden over de vloer komen."

PSV

Klanten worden ook geregeld uitgenodigd bij een wedstrijd van PSV, één van de clubs waar Markteffect sponsor van is. "Al ben je geen PSV-fan, het is een leuke avond waarin je elkaar nog beter leert kennen. Dat maakt zaken doen veel gemakkelijker en directer", is de ervaringvan De Beule. PSV maakt andersom weer gebruik van de diensten van Markteffect. Net zoals Ajax, Vitesse, NAC Breda en de KNVB, om maar eens een paar voetbalorganisaties te noemen. Klanten waarderen de klantgerichte aanpak, getuige de hoge klanttevredenheid en de hoge NPS score. "Van onze klanten zou 97 procent ons aanbevelen in hun netwerk. Drie procent niet. Dat gaat ons aan het hart, ergens doen we dus iets niet goed. Daar moeten we van leren. Hoewel: honderd procent moet je niet willen. Dan kun je net zo goed stoppen omdat er niks meer te leren valt. Het mag best een uitdaging blijven."