Aangeboden door Marktlink Fusies & Overnames

Nieuws Regio

Met deze groeistrategie blijft wereldmarktleider Yenlo de concurrentie voor

Met 13,5 miljoen omzet, 90 personeelsleden en prestigieuze klanten uit de Fortune 500 is Yenlo wereldmarktleider in het koppelen van apparaten en systemen met slimme open source technologie. Maar om de grote voorsprong te behouden is extra groei noodzakelijk, concludeerden oprichters Ruben van der Zwan en Maarten de Waal. Zo brachten ze hun bedrijf in een stroomversnelling.

Bram de Vrind | Foto: Marco Bakker 19 februari 2019

Yenlo Rubenvander Zwan Maartende Waal

Van de machine die automatisch een seintje geeft dat hij binnenkort onderhoud nodig heeft, tot een bericht dat afgeleverd wordt in de berichtenbox van MijnOverheid. Yenlo helpt bedrijven en instellingen efficiënter en flexibeler te werken door het koppelen van systemen en apparaten met slimme technologie. Daarvoor maken ze onder meer gebruik van open source integratie platform WSO2, waarvan ze wereldwijd ‘certified strategic premier partner’ en 'value added reseller' zijn.

'Open' in 'open source' betekent dat afnemers de broncode op maat mogen (laten) doorontwikkelen en daarbij zijn ze niet gebonden aan de eerste leverancier (geen 'vendor-lock'). “Open source biedt niet alleen voordelen voor de klant, maar geeft ontwikkelaars ook een enorme drive om hoogwaardige producten te ontwerpen”, zegt CEO Ruben van der Zwan.

Opgericht Van der Zwan en Maarten de Waal in 2007, heeft Yenlo door de jaren al meer dan 320 klanten met deze technologie geholpen. Mkb'ers, maar ook multinationals uit de Fortune 500, zoals bankenreus Société Générale en instellingen als de Europese Unie. Yenlo heeft dit jaar een geprojecteerde omzet van 13,5 miljoen en kantoren in Nederland, Duitsland, Zwitserland en Noord-Amerika. “We hebben een megavoorsprong op de wereldwijde concurrentie”, zegt Van der Zwan met gepaste trots.

Sneller groeien

Maar de markt ontwikkelt zich razendsnel en concurrentie van multinationals ligt op de loer. Om hun voorsprong te behouden, voelden Van der Zwan en De Waal de noodzaak om sneller te groeien. Ze gingen vorig jaar op zoek naar een investeerder.

De ondernemers vonden het belangrijk om hun zelfstandigheid te behouden. “We zijn zo eigenwijs dat we zelf denken te weten hoe we het beste kunnen groeien”, zegt Van der Zwan. Hij zocht bovendien een partner die ook strategisch ondersteunt en fungeert als 'verlengstuk van ons team'.

Van der Zwan en De Waal besloten een overnameadviseur in te schakelen om het proces te begeleiden. “We begaven ons op een nieuw speelveld, dus konden externe kennis gebruiken. In zo'n traject gaat bovendien veel tijd en moeite zitten, terwijl je ook je bedrijf moet runnen”, zegt de ondernemer.

Marktlink

Marktlink Fusies & Overnames kwam als beste adviespartij uit de bus. “M&A manager Frank Troost had een no-nonsense verhaal en dito aanpak. Hij was open en eerlijk, luisterde goed naar onze wensen en hield waar nodig een spiegel voor. Wij zagen ons bedrijf natuurlijk soms anders dan Frank die het van een afstandje bekeek.” Van der Zwan was bovendien onder de indruk van de 'uitgebreide marktkennis' van Marktlink: “Zij kenden de investeringskandidaten door en door.”

Yenlo ging met drie potentiële partners in gesprek. Van het onderhandelproces heeft Marktlink '80 tot 90 procent' in handen genomen, vertelt Van der Zwan. “Zo konden wij ons bezig blijven houden met het runnen van onze business.”

De keuze viel op Holland Capital, dat afgelopen november een minderheidsbelang nam in Yenlo. “Holland Capital bood naast een gedegen financieel fundament, de beste strategische ondersteuning. Daar hadden wij een goed gevoel bij”, zegt Van der Zwan.

40 miljoen omzet

Samen met Holland Capital is inmiddels een groeistrategie uitgewerkt. Yenlo gaat het dienstenportfolio uitbreiden en zowel autonoom als met overnames groeien. De ambities zijn fors: over vijf jaar minstens 40 miljoen omzet en een versteviging van de positie als marktleider in Europa en Amerika. “Het is fijn om sterke partner te hebben die ons ondersteunt. We verwachten een enorme groei in de slagkracht van het bedrijf”, blikt Van der Zwan vooruit.

Zijn belangrijkste advies voor ondernemers die een investeringspartner zoeken? “Wees eerlijk en transparant over cijfers, klanten en processen. Als je een partnerschap wilt aangaan, dan moet je elkaar kunnen vertrouwen. Openheid van zaken maakt gesprekken een stuk gemakkelijker.”