Nieuws Regio

Science fiction bij Munsterhuis: vliegende auto in showroom

HENGELO - De afgelopen week hebben in alle stilte, achter gesloten deuren, de Europese vip’s van Ferrari- en Masseratidealer Munsterhuis een kijkje mogen nemen en vliegen in een vliegsimulator. De meest geavanceerde ter wereld, ontwikkeld door de TU Delft. Een James Bond-achtige ervaring.

Van onze redactie 14 december 2015

Munsterhuis4 larssmook

De vliegende auto van PAL-V (de V uitgesproken op z’n Engels: Vie) is een kruising tussen een gyrocopter en een sportauto. Komende twee jaar worden er in Europa 45 van verkocht in een luxe limited uitvoering. Prijs 499.000 euro. Daarna komt het gewone ‘instapmodel’ voor 199.000 euro.

In optie

Van de eerste exclusieve serie zijn er nu al 14 in optie genomen „Mensen die al ervaring hebben met een privévliegtuigje of helikopter”, zegt verkoper Wouter Struik van Munsterhuis Sportscars. Namen gaat hij niet noemen. „Zoek het maar in de Quote 500. Het is voorlopig wel een speeltje voor de rijken.”

De eerste wordt vermoedelijk eind 2017 afgeleverd vanuit Hengelo. Maar nu al komen bij PAL-V, het bedrijf in Raamsdonkveer, uit de hele wereld aanvragen en zelfs smeekbeden om er één te mogen hebben. Een sjeik uit Quatar biedt al 2,5 miljoen euro om de allereerste in handen te krijgen. Hem werd ‘nee’ verkocht. „We moeten onze service ook waar kunnen maken. Om dat wereldwijd te doen zijn we nu als bedrijf nog te klein. Eerste Nederland, Duitsland en België en dan zien we wel”, zegt directeur Robert Dingemans. Hij glundert; hij heeft de gedroomde toekomst in handen, gelooft hij. Want dat is de vliegende auto.

Wereldprimeur

De techniek van de gyrocopter bestaat natuurlijk wel al een jaar of 90. Er vliegen er in andere delen van de wereld ook al heel wat rond. Maar dat zijn puur vliegmachines. Het is tot nu toe nooit gelukt om die techniek te combineren met een auto die echt de weg op kan. PAL-V heeft dus de wereldprimeur, na meer dan 10 jaar doorontwikkelen. Struik: „Dit is waar mensen altijd van hebben gedroomd. Wat je wel eens ziet in science fiction. Maar nu echt.”

Nu staat er in de Hengelose showroom alleen het prototype van de PAL-V. Het model waarmee getest, gereden en gevlogen is. Die oogt, oneerbiedig gezegd, voor de leken als een soort gepimpte ligfiets. Maar de echte PAL-V ziet er straks uit als een bloedsnelle sportwagen à la Ferrari. De vip’s hebben met een 3D-bril een exclusieve preview gekregen van het uiteindelijke model zoals het op de markt komt. Die versie draagt nog het predikaat Top Secret.

Maar hier een tipje van de sluier. Ook ‘de vliegende sportwagen’ heeft drie wielen. En: „De tweezitter is met 1.50 meter zo laag als een Ferrari, en zo breed als een Land Rover. Je hebt echt een stoere sportwagen. De vormgeving is ook door ex-Ferrari- en Maseratidesigners gemaakt”, zegt Struik. „Topsnelheid op de weg 180 kilometer per uur. In de lucht ongeveer ook.”

Sceptisch

Hij merkt dat de vips nog wat sceptisch zijn. „Tot ze beseffen: Je kan rijden en vliegen. Zonder ingewikkelde procedures. Stel je voor. Je stijgt op hier in Twente, vliegt naar Schiphol en rijdt hem daar weer gewoon als een auto de parkeerplaats op. Of van hier naar Berlijn. Je bent zo maar dik anderhalf tot twee uur sneller op de bestemming. En je hebt geen toestemming nodig van de verkeers-leiding. Zoek een strip waar je kunt landen en je rijdt vervolgens lekker naar je eindbestemming.”

Voor het besturen van de PAL-V is een rijbewijs nodig en een gyrocopterbewijs. Dat laatste is in ongeveer 40 weken te halen.

Foto's: Lars Smook