Nieuws Regio

Twinsense Enschede stapt in de wereld van virtual reality

Van onze redactie 28 augustus 2015

Maurice Kruse en Albert Hoekstra Twinsense Frans Nikkes 3

„Ik denk dat binnen een jaar, of anderhalf, heel veel mensen zo’n virtual-realitybril hebben.” Met Twinsense360, een nieuwe bedrijfstak die is opgezet door Kruse en collega Albert Hoekstra, wil Twinsense inspelen op die trend. Met speciale camera’s maakt Twinsense beelden die je met een virtual-realitybril kunt bekijken.

Nieuwe wereld

Kruse: „Zodra je de bril opzet, is het alsof je je in een nieuwe wereld bevindt, in een nieuwe dimensie. Je kunt naar boven kijken, naar beneden, links en rechts. Echt 360 graden in de rondte. Iedereen die het ziet, zegt: wauw, dat wil ik ook!”

Geïnvesteerd

Twinsense uit Enschede is volgens Kruse de derde partij in Nederland die nu de markt betreedt met 360 gradenvideo. „We hebben flink wat tijd en geld geïnvesteerd en dat zouden we niet doen als we hier niet in geloven. Vaak hebben technologische ontwikkelingen tijd nodig, dus wat we nu aan het doen zijn, is de markt aftasten en zo snel mogelijk de toepassingen in verschillende branches concreet maken.”

Betaalbaar

Een voordeel is volgens Kruse dat de nieuwe generatie brillen betaalbaar is en makkelijk te gebruiken. Voor Almi, de machinefabriek uit Vriezenveen, heeft Twinsense een 360 gradenvideo gemaakt waarbij de gast het bedrijf virtueel kan bezoeken. Klanten kregen twee weken geleden een Google Cardboard toegestuurd, zodat ze de ervaring op hun smartphone kunnen ondergaan. „Het is heel simpel: je hoeft alleen maar een appje te installeren op je telefoon en met de bijgeleverde bril kun je het bekijken.”

Livestream van een concert

De mogelijkheden van 360 gradenvideo zijn oneindig volgens de ondernemers: van real life door een huis of gebouw lopen, tot het volgen van een livestream van een concert. En ook in het onderwijs liggen kansen, volgens Twinsense. Kruse: „Deel tijdens de aardrijkskundeles zulke brillen uit en laat kinderen het Amazonegebied zelf beleven. Maar we kunnen ook live events streamen in 360 graden op bijvoorbeeld tentdoek.”

Twinsense360 gaat zich in eerste instantie richten op drie specifieke branches: de industriële tak, de sportwereld en de vastgoedbranche. „Ook winkels hebben veel interesse”, volgens Kruse.

Maurice Krusse en Albert Hoekstra.
Foto: Frans Nikkels