Blog #supportondernemers
'Red je eigen vakantie, accepteer de corona-voucher'
Als De Ondernemer gaan we er op alle mogelijke manieren voor zorgen dat ondernemers sterker uit de coronacrisis komen. Hoe? Door ze te inspireren met verhalen van andere ondernemers, zoals Judith Eyck, ceo van Vakanties.nl: 'Red je eigen vakantie, accepteer de corona-voucher'.

Judith Eyck, oprichter van Vakanties.nl, zat een week vast in een airbnb in het Argentijnse Mendoza. Lockdown.
Judith: ,,Soms zakt de moed je wel eens even in de schoenen. Onze (veel te dure) vlucht is na drie keer omboeken en dagen gespannen wachten toch geannuleerd. Ik weet dat ik voorlopig niet meer thuis zal komen. We zitten nu echt múúrvast in Argentinië.
En zo vast zitten we ook met z'n allen in de reisbranche. Reizigers vragen zich af of ze de vouchers met reistegoed wel moeten accepteren terwijl vliegtuigen aan de grond staan. Hotels weten niet hoe ze de zomer doorkomen zonder toeristen, die de touroperators zouden brengen. En wat is het bestaansrecht van Vakanties.nl nog, als we niemand meer kunnen helpen met hun keuzestress bij het uitzoeken van hun nieuwe vakantie? Straks is er niets meer te kiezen.. De hele keten komt tot stilstand. De enige sleutel tot succes zit in de laatste schakel: de klant en zijn voucher.
'Ik verloor intussen bijna mijn verstand toen KLM voor de vierde keer de verbinding verbrak'
Ik verloor intussen bijna mijn verstand toen KLM voor de vierde keer de verbinding verbrak. Zou ik dan ook toch ook maar eens proberen alles lekker openbaar op Facebook te zetten?
Plots kreeg ik iemand aan de lijn. De allerliefste telefoniste die ik ooit gesproken heb beloofde haar uiterste best te doen en zette me ruim 50 minuten in de wacht. 'Ze is vast met lunchpauze en is me vergeten', brieste ik nog wanhopig naar mijn vriend. Integendeel, ze had zelfs nog andere lokale airlines gebeld om álle opties te doorzoeken. Helaas zonder succes. Of ik dan toch maar een voucher wilde...
Lees ook: Judith Eyck (Vakanties.nl): ‘Mijn afstand maakt zware beslissingen lichter’
Gefrustreerd kijken we allemaal naar de schakel in de keten die onze vakantie, vlucht of overnachting nu in de weg staat. Maar ook KLM kan er niets aan doen, de touroperators en de hotels ook niet. Het enige dat we kunnen doen is elkaar helpen in beweging te blijven. Door niet moeilijk te doen en die voucher gewoon te accepteren! Je redt misschien daarmee ook een hele reisbranche van de ondergang. En je eigen vakantie dus uiteindelijk ook. Zonder vouchers geen reisbranche. Een staycation is dan nog je enige optie. Lekker thuis blijven na 1 juni, ik kijk er nu al naar uit.
Ik heb nu dus een KLM voucher waarmee mijn terugvlucht is gered. En misschien KLM ook wel een beetje. Geen idee wanneer ik terug kan vliegen, maar dát ik straks nog kan vliegen is zeker.
Toch liever een kleinere ondernemer helpen dan een van de grote bedrijven in de reisbranche? Help dan je lokale ondernemer een handje met de vele initiatieven die er zijn. En help mij - door je voucher te accepteren.'
Lees ook: Reisbureaus: accepteer corona-voucher bij annulering