Nieuws #supportondernemers

More Pastry: gezondere banketproducten, succesvol en toen... coronacrisis

More Pastry produceert duurzame, gezondere en allergeenvrije banketproducten. Twee jaar lang is er flink geïnvesteerd, zowel financieel, fysiek als mentaal. ,,Geen makkelijke tijden. Wij zijn een starter in een winkelcentrum-in-aanbouw. Maar de tijd om te oogsten heeft slechts vier maanden geduurd’’, vertelt eigenaar Kiran Janki.

Bart Remmers 28 april 2020

More Pastry support ondernemers

Kiran Janki, de eigenaar van More Pastry.

Het verdienmodel van More Pastry bestaat voor 55 procent uit het uitserveren van gebak met koffie in de eigen zaak. Sinds 15 maart is daar niets van over. Hetzelfde geldt voor de ruim twintig procent inkomsten uit verkoop aan horeca. Op in rook. Wat overblijft, is een kwart (online) verkoop aan particulieren, waar momenteel nog zo’n tien tot twintig procent van over is.

,,Het laatste kwartaal van 2019 hebben we goed gedraaid. Zo goed dat we onze lasten in één keer konden betalen. Na een rustige januari en een prima februari met een kleine winst liepen de twee eerste weken van maart redelijk. Maar na de aangekondigde coronamaatregelen half maart, stortte de verkoop volledig in."

Coronacrisis: van drukke maanden naar lege winkel

,,We bleven open, maar bijna niemand kwam nog naar het winkelcentrum (More Pastry bevindt zich in een nieuw en groot overdekt winkelcentrum in Leidschendam, red,) omdat de meeste winkels hun deuren moesten sluiten. Ik ben zelf uit frustratie in die periode ook drie dagen dicht geweest, had op een gegeven moment twee klanten per dag... Van drukke maanden plotsklaps naar een lege winkel. Ik wist even niet hoe ik het moest verwerken. Dit was menens. De crisis raakt ons allemaal, de ene harder dan de ander.’’

#Supportondernemers

Als De Ondernemer gaan we er op alle mogelijke manieren voor zorgen dat ondernemers sterker uit de crisis komen. Hoe? Door ze te inspireren met verhalen van andere ondernemers die een oplossing hebben bedacht voor hun zaak, door ze het podium te bieden zodat Nederland ze hoort én door experts aan het woord te laten. Kortom, de lijnen zijn geopend. Kom maar op met je verhaal, vraag, tip of wat dan ook. Wij zorgen dat iedereen het hoort, ziet of leest. Hier lees je één van de verhalen van ondernemers, die andere ondernemers helpen. Meer over dit initiatief lees je hier.

SBI-code zet streep door TOGS-regeling

Toch besefte Janki vrij snel dat ze met haar onderneming de draad moest oppakken. ,,De routine erin houden. Laten zien dat we niet klein te krijgen zijn. Zo gemakkelijk komen ze niet van ons af!’’, zegt de strijdvaardige ondernemer. Dan is hulp in deze zware periode natuurlijk wel zeer welkom, zelfs noodzakelijk. Via de TOGS-regeling bijvoorbeeld. Je hebt er recht op wanneer je als ondernemer onder een bepaalde SBI-code (de code geeft de hoofdactiviteit van een bedrijf weer, red.) valt. Maar juist daar loopt More Pastry de hulp mis.

Janki: ,,Brood en banket valt onder één SBI-code. De overheid geeft aan dat de verkoop van brood het best goed doet, hoewel ook dat aan het afvlakken is. More Pastry produceert in principe alleen banket, maar toch vallen we onder de paraplucode. Verder kijkt men ook niet naar onze grootste afnemers, de horeca. Die zijn gesloten, de inkomsten daarvan lopen we mis’’, verduidelijkt de ondernemer.

'NOW-regeling heeft amper nut'

,,Kijk, zouden we wel onder de TOGS-regeling vallen, dan konden we waarschijnlijk alleen de huur van april betalen. Maar het geeft wel wat lucht. Voor de NOW-regeling komen we ook niet in aanmerking omdat de eerste drie kwartalen van 2019 vrij slecht waren voor ons als startende ondernemer in een winkelcentrum in aanbouw. Wanneer je dat gaat vergelijken met 2020, heeft de NOW-regeling amper nut.’’

''In totaliteit maken we momenteel meer dan zestig procent verlies. Dat is zuur, we gingen de maanden vlak voordat de crisis uitbrak zo lekker…''

Kiran Janki, eigenaar More Pastry

'Wie gaat al die miljarden aan noodpakketten terugbetalen?'

Het kan niet anders of Kiran Janki is een somber mens. ,,Het is niet gemakkelijk. Toch openen we elke dag de winkel en is de bakkerij, hoewel kort, in gebruik. We hebben een vaste medewerker die moet worden doorbetaald. Zij staat nu in de winkel, zodat ze onze vaste klanten kan bedienen. Het is in ieder geval wat. Weet je, in totaliteit maken we momenteel meer dan zestig procent verlies. Dat is zuur, we gingen de maanden vlak voordat de crisis uitbrak zo lekker… Wat we in ieder geval niet gaan doen is de stekker uit de zaak trekken. Daarvoor hebben we veel te veel tijd, geld en liefde in de onderneming gestopt.

‘Dan is de crisis – hopelijk snel – voorbij en wat dan?’, vraagt Janki zich hardop af. ,,Wie gaat al die miljarden van de noodpakketten terugbetalen? We komen in een recessie, gaan de mensen nog wel bij ons kopen? Vegan banket is toch een luxeproduct. Dus ook al worden de maatregelen 1 juni grotendeels versoepeld, ik zie de toekomst niet rooskleurig in. Vergeet niet dat de zomermaanden sowieso verloren maanden voor ons zijn omdat mensen in die periode niet snel een kop koffie met gebak komen consumeren vanwege het warme weer. Dat zagen we vorig jaar ook.’’

''Ik zou Rutte een schouderklopje geven, een gebakje aanbieden en hem moed inspreken om door te gaan met wat hij doet''

Kiran Janki, eigenaar More Pastry

Gebakje voor Rutte

Gewetensvraag. Hoe reageert Janki wanneer morgen plots premier Rutte bij haar in de winkel staat voor een vegan lekkernij? ,,Hij heeft de zwaarste baan van ons allemaal. Daar heb ik zeer veel respect voor. Hij moet de moeilijkste keuzes maken, net als het gehele kabinet’’, benadrukt Janki ,,Ik zou Rutte daarom een schouderklopje geven, een gebakje aanbieden en hem moed inspreken om door te gaan met wat hij doet. Ondernemers moeten ergens op kunnen leunen.’’

#Supportondernemers: deel je vraag, tip of ondernemersverhaal

Wij gaan we er op alle mogelijke manieren voor zorgen dat ondernemers sterker uit de crisis komen. Hoe? Door ze te inspireren met verhalen van andere ondernemers die een oplossing hebben bedacht voor hun zaak, door ze het podium te bieden zodat Nederland ze hoort én door experts aan het woord te laten. Kortom, de lijnen zijn geopend. Kom maar op met je verhaal, vraag, tip of wat dan ook. Wij zorgen dat iedereen het hoort, ziet of leest.

Deel hieronder je vraag, tip of ondernemersverhaal