Podcast Week van de Ondernemer

Henk Jan Beltman (Tony’s Chocolonely): 'ondernemers moeten de wereld mooier maken'

Hoeveel smaken Tony's Chocolonely momenteel produceert, dat weet hij niet uit zijn hoofd. En wat de nieuwste smaken zijn en hoeveel repen er jaarlijks worden gemaakt weet hij na veel nadenken. Over het maatschappelijke doel daarentegen, raakt Henk Jan Beltman tijdens MKB Ondernemerscongres niet uitgepraat.

Van onze redactie 1 november 2019

Whats App Image 2019 10 31 at 19 53 45

Luister hier het interview terug dat Henk Jan Beltman gaf tijdens het MKB Ondernemerscongres.

En dat tot groot genoegen van de bomvolle zaal met ondernemers in de Brabanthallen in 's-Hertogenbosch, maar ook van de luisteraars van de speciale radio-uitzending van De Ondernemer. Op het MKB Ondernemerscongres schoof Beltman in onze radiostudio aan om zijn aanstekelijke verhaal te doen, een verhaal dat hierboven terug te luisteren is.

Tony's Chocolonely

Beltman nam in 2010 het stokje over van Tony's Chocolonely-oprichters Teun van de keuken en Maurice Dekkers. In de tijd dat Beltman in het bedrijf stapte was de onderneming -toen met een omzet van anderhalf miljoen euro- te groot om mee te stoppen, maar te klein om salarissen te betalen. Onder zijn leiding is Tony's Chocolonely de grootste chocoladeproducent van Nederland geworden met een omzet van 69 miljoen euro en productie van 56 miljoen repen per jaar.

Slaafvrij

Omdat je chocolade niet nodig hebt om te overleven, is het per definitie een cadeautje, vindt Beltman, die van oorsprong marketeer is. ,,Dan moet je ook weten dat dit cadeautje van een goede plek komt. Daar is slaafvrije chocolade voor nodig”, zegt hij over de missie.

De taak en boodschap van Tony's is om samen de norm in chocolade 100 procent slaafvrij te maken. En dat is lastig, geeft Beltman toe met het oog op 2,3 miljoen kinderen die nog op plantages werken in Ivoorkust. Hij vindt het naïef om te zeggen dat er aan zijn chocolade geen slavernij te pas komt. ,,We betalen ze daar meer, met de afspraak dat kinderen naar school gaan en niet hoeven te werken. Maar er zullen heus ook plantages zijn waar wij zaken mee doen met misstanden. Maar ik durf wel te zeggen dat dit in lichtere vormen zal zijn.”

Henk Jan Beltman is één van de genomineerden voor de prijs voor ondernemers, door ondernemers: de prijs voor de Meest Inspirerende Ondernemer. Hier lees je meer en kun je stemmen.

Beltman noemde het in gesprek op het congres bij RTL Z met Antoin Peeters, 'bizar dat we in ons land iedere dag kinderen naar school brengen terwijl er daar kinderen verkocht worden. Het is je verantwoordelijkheid als ondernemer om wereld mooier te maken.'

Geld is een middel

De chocoladeproducent maakte afgelopen jaar welgeteld 2500 euro winst. ,,Geld is een middel, precies zoals het in de dikke Van Dale staat. Als je een middel tot een doel verheft, ben je in de war. Als je in de war bent, kun je niet winnen”, stelt Beltman.

Klanten

Na een gesprek over de kleur en de vorm van de repen vraagt Peeters zich af of klanten wel bezig zijn met de missie als ze een reep Tony's kopen. ,,Sommige klanten kiezen echt bewust voor de missie. Maar er zijn ook veel mensen die het relatief minder belangrijk vinden en iets leuks willen kopen maar de aankoopmotivatie maakt niet uit. Het gaat erom dat we als bedrijf invulling geven aan de missie.”

Voorbeeldfunctie

Door transparant te werk te gaan wil Tony's Chocolonely ook andere bedrijven inspireren. Zo is het bedrijf open over fouten, inkomsten, omzet en bronnen. ,,Alles is transparant.” Dat andere bedrijven minder snel gaan in het maatschappelijke doel, noemt Beltman logisch. ,,Als je een blanco blaadje hebt, dan kun je je bedrijf beter vormgeven. Als je al honderd jaar chocolade maakt, dan is het moeilijker om van richting te veranderen. We zien onszelf als een loodsbootje voor de chocoladegiganten.”

Internationaal

Tony's Chocolonely is in binnen- en buitenland volop in ontwikkeling. Zo opende het bedrijf een kantoor in de Verenigde Staten. Zeven van de 77 medewerkers werken in het pand in Portland Oregon. In eigen land verbouwt Tony's een pakhuis tot nieuwe hoofdkantoor, met een restaurant, congresfaciliteiten en een chocoladefabriek. ,,Je kunt er de productielocatie bezoeken met een soort Willy Wonka-gevoel. Je kunt daar alle stappen van boon tot chocoladereep zien, je leert er over sociale misstanden en ja, er komt een achtbaan in.”

Beltman vertelt ook over de internationale groei van zijn bedrijf als hij aanschuift bij onze speciale radio-uitzending op het congres. Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de VS zijn nu de meest interessante markten voor het bedrijf vertelt hij, omdat het daar ook invulling kan geven aan de missie.

,,In Duitsland is bijvoorbeeld Ritter Sport heel groot. Die mensen daar staan heel erg 'aan' als het gaat om duurzaamheid. Ik wil daar dan als klein spelertje bijkomen en zeggen: 'there's no way back.'' In deze genoemde drie landen wil hij dan ook een eigen team neerzetten, met ook wat Nederlands personeel, zodat het DNA van Tony's Chocolonely behouden blijft.

Toekomst

Over drie jaar moet de attractie klaar zijn. Het probleem met slavernij moet binnen tien jaar opgelost zijn, zegt Beltman als gevraagd wordt naar de zakelijke ambities. “Het bedrijf is een middel naar het doel. Als dit ingevuld is, gaan we wat anders doen. Er zijn nog genoeg misstanden in de kleding- en tabaksindustrie en de mijnbouw bijvoorbeeld.”

Henk Jan Beltman

Chief chocolate officer Tony's Chocolonely

Zes jaar geleden kreeg Henk Jan Beltman (45) een beroerte. Hij herstelde maar realiseerde dat hij geluk had gehad. ,,Ik leef nu in de extra tijd van mijn leven en maak daardoor veel bewustere keuzes. Ze moeten goed zijn voor de wereld.'' De chief chocolate officer - werkt in Zaandam keihard aan de realisatie van zijn grote droom: een eigen én bovenal eerlijke chocoladefabriek. Beltman is genomineerd voor de Meest Inspirerende Ondernemer-verkiezing van De Ondernemer.