Nieuws Week van de Ondernemer

Zo kijkt Huub Vermeulen (bol.com) naar de komst van Amazon

Dankzij de opkomende platformeconomie groeit bol.com als kool. Ceo Huub Vermeulen vertelde tijdens het MKB Ondernemerscongres over de successen en missers van de webwinkel. Hij leek niet erg onder de indruk te zijn van Amazon, de Amerikaanse webwinkelgigant die vroeg of laat in bol.com’s vaarwater komt.

Vincent Krijtenburg 4 november 2019

Huub Vermeulen Bolcom MKBOC

Huub Vermeulen, ceo van bol.com, op het podium met Antoine Peeters (RTL Z) tijdens het MKB Ondernemerscongres. Foto: Maurice Vinken.

Huiskamervraag, om te beginnen: waar staan de letters bol.com eigenlijk voor?

Toen de huidige ceo Huub Vermeulen in 2001 bij bol.com startte werkten er 20 mensen, tegenwoordig zijn dat er meer dan 1800 mensen. Sinds 2012 is bol.com in handen van Ahold (Delhaize) dat de webwinkel destijds overnam voor 350 miljoen euro.

In 1999 is de webwinkel opgericht door het Duitse bedrijf Bertelsmann en 'bol' - het antwoord op de huiskamervraag - staat dan ook voor Bertelsmann On-Line.

Groei als kool

In de beginjaren verkocht bol.com boeken en cd’s. Ondertussen telt de website meer dan twintig productcategorieën, waaronder elektronica, speelgoed, mode en huisdieren. ,,Vanaf 2012 zijn er heel veel categorieën bij gekomen. Sinds die periode kunnen andere ondernemers namelijk via bol.com verkopen. We ontvangen daarvoor een percentage van gemiddeld vijftien procent”, legde Vermeulen uit tijdens het MKB Ondernemerscongres.

Voor dat percentage krijgen ondernemers toegang tot het kanaal om veel klanten te bereiken. ,,We helpen klanten om tot een koop te komen. Het bouwen en onderhouden van een winkel en een goede reputatie is ook een behoorlijke klus.” Vermeulen vertelde daarover 'niet uit te sluiten dat ze op een dag alleen nog maar via partners verkopen'.

Het gevaar van de samenwerking met meer dan 20.000 partners, is dat hun nalatigheid de servicebeleving van de klanten kan schaden. ,,We werken daarom met een systeem waar we zien waar de partners mee bezig zijn. De grens ligt waar het de klant schaadt.”

Missers

Slechte reclamecampagnes kunnen eveneens de reputatie schaden. Als voorbeeld noemt Vermeulen de campagne ‘Lang leve de luiheid’. ,,Die actie moest refereren aan het gemak van online kopen, maar niemand snapte daar iets van. We zijn er na een paar weken mee gestopt”. Ook een reclame met een als Sinterklaas verklede bebloede chirurg viel niet in goede aarde. ,,Hebben we na drie dagen van de buis gehaald.”

Schot in de roos vindt Vermeulen het recent uitgebrachte speelgoedboek dat op de deurmat ploft(e) en in AH-winkels te vinden is. Hierin staan geen prijzen, maar QR-codes die met de bol.com-app gescand kunnen worden.

Voorsprong op Amazon

Dat begrip van de markt is dan ook één van de onderscheidende punten die bol.com bestendig moet maken tegen de komst van webwinkelgigant Amazon. Ander voordeel is dat bol.com er erg vroeg bij was in Nederland. ,,We hebben geleerd hoe we het beter en sneller kunnen doen. We zijn met alles steeds één van de eersten. Snel leveren, mobiel bestellen, app”, somde hij een aantal voorbeelden op.

"Als we trouw blijven aan de belofte om het dagelijks leven makkelijker te maken, dan kunnen we heel ver komen."

Huub Vermeulen, ceo bol.com

Samen sterk

Vermeulen denkt dat Nederland niet heel belangrijk is voor Amazon, maar dat ze het wel gaan proberen. Hoe daarop te reageren is volgens hem een vraag voor alle ondernemers én klanten. ,,Ik denk dat als we als Nederlanders samen een compleet aanbod weten te maken, de klanten alles kunnen vinden wat ze zoeken.” Bovendien: ,,Internet zit vol met concurrenten, denk maar aan de Chinese sites. Het is aan ons om te focussen op wat wij belangrijk vinden. Als we trouw blijven aan de belofte om het dagelijks leven makkelijker te maken, dan kunnen we heel ver komen.”

Huub Vermeulen Bolcom ceo MKBOC 2