How-to Week van de Ondernemer

Bereik de millennial: dit zijn de mkb-tips van influencermarketeer Dorit Roest

,,Wil je als mkb-ondernemer succesvol zijn in influencermarketing: weet wie jouw klanten volgen en ga met ze samenwerken. Zo simpel is het.'' Influencermarketeer Dorit Roest kwam to-the-point tijdens het MKB Ondernemerscongres en deelde haar visie met ons.

Toine Damo 6 november 2019

Dorit Roest influencer

Dorit Roest vertelt hoe mkb-ondernemers de millennial kunnen bereiken. (Foto: Mark Litjens)

Dorit Roest meet met haar bureau TIM de impact van influencers voor het bedrijfsleven omdat daar behoefte aan was. Ze is geboren in 1989 en weet als geen ander wat de millennial beweegt. Hoe bereik je als mkb-ondernemer de millennial? ,,Door rekening te houden met een aantal eigenschappen. Deze doelgroep heeft zich bijvoorbeeld aangeleerd reclame-uitingen te negeren. Dat maakt het lastiger. Geef hen het gevoel dat ze uniek en speciaal zijn. Ze zijn totaal ongevoelig voor massacommunicatie.’’

Verwarring

Er bestaat enige verwarring over de leeftijd van de millennial. Roest is daar helder in: ,,Iedereen die nu in de twintig of dertig is.’’ Deze generatie vraagt echt om een andere benadering door ondernemers. ,,De millennial is gek op social media, met name Instagram. In Nederland zit 13 procent liefst 12 uur per dag op zijn telefoon. Ik vind dat heftig.’’ Lineaire televisie is volgens Roest uit de tijd, maar Smart TV (televisie on demand, red.) doet het daarentegen wel weer goed bij de millennial.

''De millennial is gek op social media, met name Instagram''

Dorit Roest, Influencermarketeer

Comeback van radio

Facebook is passé volgens Roest. ,,Als driekwart van de babyboomers hierop zit, verliest het platform zijn aantrekkingskracht voor deze generatie. Het organisch bereik van een Facebook-advertentie zit nu op slechts 2 procent.’’ Wie denkt dat de klassieke radio ook zijn beste tijd heeft gehad, heeft het mis. ,,Nee, radio beleeft juist een comeback dankzij de komst van onder meer podcasts en audioboeken.’’