Nieuws Week van de Ondernemer

Peer Swinkels over zijn familiebrouwerij: ‘Druk is groter dan bij een multinational’

Het Brabantse Royal Swinkels Family Brewers is de grootste onafhankelijke familiebrouwerij van Europa. Volgens ceo Peer Swinkels is de druk om te presteren bij een familiebedrijf nog groter dan bij een multinational. ,,Bij ons zijn de aandeelhouders niet anoniem. Je kunt ze elke dag tegenkomen.’’

Toine Damo 6 november 2019

Swinkels peer janrenier

Peer Swinkels met zijn voorganger Jan-Renier Swinkels (Foto: Wiep van Apeldoorn).

Peer Swinkels geeft als zevende generatie leiding aan het driehonderd jaar oude familiebedrijf dat ooit begon met Bavaria. Inmiddels is het biermerk in 120 landen verkrijgbaar, bestaat het concern uit tientallen merken en zijn er 1.800 mensen werkzaam. Driehonderd jaar ondernemerschap in bier, waarvan de laatste twintig jaar in het bijzonder opvallen. ,,Geheel tegen de stroom in zijn we met Bavaria gegroeid, terwijl de biermarkt consolideert. Als familiebedrijf is bij ons alles gericht op continuïteit en alle stakeholders tevreden houden. Onze beslissingen dienen altijd de lange termijn,’’ zegt Swinkels tijdens het MKB Ondernemerscongres in de Brabanthallen van Den Bosch.

Wereldnieuws

De groei hangt zeker ook samen met de sterke reclamecampagnes. Het biermerk uit Brabant werkte samen met internationale bekendheden als Don Johnson, Charlie Sheen en Hugh Hefner. Op het WK van Zuid-Afrika werd de brouwer zelfs wereldnieuws toen een groep ‘Bavaria-meisjes’ werd aangehouden wegens vermeende sluikreclame. De meisjes droegen op de tribune de opvallende jurkjes van de bierbrouwer die geen sponsor van het toernooi was. Het liep met een sisser af: ,,Ons merk stond niet op het jurkje, dus we waren niet in overtreding.’’

''Uitspraken van Freddy Heineken brachten mij er onder meer toe het nieuwe biermerk Swinckels te lanceren, maar dan wel boven Heineken gepositioneerd''

Peer Swinkels, Royal Swinkels Family Brewers

‘Swinkels swingt’

Ooit liet Freddy Heineken, in gesprek met Peer Swinkels, aan hem weten dat hij het biermerk Amstel zou overnemen en vervolgens zijn Heineken erboven zou positioneren. Bij deze actie zat, naar het schijnt, iets van rancune. Heineken gaf bovendien aan dat hij erg gecharmeerd was van de achternaam van de Brabantse bierbrouwer. ‘Swinkels swingt. Dat klinkt in alle talen goed’, waren zijn woorden. ,,Zijn uitspraken brachten mij er onder meer toe het nieuwe biermerk Swinckels te lanceren, maar dan wel boven Heineken gepositioneerd,’’ grapt Peer Swinkels.