Podcast Week van de Ondernemer

Jasper Wognum (BrainCreators): grijp de kansen van artificial intelligence

Bij het horen van de term artificial intelligence (AI) slaat bij veel mensen de fantasie op hol. Jasper Wognum weet wat de échte kansen en mogelijkheden met AI zijn voor bedrijven. De oprichter en ceo van het bedrijf BrainCreators, dat zich heeft toegelegd op AI, is te gast in de podcast tijdens deze Week van De Ondernemer. Waar wacht je op? Luister direct naar het inspirerende verhaal.

Van onze redactie 30 oktober 2019

Jasper Wognum Brain Creators

De wilde fantasieën over AI zijn met name te wijten aan de spectaculaire Hollywood-producties, waarin technologie meer dan eens een hoofdrol krijgt; goedschiks of kwaadschiks. In de studio helpt Wognum dan ook snel het misverstand uit de wereld: ,,Intelligentie in machines is een ander soort intelligentie dan die van mensen.” Bovendien: ,,Mensen kunnen lerende systemen inzetten om gevaarlijke dingen te doen. Maar voordat deze technologie voorhanden was, konden ze ook gevaarlijke dingen doen.”

Artificial intelligence toepassen

Wognum houdt zich met BrainCreators bezig met het helpen van bedrijven die AI willen toepassen. Ze leveren zowel de machines, de software als de kennis die ze in de loop der jaren hebben opgedaan. Vanaf 2012 leerde de ondernemer veel dankzij zijn start-up LookLive, een platform dat mode kon ontdekken met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit bedrijf werd verkocht aan een Amerikaanse partij. Samen met Gerbert Kaandorp en Peter Eijk steekt Wognum sinds 2016 zijn energie in BrainCreators.

Groei

Klanten zijn onder meer Vodafone-Ziggo, Volksbank en DHL, vertelt de ondernemer in de podcast aan presentatrice Anna Neeltje de Boer. Het bedrijf telt inmiddels 25 man personeel. Met de groei van de onderneming werd ook de noodzaak van structuur en bedrijfscultuur steeds belangrijker.

Data

Het is volgens Wognum belangrijk dat je als ondernemer de kansen van AI pakt. 'Want wat zijn de gevolgen als jouw concurrentie de technieken wel inzet en jij niet?', vraagt hij hypothetisch. ,,We bieden daarom ook een opleiding aan voor zakenmensen. We leren ze in twee dagen te begrijpen waar dit over gaat. Zodat ze als ze terug gaan naar kantoor begrijpen hoe ze het kunnen toepassen.“ Tot slot is het belangrijk om te weten dat het bij AI altijd over data gaat. ,,Ieder bedrijf heeft data. Die is pas waardevol als je daar kennis aan toe kunt voegen'', besluit de ondernemer.