Podcast Week van de Ondernemer

Van Bommel Schoenen gaat via bol.com, Wehkamp en Zalando verkopen

Samen met zijn broers Floris en Pepijn vertegenwoordigt ceo Reynier van Bommel de negende generatie van het Brabantse familiebedrijf. In de podcast bij De Ondernemer maakte Van Bommel onder meer het nieuws bekend dat zij vanaf volgend jaar gaan leveren aan pure-online-players Wehkamp, bol.com en Zalando.

Van onze redactie 29 oktober 2019

Reyniervan Bommel

In de wekelijkse podcast van De Ondernemer vertelde ceo Reynier van Bommel onder meer dat zijn bedrijf vanaf volgend jaar ook gaat leveren aan pure online bedrijven zoals Wehkamp, Zalando en bol.com.

Om hun traditionele klanten te beschermen, hielden ze dat tot nu toe tegen. Om het distributienetwerk op peil te houden gaat het er volgend jaar toch van komen. Van Bommel gelooft dat deze distributiestrategie reclame is voor het merk, waardoor mensen het ook eerder zullen kopen in stenen winkels.

Het is nog maar de vraag of Reynier van Bommel ook leiding zou geven aan het bedrijf met 140 man personeel als het geen familiebedrijf was. Werken in een familiebedrijf vergelijkt hij met een trapeze-artiest zonder vangnet. ,,Je stapt erin, maar je kunt er niet meer uit. Je ervaart een soort eeuwige druk in je rug dat je door moet. Het is niet zo dat ik die druk als negatief ervaar, maar het is iets wat je op de been houdt om het bedrijf mooier te maken.”

Familiebedrijf

De 48-jarige ondernemer besloot na een goed gesprek met zijn vader op zijn 22ste in het familiebedrijf te stappen. Voor die tijd wist hij nog weinig over het bedrijf. ,,Ik wist dat mijn vader dagelijks naar Moergestel reed en iets met schoenen deed”, zegt Van Bommel die bewust op afstand van de zaak werd grootgebracht. Dit kwam mede door conflicten die zijn vader en opa hadden.

Floris van Bommel

Tegenwoordig staan de broers Reynier, Pepijn en Floris van Bommel aan het roer van het bedrijf dat in 1734 werd opgericht. Pepijn houdt zich bezig met sales en Floris met de creatieve kant. Ook is Floris sinds begin jaren '90 – de tijd van dubbele naammerken als Ralph Lauren en Tommy Hilfiger- het gezicht van het merk. ,,Floris klonk het leukst en we hebben er geluk mee dat hij de knapste van de drie is”, lacht Reynier.

Tegen de trend in

Welk deel van 600.000 paar schoenen die Van Bommel jaarlijks verkoopt, online verkocht wordt, weet Van Bommel niet. De verschuiving van het consumentengedrag die online teweeg brengt, heeft weinig invloed op de collectie van Van Bommel, aldus de ceo in de podcast. ,,Wij doen wat we denken dat we moeten doen. We gaan ons er niet aan conformeren.” Als voorbeeld noemt Van Bommel de stap die het bedrijf veertig jaar geleden naar Duitsland maakte. ,,Het was ons snel duidelijk dat er daar alleen zwarte schoenen verkocht werden. Tegen de trend in zijn we toch kleurrijke schoenen gaan verkopen.”