Marketing

100 procent pindakaas: pindakaas zoals in grootmoeders tijd

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het nieuwe boterhamsmeersel is in april vorig jaar bedacht en is een groot succes. "De consument is steeds meer op zoek naar eerlijke, transparante producten zonder toevoegingen", zegt Mark Lammers, productontwikkelaar bij de Doetinchemse fabrikant. "Die waren al te vinden in reformzaken, maar staan nu ook steeds vaker in supermarkten op de plank."

Voor het maken van deze pindakaas is een speciale Argentijnse pinda geselecteerd. Die is van een wat groter formaat om voor een constante kwaliteit te zorgen. Want de pindakaas in het tienduizendste potje moet net zo smaken als die in het tiende potje. Minder toevoegingen betekent wel dat de houdbaarheid ongeveer een half jaar bedraagt, pakweg een half jaar minder dan andere pindakaas. Het product is niet noodzakelijk duurzamer dan andere pindakaas. De duurzaamheid zit meer in de manier waarop het bedrijf grondstoffen verwerft, met respect voor mens en natuur.

Zo maakte Intersnack vorig jaar werk van mechanisatie en educatie van het telen van pinda's in Bolivia, omdat steeds meer boeren het telen van maïs en soja interessanter vonden. In andere landen probeert het bedrijf boeren ervan te overtuigen dat met minder aanplant soms een beter resultaat verkregen wordt.

Lees verder onder de advertentie

Het succes van 100 procent Pindakaas, te koop bij Albert Heijn, betekent dat Intersnack nu ook kijkt naar meer 'onbewerkte' producten. "Je kunt denken aan ongebrande ready to eat-noten", zegt productmanager Robert Reindsen die ook de slogan nuts about nature bedacht. "Maar ook aan notenpasta's met andere noten."