Nieuws Actueel

Concert at Sea is teamwork

Waar veel mensen samenkomen, is werk aan de winkel. Op zoek naar de ondernemers achter Concert at Sea.

Peter Oggel | Foto's ANP, Kelly Thans, Rink Hof, Ronald den Dekker 9 juni 2016

Publiek concert at sea

De elfde editie van Concert at Sea was in recordtijd uitverkocht. De ontspannen sfeer en het ijzersterke affiche kenmerken het festival. Het is elk jaar een groot feest. Of zoals rapper Typhoon het vorig jaar verwoordde: 'Wat een vibe, wat een prachtige sfeer, wat een liefde.'

Het tweedaagse festival op de Brouwersdam in Zeeland trekt elk jaar 80.000 bezoekers. De elfde editie wordt vrijdag 1 en zaterdag 2 juli gehouden. Artiesten als Bløf, Jett Rebel, Skunk Anansie, Faithless en Guus Meeuwis staan dit jaar op het programma. De eerste voorbereidingen voor Concert at Sea dateren van ruim een jaar geleden.

VoorbereidingenHet vastleggen van de data op de festivalkalender is de allereerste stap, misschien zelfs wel de belangrijkste. ,,Je moet vroeg een plek proberen te claimen in de agenda van de bezoeker,'' zegt festivaldirecteur Lesley Grieten (41).Natuurlijk zijn line-up en programmering ook essentieel. Het gros van de namen die begin juli op de Brouwersdam staan, is in de loop van 2015 al geboekt. ,,Je moet zo vroeg mogelijk zijn. De vraag is altijd: wie is beschikbaar? Zeker als het om headliners gaat.

Artiesten bepalen doorgaans al een jaar vooraf waar en wanneer ze willen spelen en tegen welk honorarium. Gelukkig hebben we daar op kantoor een prima beeld van.''Niet verder vertellen, maar de programmering voor Concert at Sea 2017 is ook al een eindje op weg. Er zijn nu al voor volgend jaar artiesten gecontracteerd, verklapt de festivaldirecteur. Wie die bands en artiesten zijn houdt hij liever nog even voor zich.

CrowdcontrolEen festival als Concert at Sea moet heel goed voorbereid worden. Waarom? Het zicht op de drie podia moet optimaal zijn, daar betalen bezoekers voor. Over de plattegrond van het festivalterrein is dus goed nagedacht. Lesley pakt een vel papier en maakt een snelle schets. ,,Kijk, hier komen de podia, en zo de looplijnen. Dat zijn de routes tussen de toegangspoorten, podia, eettentjes, toiletten en hulpposten. Crowdcontrol is dat in jargon. Tussen de optredens door verplaatsen zich telkens enkele duizenden bezoekers van het ene naar het andere podium en naar het toilet of de patatkraam.''

Lees verder onder de afbeelding

Leerzame jarenEen simpel dranghek dat verkeerd staat kan dan al leiden tot opstoppingen, of erger nog.., irritatie.,,Je leert elk jaar bij. Vaak gaat dat om details. Voor toiletten zijn landelijke normen. Concert at Sea zit daar ruim boven, maar nog hebben we er eigenlijk nooit genoeg."Leren van voorgaande edities hoort natuurlijk bij een goede voorbereiding. Zo was 2011 een leerzaam jaar. Een storm gooide roet in het eten van de tweede festivaldag. Afgelasting was de beslissing van de burgemeester. Dit was ook meteen Lesleys eerste directeurjaar.

,,Never waste a good crisis,'' zegt hij met een grimlach. Niettemin, door deze gebeurtenis weten Lesley en zijn team hoe ze moeten handelen in een crisissituatie. ,,Vooral rustig blijven en zorgen dat mensen hun werk kunnen doen.''

Bløf als aanjagerConcert at Sea is er sinds 2006, met dank aan Bløf. Dat zit zo. In 2003 trakteerde de groep de fans op een concert op de Brouwersdam, pal aan zee. Destijds nog bedoeld als eenmalig concert. Maar drie jaar later is er ineens Concert at Sea met in de line-up gevestigde namen uit de nationale en internationale scene. En Bløf natuurlijk, als eigenaar en aanjager van het festival. Dit is een geweldig visitekaartje om grote namen te trekken. Zoals 'vrienden van het festival' Counting Crows.

Gitarist David Immerglück legt uit waarom het evenement zo goed voelt: ,,De organisatie lijkt net een familie, zo hecht. Bij ons is dat ook zo. Een geweldige groep mensen, cool people.''Het initiatief van de band bleek een succesformule. In elf jaar tijd is Concert at Sea uitgegroeid tot een tweedaags festival. En groeien doet het nog steeds. Met klinkende affiches, zoals vorig jaar Lenny Kravitz, die de locatie helemaal top vond. ,,De zee en het strand geven mij rust. Het Nederlandse festivalpubliek is niet vies van een feestje.''

Gezonde drukSteevast is Concert at Sea snel uitverkocht. Editie 2016 zelfs in één maand, dat is een record. ,,Zo snel hadden we niet verwacht. Dat gaf een goed gevoel en slaapt toch een stuk lekkerder. In de organisatie gaat veel geld om. Dan is dat bordje uitverkocht één zorg minder. Hierdoor heb je meer tijd voor andere zaken. Feitelijk ben je dag in, dag uit met het festival bezig, al is het alleen maar in je hoofd. Er is altijd wel wat. Dat is gezonde druk, hoor."

Natuurlijk, legt hij uit, zijn er na zoveel edities meerdere draaiboeken. Aan elk detail wordt gedacht. ,,Toch beginnen we elk jaar met twee lege A4-tjes. Zo ontstaan de ideeën. We evalueren elke editie. Wat ging goed, wat moet beter? Draaiboeken worden voortdurend aangepast, op basis van eigen ervaringen, maar ook op die van andere popfestivals. Met de organisatoren van Lowlands en Pinkpop hebben we goed contact. We leren van elkaar.

Reclame voor zeeland"De beste reclame voor Zeeland wordt Concert at Sea ook wel genoemd. Waarom? Het festival zet Zeeland op de kaart én is goed voor een jaarlijks rendement van pakweg 3,5 miljoen euro. Plus een hoge waardering van bezoekers, van wie 80 procent van buiten Zeeland komt. ,,Een mooi compliment,'' vindt ook Lesley. Hij prijst zijn teamleden voor wie elke editie een nieuwe uitdaging is. Geen tijd voor de luie stoel. ,,Je moet het telkens weer goed doen."

ReuzenklusEind juni stroomt de Brouwersdam weer vol met honderden werkers, die in een week tijd een klein dorp opbouwen. Een reuzenklus, waarvoor de organisatie de touwtjes strak houdt. ,,Er kan immers van alles gebeuren."In het huidige tijdsgewricht is er specifieke aandacht voor beveiliging: controles bij de toegangspoorten, cameratoezicht op het festivalterrein. Een batterij beveiligers.

Lesley kan er kort over zijn: ,,Beveiliging is al jaren een serieuze zorg. Je hebt per dag 40.000 man op de Brouwersdam. Die zijn onze verantwoordelijkheid. Dus moeten we goed voor hen zorgen."Nadat de laatste klanken zijn weggestorven en het publiek is vertrokken, kan de riem eraf. ,,Elk jaar ben ik een paar kilo lichter, maar we zijn zielsgelukkig als we een goed festival hebben gedraaid."

Lees verder onder de foto

Wijn,,Heel zuiver en technisch onberispelijk,'' oordeelt wijnschrijver Hubrecht Duijker over de wijnen van De Kleine Schorre. De wijnhoeve in Dreischor is vaste leverancier van Concert at Sea. Keldermeester Johan van de Velde vindt dat Concert at Sea het goede voorbeeld geeft met de promotie van regionale culinaire producten uit het Zeeuws Paviljoen. ,,Onder de bezoekers van Concert at Sea zijn veel liefhebbers van culinaire lekkernijen, zoals oesters, mosselen en vis. Daar hoort ook een goed glas wijn bij.''

Lees verder onder de foto

Marketing'Kom gezellig een weekend naar Zeeland', is voor Arjan de Mooij de intrinsieke boodschap van Concert at Sea.Hij is van Agents After All, het muziekbedrijf dat het festival regelt. ,,De meeste bezoekers komen als weekendgast naar Zeeland om naast de muziek te genieten van onze horeca, het strand en de oer-Hollandse gezellige sfeer.'' Arjan houdt zich bezig met onder meer ticketverkoop en marketing. De branding van het festival is een voortdurend proces. Sponsoring en kaartverkoop zijn met horeca essentieel, zegt hij.

Lees verder onder de foto

Camping'Uitverkocht voor Concert at Sea', stond er eind november al op het bordje bij camping Zonnedorp in Renesse.,,Bizar, zo snel,'' zegt eigenaar John Braber. ,,Vroeger was Pinksteren altijd als eerste volgeboekt, nu is dat het weekend van Concert at Sea.'' Wat voor Zonnedorp geldt, geldt voor vrijwel alle 'bedpartners' van het festival. Op maar liefst 21 campings, tien bungalowparken en in twee hotels was rond de jaarwisseling bijna geen overnachting voor het festival meer te boeken. John en Marieke Braber bieden al sinds de start onderdak aan festivalgangers.