Billboards
Via billboards op de Amsterdamse treinstations en via schermen op de luchthaven Schiphol wordt Den Haag binnenkort aangeprezen als toeristisch alternatief voor de hoofdstad. Den Haag betaalt Amsterdam Marketing verdeeld over drie jaar 150.000 euro voor deze dienstverlening.
Salou aan de Amstel
,,Het is een interessant idee,'' zegt Förster, die goed begrijpt dat Amsterdam een deel van de toeristische stroom wil verleggen. ,,Amsterdam is druk. Laatst hoorde ik iemand van Salou aan de Amstel spreken. Dat wekt steeds meer irritatie. Steden als Den Haag en Delft kunnen daarentegen nog wel wat toeristen gebruiken.''
Delft is echter niet van plan de actie van Den Haag te kopiëren. ,,Het wordt verwarrend als er op Schiphol billboards van allerlei verschillende Nederlandse steden hangen. En met de Delft Blue Shop hebben we op de nationale luchthaven al een uithangbord.''
Indirect kan Delft profiteren van de Amsterdams-Haagse samenwerking, schetst Forster. ,,Wij werken samen met Den Haag aan arrangementen, die er toe moeten bijdragen dat toeristen langer in deze regio verblijven.''
Jaar van de Gouden Eeuw
Förster verwijst onder meer naar 2019, dat is uitgeroepen tot jaar van de Gouden Eeuw. ,,Samen met Den Haag komen er dan mooie arrangementen. Dan kunnen toeristen ervaren dat Delft veel voordelen heeft ten opzichte van Amsterdam. Het is kleinschaliger en rustiger terwijl je toch de beleving hebt van een 17de-eeuwse stad. En met Vermeer, Delfts Blauw en de geschiedenis van de Oranje's hebben we sterke troeven.''
Lees ook: Amsterdam stuurt komende jaren toeristen naar Den Haag
Libelle-vrouwen
Behalve met Den Haag gaat Delft ook nauwer samenwerken met Rotterdam, een stad die toeristisch sterk in opmars is. ,,Vooral bij gezinnen, oudere mensen en wat weleens wordt omschreven als Libelle-vrouwen zijn we in trek.''
Amsterdam is druk. Delft en Den Haag kunnen nog wel wat toeristen gebruiken
Ferrie Förster