Actueel

DHL zet in op efficiëntere zakelijke postbezorging binnen 24 uur

Een pakketautomaat van DHL Een pakketautomaat van DHL Foto: Diederik van der Laan (voor DHL)
Een pakketautomaat van DHL Foto: Diederik van der Laan (voor DHL)
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

DHL bezorgt de laatste tijd steeds meer enveloppen en brievenbuspakketjes, ,,omdat wij door de stijgende tarieven in de postmarkt interessanter zijn geworden voor consumenten”. Om deze groeiende vraag te kunnen beantwoorden, gaat de onderneming de samenwerking aan met het in de zakelijke markt gespecialiseerde Intrapost. Bezorgers van beide bedrijven gaan op hun route zowel (brievenbus)pakketjes als enveloppen bezorgen.

DHL is er niet op uit om alle zakelijke en consumentenpost van PostNL over te nemen. Pas vanaf een gewicht van 50 gram, waar drie postzegels voor nodig zouden zijn, is DHL op dit moment voordeliger. ,,Wij zijn nog niet interessant voor heel veel brieven van bijvoorbeeld de Belastingdienst onder dat gewicht. Tenzij het natuurlijk binnen 24 uur bezorgd moet. Op het moment dat een andere partij de bezorgtermijn verruimt, kan dat voor ons een concurrentieel voordeel worden”, zegt een DHL-woordvoerder.

PostNL besloot vorig jaar zakelijke post binnen 48 uur te gaan bezorgen in plaats van 24 uur, omdat de inkomsten terugliepen en de kosten toenamen. Voor consumentenpost kreeg het bedrijf daar geen toestemming voor.

Lees verder onder de advertentie

Verdubbeling pakketautomaten naar 2.500 locaties in 2025

Volgens DHL spelen pakketautomaten een sleutelrol in de toekomst van bezorging. DHL plaatst in hoog tempo nieuwe automaten op strategische locaties, onder meer bij supermarkten, warenhuizen, bouwmarkten, tankstations, sportscholen en voetbal- en hockeyclubs waar ze bijdragen aan extra inkomsten voor de clubkas. Van de 5.000 servicepunten van DHL hebben al zo’n 1.250 locaties een pakketautomaat. Eind 2025 telt Nederland 2.500 van deze slimme kluizen.

Daarbij staan de kluizen open voor derden zodat iedereen die goederen bij de consument heeft af te leveren er gebruik van kan maken. Retailers benutten de automaten ook voor ‘click & collect’, waarbij klanten hun bestelling eenvoudig ophalen, zonder winkelpersoneel te belasten.

Lees verder onder de advertentie