ActueelVisserij

Duurzame vismerk Fish Tales dit najaar in schappen Amerikaanse supermarktgigant Walmart

Fish Tales-oprichters Bart van Olphen (links) en Harm Jan van Dijk. Foto: Fish Tales
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

De Verenigde Staten is het land waar wereldwijd de meeste tonijn uit blik wordt gegeten, maar waarvan 90 procent van niet-verantwoorde afkomst is. Tijd voor verandering. Om dat te kunnen realiseren gaf het Amsterdamse bedrijf donderdag 8 juni, op World Ocean Day, nieuwe aandelen uit. Iedereen kan nu vanaf 250 euro mede-eigenaar worden van Fish Tales en zo bijdragen aan gezondere oceanen en tegelijkertijd meeprofiteren van de groei van het bedrijf.

Walmart zal met 12 producten van Sea Tales de impact in de VS flink gaan boosten

Amerika staat open voor verandering, dat voelen én zien de oprichters van Fish Tales. Bart: ,,We zijn al een tijdje beschikbaar in de Verenigde Staten en we gaan heel goed als merk. Sinds we na corona weer het land in konden, hebben we al vele supermarktketens aan ons kunnen binden.”

Fish Tales is niet alleen sterk gegroeid bij bestaande klanten, zoals Whole Foods Market en The Fresh Market, maar ligt ook vanaf dit najaar met een groot assortiment bij supermarktgigant Walmart in het schap. Samen met Walmart kan het verantwoorde vismerk volgens de oprichters echt het verschil gaan maken en in heel Amerika duurzame tonijn serveren. ’s Werelds grootste retailer zal met maar liefst 12 producten van Sea Tales – zo heet Fish Tales in de VS – de impact in de VS flink gaan boosten. Naast Walmart zal Sea Tales ook verkrijgbaar zijn in andere nieuwe supermarkten dit jaar.

Lees verder onder de advertentie

Jarenlang heb ik gereisd om te leven, vissen en koken met ’s werelds meest duurzame visserijgemeenschapen. De vissers geven het goede voorbeeld en laten zien hoe we moeten vissen voor een gezonde toekomst

Bart van Olphen, medeoprichter Fish Tales

Fish Tales wil met sharefunding 1 miljoen euro ophalen

Om deze plannen te realiseren heeft het zakenduo een nieuwe financieringsronde opgezet. Het doel is om 1 miljoen euro op te halen en daarmee het team in de VS uit te breiden. Iedereen kan vanaf een bedrag van 250 euro aandeelhouder worden van Fish Tales.

In de eerste financieringsronde bewezen de twee ondernemers dat sharefunding, investeren zonder grote investeringspartij, een succes is. Inmiddels zijn meer dan 800 mensen mede-eigenaar van het bedrijf. Dat Fish Tales in de goede flow zit, is ook terug te zien in de nieuwe waardering door de specialisten van Funding Masters. De doorbraak in de VS zorgt er mede voor dat de waarde van Fish Tales binnen twee jaar is gestegen van 9 naar 21 miljoen. Voor iedereen die is ingestapt betekent dit een zeer gezond rendement.

Lees verder onder de advertentie

Zonder enige concessie werken aan gezonde oceanen

Bart: ,,Jarenlang heb ik gereisd om te leven, vissen en koken met ’s werelds meest duurzame visserijgemeenschapen. De vissers geven het goede voorbeeld en laten zien hoe we moeten vissen voor een gezonde toekomst. Deze gemeenschappen laten zien dat we wel degelijk op een verantwoorde manier vis kunnen vangen en eten. Samen met hen willen we de wereld van vis veranderen. Mede door de aandeelhouders-community is het mogelijk om zonder enige concessie te werken aan gezonde oceanen, goede werkomstandigheden voor de vissers en nátuurlijk de lekkerste vis. Niet alleen in Europa, nu ook in Amerika.''

Fish Tales

Fish Tales is hard bezig de wereld van de vis voorgoed te veranderen. De missie van het Amsterdamse vismerk is kraakhelder: zorgen dat iedereen oneindig kan genieten van de lekkerste vis. Nu én in de toekomst. Door uitsluitend duurzame en eerlijke visproducten aan te bieden maakt Fish Tales niet alleen impact in de visserijen waarmee het bedrijf samenwerkt, maar geeft ze ook het goede voorbeeld aan andere visbedrijven wereldwijd. Vanaf de start in 2014 heeft Fish Tales, mede-opgericht door visexpert en kookboekenauteur Bart van Olphen, een prominente marktpositie in Nederland en andere Europese landen. Sinds 2020 is het merk ook in de Verenigde Staten verkrijgbaar.

Lees ook: 'Bluffer' Van Olphen met Fish Tales hard op weg om wereldmerk te worden

Lees verder onder de advertentie