How-to E-commerce

Zo kan het ook: start een webshop vanuit huis in 7 stappen

Een webwinkel runnen is een aantrekkelijke manier van ondernemen. De opstartkosten zijn relatief laag en je hebt als ondernemer veel vrijheid. Maar hoe begin je met zo’n webshop en hoe bereik je kopers?

Annelies Bontjes (AD) 19 maart 2020

Webshop huis starten ondernemen ecommerce

Voetballer en webshophouder Fabian Sporkslede: ,,Door de vele blessures is het idee ontstaan.’’ Foto: Jean-Pierre Jans

Woonaccessoires, tuinartikelen, sportkleding, je hoeft er de deur niet meer voor uit. De online markt blijft groeien. Nederlanders besteedden vorig jaar 26,2 miljard online, becijferde brancheorganisatie Thuiswinkel.org. Dat is een toename van 10,5 procent ten opzichte van 2018. Een webshop exploiteren is dan ook een populaire manier van ondernemen, weet het AD. Het aantal webshops is volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) afgelopen tien jaar verdriedubbeld naar ruim 40.000.

Astrid van Kollenburg (36) weet alles van webshops. Ze richtte in 2010 een online winkel op voor sieraden en modeaccessoires, en later een voor verzorgingsproducten op basis van arganolie. Nu biedt ze vanuit haar ervaring trainingen en begeleiding. Ook schreef ze het boek Meer verdienen met je webshop. In zeven stappen legt de e-commerce-expert uit hoe je een webshop begint.

''Kies een naam die makkelijk te onthouden is en liefst ook verwijst naar het product dat je aanbiedt, of de doelgroep die je wilt bereiken''

Astrid van Kollenburg, online ondernemer

1. Kies je product en doelgroep

Doe eerst goed onderzoek naar je markt en doelgroep. ,,Het is belangrijk je van de concurrentie te onderscheiden met een niche’’, zegt Van Kollenburg. ,,Zo is er veel aanbod aan kinderkleding, maar wellicht is er specifieke vraag naar kleding voor kinderen met overgewicht. Daarnaast kunt je je ook onderscheiden door de service die je biedt.’’

De juiste doelgroep bereiken is voor profvoetballer Fabian Sporkslede (26, RKC Waalwijk) geen probleem. De Amstelvener begon met vriend en profvoetballer Marc Klok (26, Persija Jakarta) in 2015 de webshop Amplify. Ze verkopen herstelproducten voor topsporters, zoals een ijscompressiemachine die de zwelling tegengaat bij een verzwikte enkel. Sporkslede: ,,Marc en ik hebben allerlei blessures gehad. Teamgenoten vroegen ons wel eens om advies over producten om te herstellen. Zo is het idee ontstaan.’’

2. Kies een goede bedrijfsnaam

Het belang van een herkenbare naam is volgens Van Kollenburg niet te onderschatten. ,,Kies er één die makkelijk te onthouden is en liefst ook verwijst naar het product dat je aanbiedt, of de doelgroep die je wilt bereiken. Consumenten moeten door die naam meteen voor zich zien wat voor diensten je levert. Controleer ook of de domeinnaam en socialmediapagina’s nog beschikbaar zijn.’’

3. Registreer je bedrijf, koop in en bepaal de marge

Pas als je bedrijf is geregistreerd, kun je beginnen. Inschrijving bij de Kamer van Koophandel is namelijk een voorwaarde om te mogen inkopen. Via de website van de KvK kun je een inschrijfformulier invullen en een afspraak maken op het kantoor. Daarvoor moet je enkele zaken hebben bepaald, zoals het product dat je gaat verkopen, de bedrijfsnaam en de ondernemingsvorm.

Bij de zoektocht naar goede leveranciers is het belangrijk een duidelijk beeld te hebben van de marge op je producten. Die bepaal je door rekening te houden met inkoopkosten, opslagkosten, verzendkosten en prijzen van concurrenten. ,,Vaak denken starters dat ze de goedkoopste moeten zijn’’, weet Van Kollenburg. ,,Maar je kunt producten best iets duurder aanbieden als de service maar in orde is.’’

Ook raadt ze aan producten ‘gratis’ te verzenden. ,,Dat voelt als een cadeautje, terwijl verzendkosten juist een domper zijn aan het eind van een bestelling. Bereken liever de verzendkosten door in de prijs.’’

''Ik kon de voorraden van de winkels niet synchroniseren, waardoor ik het overzicht kwijtraakte''

Ramona de Brock, eigenaar Hondjekoek

4. Bepaal je softwaresysteem

De software is de basis van je webshop. Het aanbod is groot, zowel qua prijs als mogelijkheden. ,,Later overstappen is een hels karwei, dus zorg ervoor dat je software kiest die je toekomstplannen mogelijk maakt’’, adviseert Van Kollenburg. ,,Verwacht je bijvoorbeeld terugkerende klanten, dan kun je met sommige softwarepakketten een spaarpuntenprogramma integreren.’’

Dat overstappen niet gemakkelijk is, weet Ramona de Brock (36) uit IJmuiden uit ervaring. Ze is eigenaar van Hondjekoek, waarop ze onder meer natuurlijke hondenvoeding verkoopt. In 2012 begon De Brock met een basissoftwareprogramma, maar uiteindelijk was ze niet tevreden over de mogelijkheden en de lay-out. ,,Ik stapte over naar een groter platform dat samenwerkte met een designteam. Zo kon ik mijn assortiment uitbreiden.’’

De zaken gingen zo goed dat De Brock na een paar jaar ook een fysieke winkel opende. ,,Maar toen kon ik de voorraden van de winkels niet synchroniseren, waardoor ik het overzicht kwijtraakte. Daardoor was ik genoodzaakt opnieuw over te stappen. Ik ben heel tevreden met mijn huidige softwareprogramma, maar ik had liever iets meer onderzoek gedaan en meteen goed gekozen, dat had me veel tijd en moeite bespaard.’’

5. Kies je betaalmethode(n)

Hoewel iDeal in Nederland veruit de meestgebruikte betaalmethode is, adviseert Van Kollenburg verschillende betaalmethodes aan te bieden.

,,Soms hebben klanten om een betaling te voltooien een apparaat nodig dat ze even niet bij de hand hebben. Het is dan fijn dat ze bijvoorbeeld via Paypal met enkel een e-mailadres kunnen betalen. Als je die mogelijkheid niet biedt, kun je klanten verliezen. Ook zijn webwinkeliers verplicht om minimaal één manier aan te bieden waarmee achteraf kan worden betaald, zoals Afterpay.’’

''De positie van je webshop in Google wordt beter als je blijft updaten''

Astrid van Kollenburg, online ondernemer

6. Zorg dat je wordt gezien

Van Kollenburg: ,,Wacht niet af totdat de klanten naar jou toe komen, maar zoek ze op. Zorg ervoor dat je goed vindbaar bent op Google, overweeg te adverteren en bouw een e-maillijst op met (potentiële) klanten. Verder kun je blogs schrijven waarin je de vragen beantwoordt waar je doelgroep tegenaan loopt. Zorg dat je dit regelmatig doet, zoals één keer per week of per maand. Zo komen mensen via Google op jouw webshop terecht.’’

Sporkslede riep de hulp in van een extern marketingbureau om zijn webshop bekender te maken. ,,Dat bedrijf heeft een jaar onze Instagrampagina en website geüpdatet. Dat heeft ons enorm geholpen om zichtbaarder te worden. Eerst moesten wij bedrijven bellen om te vragen of we hun producten mochten verkopen, maar nu bellen ze ons. Dat komt mede doordat onze clientèle bekend is. Bijvoorbeeld voetballers Matthijs de Ligt en Jasper Cillessen gebruiken onze producten.’’

7. Onderhoud je webshop

,,De positie van je webshop in Google wordt beter als je blijft updaten’’, zegt Van Kollenburg. ,,Pas je productteksten aan waar nodig en beantwoord vragen van klanten zo snel mogelijk. Als je dat niet doet, is dat een gemiste kans.’’

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.