Aangeboden door bol.com

Nieuws E-commerce

We bereiken een breder publiek in coronatijd

De coronacrisis drukt de winkelomzet van Sans Kleding, maar online heeft de modespecialist de afgelopen periode met maar liefst 40 procent geplust. Niet in de laatste plaats dankzij bol.com, waar de retailer een andere doelgroep bereikt dan met de eigen webshop: veel meer mannen, die veel minder retourneren.

Jeroen Mirck 16 november 2020

Sans Online 200

De broers Tom en Nick Sans namen de familiezaak van hun ouders over in 2006. Twee jaar later begon Tom te experimenteren met een webwinkel, die vanaf de eerste week al bestellingen opleverde. Voor de uitbraak van het coronavirus was e-commerce al goed voor 70 procent van de gehele omzet, een percentage dat tijdens de crisis doorgroeide naar 80 procent.

“In maart was het wel even een lastige tijd, want veel leveranciers gingen afschalen en minder leveren”, vertelt Tom Sans. “Wij durfden de gok wel aan en bleven voorraad bestellen, maar dat kostte veel bellen en vechten om levering te realiseren. Daarna hadden we hier enorm veel voordeel van, want onze webwinkel draaide super en we hadden altijd voldoende op voorraad.” Vandaar zijn advies voor andere ondernemers: “Ondanks deze bijzondere tijd kun je nog steeds zelf stappen zetten voor het behoud of de groei van jouw bedrijf.”

“Ondanks deze bijzondere tijd kun je nog steeds zelf stappen zetten voor het behoud of de groei van jouw bedrijf.”

Tom Sans, Sans Kleding

Volwaardig kanaal

Sinds ruim een jaar is Sans Kleding partner van bol.com. “Eigenlijk heb je geen webwinkel meer nodig, want het is heel eenvoudig om er alles aan te bieden wat je maar wilt”, zegt Sans. “Het is gewoon een volwaardig kanaal erbij, dat ook echt nieuwe klanten oplevert. Veel meer mannen kopen daar. Een lastige doelgroep om te bereiken, maar dat lukt via bol.com dus echt heel goed. Ook qua retourbeleid een interessante doelgroep, want ze sturen veel minder terug.”

Retouren zijn altijd een uitdaging voor de modebranche. Sans is er strenger op geworden. “We focussen meer op producten die niet vaak worden teruggestuurd, zoals winterjassen. Die passen bijna altijd wel. Dat is heel anders met strakke overhemden, die je dus ook vaker retour krijgt. Je kunt daar met je aanbod op sturen en bespaart dan veel geld aan retourkosten.”

Slimme inkoop

De veerkracht van Sans Kleding in deze coronacrisis schuilt onder meer in de manier van inkopen, met elke zes weken een nieuwe collectie. “Vooraf doe ik slechts de helft van de inkoop die ik verwacht nodig te hebben”, legt Sans uit. “Die werkwijze geeft je als webshop de ruimte om te anticiperen als producten snel opraken. Je kunt dan flexibel bijkopen en krijgt vaak extra korting. Natuurlijk loop je dan wel het risico dat producten inmiddels op zijn, maar in de praktijk komt dat eigenlijk zelden voor. Het is een leuk spel, slim handelen.”

Een goede verkooppartner is daarbij ook altijd belangrijk. Sans: “Het prettige aan werken met bol.com is dat je veel vrijheid krijgt. Ik kan ontzettend veel wegzetten via hun kanaal. Iedereen kan succesvol zijn via dit platform. Zolang je als partij je afspraken nakomt, kun je er een goede business draaien.”

Tom Sans secundair editmerken

Risico’s nemen

Natuurlijk is deze coronatijd een kwestie van ups en downs, ook voor Sans. “In het begin was personeel opschalen voor de webwinkel best lastig. Maar goed, dat hoort bij het ondernemen. Er is altijd wel iets, dat houdt het spannend. Tegelijk kan ik niet ontkennen dat dit coronajaar ons beste jaar ooit is. We hebben risico’s genomen door gericht in te kopen, soms zonder echt na te denken over de eventuele gevolgen. Dat moet je durven. Het heeft voor ons heel goed uitgepakt.”

De gouden tip van Sans is om altijd uit te gaan van je eigen kracht. “Doe waar je goed in bent, maar doe ook vooral iets. Ga niet afwachten en aan een perfect plan schaven. Wij zijn snel op bol.com aan de slag gegaan. Dat was even zoeken en finetunen, maar daardoor stond het ook helemaal goed toen de coronacrisis uitbrak. Anders waren we nu pas live gegaan: helemaal zoals we het wilden, maar dan zonder de extra handel van het afgelopen halfjaar. Kortom: heb lef!”

Veerkracht

In 2020 is een record aantal nieuwe webshops gestart. De urgentie om een online strategie op te zetten is binnen de retailbranche groot, gezien de effecten van de Corona pandemie waar retailondernemers mee zijn geconfronteerd. De veerkracht die ondernemers laten zien en de innovativiteit van ondernemers om in te springen op kansen is inspirerend en wordt zeer geprezen door De Ondernemer en Bol.com.

Benieuwd wat bol.com voor jouw onderneming kan beteken? Ga naar bol.com