Aangeboden door bol.com

Branded Content E-commerce

Ploos van Amstel: 'Logistieke lat ligt bijzonder hoog in Nederland'

Van bestelknop tot deurmat: bij het bezorgen van bestellingen komt flink wat kijken voor online retailers. Webwinkels onderscheiden zich door supersnelle levering, stelt Walther Ploos van Amstel, lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam. ,,Pakketbezorging wordt steeds sneller, maar ook steeds duurzamer.”

Jeroen Mirck 14 december 2021

Bol header Walther1200x628b

Walther Ploos van Amstel, lector stadslogistiek: ,,Webwinkels moeten kritisch zijn op zichzelf.”

Verzending is bij e-commerce één van de belangrijkste factoren voor klanttevredenheid, terwijl er voor ondernemers veel bij komt kijken. Ploos van Amstel weet als geen ander wat de logistieke trends zijn voor online retail. ,,Afgezien van het feit dat de kwaliteit van levering omhoog gaat – de klant pikt geen ‘verkeerde pakketjes’ meer – eisen we allemaal meer keuzevrijheid”, zegt de ervaren HvA-lector. ,,Sommigen willen liever een afhaalpunt dan thuisbezorging, anderen sturen weer aan op bezorgen op afspraak. Dat betekent dat een online winkel idealiter niet meer met één pakketbezorger werkt, maar de klant meerdere opties biedt.”

Meer weten over logistieke trends in e-commerce? Beluister dan ook de podcastserie Platform Pioniers, met in de derde aflevering logistiek expert Walther Ploos van Amstel aan het woord.

Jarenlang is voorraadbeheer een ondergeschoven kindje geweest in e-commerce, weet Ploos van Amstel. ,,Veel orders gingen in rook op doordat een webwinkel te weinig voorraad had”, vertelt hij. ,,Daar wordt nu veel in geïnvesteerd. Bedrijven huren data-experts in: wat ga ik de komende weken of maanden veel verkopen? En waar moet ik mijn logistiek op inzetten? Webwinkels gaan niet voor niets met platforms in zee: veelal omdat ze de logistiek geweldig op orde hebben en omdat ze een hoop voorraad kwijt kunnen in de magazijnen.”

Verwende klant en concurrentie in e-commerce

Volgens Ploos van Amstel Is logistiek de afgelopen jaren een vorm van marketing geworden. ,,Je kunt je als webwinkel onderscheiden met een snelle en betrouwbare bezorging”, doceert de specialist in (stads)logistiek. ,,Die winkels moeten kritisch zijn op zichzelf: hoe snel ben ik? Hoeveel pakketjes krijg ik retour? Wat kan ik daartegen doen? Hoe zorg ik ervoor dat mijn percentage ‘perfecte leveringen’ stijgt? Logistiek moet je minstens zo goed zijn als de concurrent. Anders ben je snel klaar.”

“De klant is behoorlijk verwend geraakt, dus begint ‘vandaag bestellen, morgen leveren’ echt de norm te worden”

Walther Ploos van Amstel, lector stadslogistiek HvA

Vergis je niet, waarschuwt Ploos van Amstel: ,,De logistieke lat ligt bijzonder hoog in Nederland. ‘Vandaag bestellen, morgen leveren’ begint de norm te worden. Wat dat betreft is de klant in de loop der jaren behoorlijk verwend geraakt.”

Internationale levering steeds sneller, zakelijke markt explodeert

Qua snelheid van levering is Nederland in vergelijking met andere landen enorm snel, weet Ploos van Amstel. ,,In andere West-Europese landen zie je dat het toch nog vaak twee tot vijf dagen duurt. Wat ik wél zie, is dat internationale leveringen een geweldige vlucht hebben genomen. Het is ongekend hoe snel je een pakketje krijgt bezorgd vanuit bijvoorbeeld China of de Verenigde Staten. Dat komt doordat grote platforms als Alibaba en Amazon de voorraden in groten getale verplaatsen.”

Meer weten over logistieke trends in e-commerce? Beluister dan ook de podcastserie Platform Pioniers, met in de derde aflevering logistiek expert Walther Ploos van Amstel aan het woord.

Ploos van Amstel voorspelt dat de zakelijke markt de komende jaren gaat ‘exploderen’, juist vanwege die snelle internationale leveringen. ,,Consumenten kopen over het algemeen in het binnenland, zakelijke klanten laten zich niet belemmeren door grenzen”, schetst de logistieke expert. ,,In Europa is die markt ook nog eens versneld door EU-wetgeving, die ervoor heeft gezorgd dat productcodes uniform zijn. Tien jaar geleden zag je dat ieder potje verf z’n eigen productcode in de groothandel had. Dat ligt nu anders. De markt is transparanter geworden en je kunt gemakkelijker iets uit het buitenland halen of in grote hoeveelheden bij een platform bestellen. Zakelijke klanten gaan niet meer per se naar fysieke groothandels, maar bestellen hun kantoorartikelen online. Als ik een webwinkel was, zou ik me op de zakelijke markt oriënteren.”

Local-to-local zorgt voor nog snellere bezorging

De grens van leversnelheid is volgens Ploos van Amstel nog niet bereikt. ,,Je hebt bedrijven in grote steden die binnen een uur leveren”, signaleert hij. ,,Daar ligt dus nóg een grote kans voor webwinkels: levering aan lokale klanten. Als fysieke winkel of webwinkel kun je zeggen: ik werk alleen nog maar in bepaalde regio’s, puur omdat ik dan snel kan zijn. Of dan ga je met een platform als bol.com in zee en laat je de bestellingen dicht bij huis leveren door een lokale fietskoerier, of een ander bedrijf dat binnen een of twee uur kan bezorgen. Deze local-to-local-benadering appelleert ook nog eens aan de groeiende vraag naar duurzaamheid: wat is beter dan een bestelling die op de fiets wordt bezorgd?”

“Local-to-local is niet alleen sneller, het appelleert ook nog eens aan de groeiende vraag naar duurzaamheid: wat is beter dan een bestelling die op de fiets wordt bezorgd?”

Walther Ploos van Amstel, lector stadslogistiek HvA

Hoe duurzaam is pakketbezorging nou écht?

Veel mensen fronsen hun wenkbrauwen bij de aanblik van een straat vol bezorgbusjes. Ploos van Amstel kent de prangende vraag hoe duurzaam het op grote schaal verplaatsen van pakketjes tot de voordeur nou eigenlijk is. Zijn antwoord: ,,Het is heel simpel. De consument die zich zorgen maakt over het milieu moet mijns inziens niet zélf met de auto naar de winkel gaan. Zo’n bezorgbusje met grote voorraden bespaart misschien wel vijftig autoritten naar de winkel. Mensen zien vaak niet wat er níet meer is, ze zien enkel dat busje. Die vervoersmiddelen worden natuurlijk ook steeds duurzamer: ze rijden volledig elektrisch, zijn kleiner en we proberen de logistiek zo op orde te krijgen dat er steeds minder nutteloze kilometers tussen zitten.”

>tracking pixel