Actueel

L’OUI wil de horeca veroveren met de Nespresso voor cocktails

Leestijd 5 minuten

Zin in een Pornstar Martini of Whisky Sour? Met L’OUI plaats je een cup in de machine, en binnen twintig seconden heb je een lekkere cocktail in je hand. Net zo gemakkelijk als koffie zetten met een Nespresso-apparaat. In De Ondernemer Live vertelt co-founder Daan Gijbels over hoe zijn machine horeca-ondernemers met personeelstekorten kan helpen.

Daan Gijbels bedacht het concept samen met mede-ondernemer Edwin de Koeijer. ,,We zaten aan de bar en het duurde lang voordat we onze cocktail kregen. Het was coronatijd en we hadden wat stiekeme feestjes. Edwin had al een scropinomachine bedacht, apparatuur voor één cocktail. Dat leek me niet per se heel schaalbaar en makkelijker. Maar toen bedachten we: wat als je nou een Nespresso voor cocktails zou hebben? Dus één apparaat met een grote range aan cocktails.”

Milkshakemachine

Maar het idee dat aan de bar werd bedacht, bleek in de praktijk nog niet zo simpel uitvoerbaar te zijn. ,,We hadden eerst het idee om een blikje te maken en we dachten: daar spuiten we nitrox in en dan pats, klapt het eruit. Het was een geweldig idee, vonden wij zelf.” Tot een meeting met directeur Joost Dessing van Craftworks. ,,Na 20 minuten ons verhaal te hebben aangehoord, zei hij: ‘Het is echt een geweldig idee. Maar het kan niet.’”

,,Maar gelukkig had de beste man in zijn kelder nog ergens een milkshakemachine staan. Een enorme machine van twee bij drie meter. Hij zei: misschien heb je daar iets aan. Met Craftworks hebben we het apparaat kleiner gemaakt en toen zijn we met The Stillery, een distillerij in de Houthavens in Amsterdam, receptuur gaan bedenken om door zo’n machine heen te halen.”

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Groeigeld en nieuwe naam voor alcoholvrije slijter: van Nix & Nix naar World of Nix

Piña Colada uit de L’OUI

,,De allerlastigste cocktail is, denken wij, de Piña Colada. De Pina Colada is een saaie cocktail, die kan je echt heel vies maken. We wilden alles vegan en lactosevrij maken om een grotere markt te bereiken. Dus wij hebben toen met The Stillery een vegan Piña Colada ontwikkeld. Toen we die hadden gemaakt, zijn we er investeerders bij gaan halen.”

Hoe dat verliep? ,,Wat niemand weet is dat George Clooney ook ooit reclame heeft gemaakt voor Martini. Wij hebben de oude foto van een Martini-foto van George Clooney naast de machine gezet. Toen kwamen de investeerders vrij makkelijk.”

Lees verder onder de advertentie

Meer dan dertig procent van onze totale omzet komt van de Pornstar Martini

Daan Gijbels L’OUI

120 cocktails per uur

,,De machine zetten we tegen de kostprijs in restaurants en bars neer. Wij verdienen het geld aan de cups, die zijn onlosmakelijk met de machine verbonden. De machine is ook online aan de cloud verbonden, wij kunnen op afstand meelezen wat er gebeurt.” De bestseller is de Pornstar Martini: ,,Meer dan dertig procent van onze totale omzet komt van de Pornstar Martini.”

De machine lost in een klap drie problemen voor horecaondernemers op, aldus Daan. ,,De horecaondernemer heeft een probleem met het personeelstekort, hij heeft een probleem met personeel dat niet altijd goeie cocktails kan maken en cocktails duren gewoon freaking lang om te maken.” Waar een ervaren barman gemiddeld tussen de vijftien tot twintig cocktails per uur maakt, zet de L’OUI er 120.

‘Cocktail moet er Instagrammable uitzien’

Met L’OUI kunnen in een uur 120 cocktails gemaakt worden.,,Je stopt de cup in de machine. De machine leest de code en weet dan hoeveel water en ijs erbij moet. Je trekt aan een hendel en die perst het blik leeg in een beker, vervolgens wordt het gemengd met ijs om het ijskoud te maken. Je kunt hem meteen zo serveren, op het blik staat in welk glas dat moet.”

Lees verder onder de advertentie

,,De kwaliteit van een cocktail moet volgens ons aan drie dingen voldoen: hij moet een goeie zoet-zuurbalans hebben, hij moet er perfect Instagrammable uitzien, want dat is tegenwoordig wat mensen met een cocktail doen, en hij moet ijs- en ijskoud zijn. En zo komt hij er bij ons altijd uit.”

Lees ook: Nieuwe drankgigant? Ketel 1 biedt 270 miljoen op Passoã- en Goldstrike-producent Lucas Bols

Van de Escobar tot restaurant Mos

Wat kost het een ondernemer nou, om een L’OUI in de zaak te hebben? ,,Het huren van de machine kost 250 euro per maand, en het is 2,65 per blik voor alle cocktails. We hebben de prijs zo opgebouwd dat je qua kostprijs hetzelfde uit bent als wanneer je alles zelf zou doen, maar je hebt geen waste. Je geeft ook nooit iets weg, de machine ziet precies hoeveel cocktails er gemaakt zijn. Je kan je personeel controleren. En als jij tien seconden gezien hebt hoe het werkt, weet iedereen hoe het werkt. Een kind kan de was doen.”

Lees verder onder de advertentie

L’OUI heeft al een aantal grote klanten aan het strand, zoals Paal17 in Texel en Republiek in Bloemendaal. Maar ook bij de Escobar in Amsterdam drink je een cocktail uit de machine. ,,Sinds kort hebben we ook restaurant Mos als klant, dat is een restaurant met Michellinster. Dus wij hebben nu een cocktail met een ster!”

Wij zijn niet geschikt voor de speakeasy cocktailbar. Als je in Amsterdam naar een cocktailzaak gaat, wil je de man met tattoos en de snor

Daan Gijbels L’OUI

Het buitenland veroveren

Gaat de ziel van het cocktailmaken er nou niet uit, door zo’n machine het werk te laten doen? ,,Wij zijn niet geschikt voor de speakeasy cocktailbar. Daar moet je onze machine niet neerzetten. Ik durf te zeggen dat onze cocktails wel dat kwaliteitsniveau halen, maar als je in Amsterdam naar een cocktailzaak gaat, wil je de man met tattoos en de snor achter de bar.”

Wat zijn de toekomstplannen van L’OUI? ,,We willen een kleinere versie ontwikkelen, zodat we ook de kleinere horeca kunnen bedienen. En we gaan hopelijk zo snel mogelijk ook het buitenland veroveren. We zijn nu in Engeland een pilot aan het doen bij de Moxy hotels. En we willen naar de landen waar het vaker warmer is, daar worden vaker cocktails gedronken.”

Lees verder onder de advertentie