,,Toen mijn vader Joost het bedrijf aan mij toevertrouwde, realiseerde ik me dat ik een enorme verantwoordelijkheid draag, naar mijn mensen en hun families", zegt eigenaar Marc Smit, de zevende generatie binnen Smit & Zoon. ,,Ik wil iets nalaten voor de toekomstige generaties. Meer dan alleen een goedlopend bedrijf. Een bedrijf waar niet alleen de werknemers, maar ook de maatschappij trots op kan zijn. Daarom zet ik me samen met onze collega’s in om de leerindustrie te verduurzamen."
Tekst gaat verder onder de foto van de beginjaren van Smit & Zoon. Foto: Smit & Zoon.
Gedroogde kabeljauw, gezouten haring en medicinale levertraan
Het begon allemaal met Albert Smit, kapitein van het schip De Koornzaaijer, die in 1821 zijn kapiteinspet aan de wilgen hing om zich te vestigen aan de Brouwersgracht in Amsterdam. Daar startte hij een nieuw bedrijf: A. Smit. Oorspronkelijk handelde Smit in gedroogde kabeljauw, gezouten haring en medicinale levertraan.
De oud-kapitein bleek een geboren ondernemer. Als snel breidde hij zijn handelsactiviteiten uit met dierlijke oliën, plantenoliën en proteïnes. En nu, zes generaties later, viert Smit & Zoon het tweehonderd jaar bestaan.
Ik wil iets nalaten voor de toekomstige generaties. Een bedrijf waar niet alleen de werknemers, maar ook de maatschappij trots op kan zijn
Eigenaar Marc Smit, zevende generatie binnen Smit & Zoon
Innovatie vormt het hart van het bedrijf
Innovatie loopt als een rode draad door de geschiedenis van Smit & Zoon. Iedere generatie Smit bouwde verder op de resultaten van zijn voorganger, waarbij steeds weer vernieuwingen werden doorgevoerd. Zo groeide Smit & Zoon uit tot een bedrijf dat duurzame chemicaliën ontwikkelt voor de wereldwijde leerindustrie.
Ook vandaag de dag vormt innovatie het hart van het bedrijf, dat wereldwijd meer dan vierhonderd werknemers in dienst heeft met vestigingen in Amersfoort, Duitsland, Italië, India en Mexico. ,,Er ligt nu een ongekende uitdaging voor de wereld", zegt Hans van Haarst, ceo van Smit & Zoon. ,,En ook voor ons. Zoals in het verleden is gebleken, overleven innovatieve bedrijven een crisis, en komen er sterker uit."
Lees ook: Utrechts initiatief versoepelt opvolgingstraject binnen familiebedrijf
Waarde creëren voor klanten, werknemers en de maatschappij
Van Haarst noemt duurzaamheid en recyclebaarheid als sleutelonderwerpen voor de industrie van leer als een waardevol en ruw materiaal. Net als educatie en begrip. ,,Er zijn nog steeds mensen die niet weten dat de huid van een dier een restproduct van de voedselindustrie is. En daar zitten we bij Smit & Zoon bóvenop."
De missie van Smit & Zoon is onveranderd sinds 1821: het creëren van waarde voor klanten, aandeelhouders, werknemers én de maatschappij, door het ontwikkelen van product- en procesinnovaties. ,,Nu, meer dan ooit, behalen we deze doelen door ook te voldoen aan de urgente vraag naar duurzame oplossingen in onze keten", aldus Van Haarst.