VDL Nedcar had goede hoop om in 2026 te kunnen starten met de productie van een geheim project. Het zou gaan om een seriematige bouw van twee dure, elektrische SUV's van ruim 300.000 euro. Echter gaat dit project toch niet door. „Deze klant is de Gordon Murray Automotive Group”, legt Tameling uit. „Je kunt het kennen als de ontwerper van de McLaren F1, een van de meest iconische auto’s uit de jaren 90.”
De financiers, waaronder investeringsfonds CYVN Holdings uit Abu Dhabi, kiezen voor een andere fabriek. Waarschijnlijk in China. „Dat zie je wel vaker gebeuren in de geschiedenis van VDL Nedcar. Dat er heel veel gesprekken zijn over mogelijke productie in Limburg, maar dat de partijen toch kiezen voor een andere locatie.” Maar waarom deze investeerders niet voor VDL kiezen, is niet bekendgemaakt.
Dit kan zomaar het einde zijn van de klassieke manier van auto's bouwen die we gewend zijn in Nederland
Roland Tameling
Ontslagronde door afscheid BMW
VDL Nedcar kondigde onlangs al aan dat er per 1 maart nog maar 474 medewerkers bij het bedrijf werken. Dit nadat BMW aankondigde de productie van de Mini bij VDL per 1 maart stop te gaan zetten. Dat betekende het einde van duizenden banen in de autofabriek. Het project met de dure SUV’s leek dus de hoop te zijn voor de overgebleven medewerkers.
Lees ook: ‘Het zou wel eens definitief gedaan kunnen zijn met auto’s uit Limburg’
„Het is allemaal begonnen met het opzeggen van dat contract”, legt Tameling uit. „BMW heeft zichzelf teruggetrokken en gaat ergens anders auto’s maken. Onder andere in China. VDL is er niet in geslaagd om een nieuwe partij aan te haken voor autoproductie in Limburg. Dit kan zomaar het einde zijn van de klassieke manier van auto's bouwen die we gewend zijn in Nederland.”
Hoe kan dit gebeuren?
Dat komt omdat er momenteel twee belangrijke internationale dingen gaande zijn, zegt Tameling. „Enerzijds komt China natuurlijk ontzettend op. Dat is momenteel de grootste autobouwende natie van de wereld. Zij kiezen in veel gevallen voor lokale productie. Je ziet nu dat de merken waar zij meer samenwerken, daar nu ook voor kiezen. BMW gaat dat onder andere doen. Mercedes is al voor deel productie naar China aan het verplaatsen.”
Er is een grote investeringskracht in China. Er worden voor miljarden nieuwe fabrieken uit de grond gestampt. Tameling: „Een andere trend is dat je nu Build Your Dreams uit China hebt, de grootste elektrische autofabrikant ter wereld, dat kiest wél kiest voor productie in Europa. Maar zij kiezen niet voor Nederland, maar voor Hongarije. Dat is natuurlijk een stukje blijk van goodwill. Dat ze laten zien dat ze wel in Europa produceren.”
In De Ondernemer Live vertelt Ronald Tameling hoe hij denkt dat VDL Nedcar kan inspelen op de huidige trends en weer een gezond bedrijf kan worden met een mooie toekomst.