Het volume, ofwel de hoeveelheid spullen of voedingsmiddelen die ze verkochten, lag 0,3 procent hoger dan een jaar geleden. Online werd 12,5 procent meer omgezet, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De omzetgroei kwam voor rekening van de non-foodsector, oftewel winkels waar geen levens- en genotmiddelen worden verkocht, want in supermarkten was wel een daling te zien. In non-food nam de omzet met 4,6 procent toe en lag het volume 4,8 procent hoger.
Winkels waarvan de verkoop via internet de hoofdactiviteit is, hebben 15,6 procent meer omgezet
Omzet van kledingwinkels blijft gelijk
De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, winkels in recreatieartikelen en winkels in meubels en woninginrichting hebben in december meer omgezet. De omzet van de kledingwinkels was gelijk aan een jaar eerder, terwijl elektronicawinkels, schoenenzaken en drogisterijen minder hebben omgezet.
Supermarkten zagen wel weer daling
Bij winkels in voedings- en genotmiddelen zakte de omzet met 4 procent en kromp het verkoopvolume met 8,2 procent. De omzet van supermarkten lag 5,7 procent lager, terwijl de omzet van speciaalzaken met 5,6 procent toenam. Sinds 1 juli 2024 mogen supermarkten geen sigaretten en andere tabaksproducten meer verkopen, waardoor ze omzet mislopen. Onder meer speciaalzaken verkopen nog wel rookwaren.
De onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, steeg met 8 procent. Winkels waarvan de verkoop via internet de hoofdactiviteit is, hebben 15,6 procent meer omgezet.
Lees ook: Zo krijg je als ondernemer grip op je financiën in 2025: ‘Cash is king’