,,Wist jij dat één op de zeven kinderen in Nederland zijn of haar verjaardag niet kan vieren?. Het was Bob, mijn man, die daar in de krant over had gelezen. En dat bleef zo hangen en ik dacht alleen maar van een land als Nederland, moet je je voorstellen dat je als kind je verjaardag niet kunt vieren. Daar moeten we echt iets aan kunnen doen. Marco Peek gebeld, een bevriende horeca-ondernemer uit Utrecht, en die legde meteen de link met Jarige Job. Zij verrassen kinderen via de Voedselbanken met een verjaardagsdoos met slingers, cake, kadootjes. Voor Jarige Job zijn we toen een benefietavond gaan organiseren. Omdat het vreemd zou zijn als iedereen daar in galajurk zou komen ontstond het idee iedereen in spijkerbroek te laten komen. En zo was er het eerste Spijkerbroekengala, met artiesten en een veiling. Alles en iedereen werkte direct belangeloos mee.”
Spijkerbroekengala: ruim 1,2 miljoen euro opbrengst
Waar Esther Herber toen nog aan een eenmalig initiatief dacht, kwam er na het succes van het Spijkerbroekengala al snel een verzoek voor nog een avond. Het bleek de start van een inmiddels goede traditie, waarvoor Esther voor de organisatie met haar enthousiasme meerdere collega-ondernemers wist te betrekken. In tien jaar tijd is het Spijkerbroekengala zo’n twintig ANBI gecertificeerde kinderdoelen gaan supporten en er is ruim 1,2 miljoen euro opgehaald.
,,De opbrengst gaat één-op-één naar de goede doelen. Iedereen werkt belangeloos mee. Alles wordt gesponsord. De locatie, het diner, de artiesten, de veilingitems, alles. En Jarige Job, waar het tien jaar geleden mee begon, is natuurlijk nog altijd een van de goede doelen”.
Sander Linnebank heeft een eigen marketing- en communicatiebureau en is sinds maart betrokken bij het gala. ,,Geen moment getwijfeld toen ik werd gevraagd om een rol te pakken”, zegt hij. ,,Al die gedreven ondernemers die zich belangeloos inzetten, hun netwerk, relaties die hetzelfde doen en bovenal, de kinderdoelen waar we met elkaar het verschil voor kunnen maken. Ik kan eerlijk gezegd bijna niet wachten tot het 6 december is.” Sander zet onder meer stevig in op marketing en communicatie van het event. ,,,Op 4 november, als we de tien kinderdoelen waar het dit jaar om draait bij elkaar hebben, geef ik een presentatie over de impact van social media, hoe ze daarmee om kunnen gaan, waar kansen liggen. Onder meer daar ligt mijn expertise en kan ik dus ook de helpende hand bieden.”
Van benefietavond naar platform van verbinding
Het brengt Sander en Esther op de term ‘platform van verbinding’: het Spijkerbroekengala is namelijk meer dan de benefietavond. ,,We worden regelmatig benaderd voor advies, door andere goede doelen en ondernemers die ook iets willen organiseren. En natuurlijk doen we dat. Altijd. Het gaat uiteindelijk immers om kinderen. Dus als onze aanpak helpt en anderen het willen overnemen, helemaal goed, want dan worden ook veel andere kinderen weer geholpen.”
Er zijn ook bezoeken aan kinderdoelen die gesteund worden, waarna het zomaar kan gebeuren dat ook daar weer nieuwe initiatieven uit ontstaan. Esther noemt een van de vele indrukwekkende voorbeelden. ,,We kwamen in contact met de moeder van Zoë, want Zoë, kankerpatiënte in het Prinses Máxima Centrum, vond het vreselijk dat alle pleisters wit zijn. Ze wilde graag kleurpotlodensets om op alle pleisters prinsessen en ridders te tekenen. Dat werd zo goed ontvangen dat er contact werd gelegd met Dermo Care om voor alle kinderen in het ziekenhuis die pleisters te maken. Dat was Zoë’s wens. Dan overlijdt ze. En stopt dat project.” Maar dan gaat er bij Esther iets ‘aan’. ,,Dat gaat dus niet gebeuren. Bellen met onze penningmeester, ons netwerk ingezet en we hebben voor de stichting Zoë’s Wens en de pleisters drie jaar budget kunnen toezeggen.”
We hebben vaste gasten die echt elk jaar terugkomen, Dat zegt toch alles?”
De Avonturen van Maas, Kanjerketting, Nederlandse Rett Syndroom Vereniging, Fonkel, Jarige Job, Zoe’s Wens, Vrienden UMC Utrecht & Wilhelmina Kinderziekenhuis, FC Utrecht vanuit het Hart, Linda Foundation en het Zeldzame Ziekten Fonds zijn de tien goede doelen van dit jaar. Vijfhonderd stoelen zijn er op vrijdag 6 december in het NBC Congrescentrum in Nieuwegein, en de meesten zijn al verkocht. ,,We hebben vaste gasten die echt elk jaar terugkomen, sommigen hebben al tien gala’s meegemaakt. Dat zegt toch alles?” Of er een doelstelling voor dit jaar is? ,,Nee, dat hebben we nooit. Vorig jaar was het 209.410 euro. Onze grootste wens is dat iedereen een fantastische avond heeft en vooral dat we voldoende euro’s ophalen om voor heel veel kinderen het verschil te kunnen maken.”
(lees verder onder de foto)
Programma Spijkerbroekengala 2024
Het Spijkerbroekengala van dit jaar is extra speciaal, want het is de tiende editie - de Stars Edition. Dit vindt plaats op vrijdag 6 december in Nieuwegein, in het NBC Congrescentrum. Gasten worden vanaf 18.00 verwelkomd met een bijzondere Star- cocktail, aansluitend is er een extra feestelijk vijfgangendiner en live muziek.
Er zijn optredens van artiesten zoals Female Fusion, Frans Duits en Tino Martinmet muzikale begeleiding van de Sonny Inc band. De afterparty duurt tot 01.00 uur.
De laatste kaarten bestellen kan hier: www.spijkerbroekengala.nl/tickets.