Startup van de Week
Wat, waarom en hoe? In de serie Startup van de Week geven we startende ondernemers op onze website de kans hun ondernemersverhaal te vertellen. En: over precies drie maanden nog eens. Meedoen met de serie en geïnterviewd worden door startup-kenner Jeroen Kreule? Stuur een e-mail naar redactie@deondernemer.nl en wie weet...
Sleepfast.nl, opgericht in 2019, is een online beddenwinkel met ruim 2000 A-merk matrassen op voorraad. De broers Stefan (34) en Alex (32) Wolfswinkel zijn de grondleggers van het bedrijf. Wie een matras van bijvoorbeeld Tempur, M Line of Emma bestelt, heeft hem binnen 48 uur in huis. Sleepfast neemt bij levering de oude matrassen gratis mee. Deze worden vervolgens gerecycled tot judomatten.
Wie binnen 100 dagen na aankoop niet tevreden is met het nieuwe matras, krijgt het geld terug. Matrassen die om wat voor reden dan ook worden geretourneerd, worden niet vernietigd, maar krijgen een tweede kans: dit matras wordt gecontroleerd op stevigheid en ondergaat een volledige hygiënecheck. Indien nodig komt er een nieuwe matrashoes omheen. Ze gaan terug in de verkoop als Tweedekanzzz matras. Beter voor het milieu, leuk voor de klant die niet per se een gloednieuw matras wil: dan is de klant voordeliger uit en heeft zo een mooi ‘matrazzeltje’.
Lees ook: Ambitie HappySoaps: grootste plasticvrije merk van Europa worden
Sleepfast online marktleider
Klanten - ook wel sleepfriends genoemd - kunnen zeven dagen per week tussen acht uur ’s ochtends en elf uur ’s avonds chatten met de sleepcoaches van Sleepfast en krijgen advies op maat. Stefan: ,,Het advies dat onze sleepcoaches via de chat geven, is minstens zo goed als in een winkel.’’
Het jonge bedrijf steekt veel geld in online marketing: zo is in 2021 liefst 1,7 miljoen euro uitgegeven aan adverteren via Google. Sleepfast heeft marketeers in dienst die zich louter bezighouden met SEO, voor maximale vindbaarheid op internet. Ook maken Alex, Stefan en collega’s podcasts, productvideo’s, vlogs en blogs. Sleepfast beschikt over een eigen studio en een cameraman. Deze aanpak heeft de broers geen windeieren gelegd:
Sleepfast is in drie jaar tijd uitgegroeid tot online marktleider op bepaalde A-merk matrassen, met een marktaandeel van meer dan 25 procent. Het bedrijf heeft sinds de oprichting veertig medewerkers aangenomen, de groei zet onverminderd door. Alex: ,,De fysieke beddenwinkels in Lunteren en Huizen lopen nog beter door de komst van de webshop, verder is onlangs een winkel in Rotterdam geopend met een uniek winkelconcept.’’ Het huidige magazijn in Amersfoort puilt uit, daarom is pas geleden begonnen met de bouw van een nieuw magazijn (met een hip kantoor- en trainingsruimte) langs de A28 bij Nijkerk. Hier is plek voor 8000 matrassen (en boxsprings, bedden en beddengoed).
Het advies dat onze sleepcoaches via de chat geven, is minstens zo goed als in een winkel
Om te beginnen: wat voor slapers zijn jullie zelf eigenlijk?
Stefan: ,,Normaal gesproken slaap ik perfect, want heb een goed bed. Zeven á acht uur per nacht haal ik wel. Een paar maanden geleden hebben we echter een baby gekregen… Hartstikke leuk natuurlijk, maar dan slaap ik iets minder dan ik gewend ben.’’
Alex: ,,Ik slaap acht uur per nacht, maar weet hoe Stefan zich voelt: ik heb een dochter van twee. Toen ze net was geboren, sliep ik minder goed, had ik ook last van vermoeidheid. Het was een goede ervaring, omdat ik sindsdien klanten met slaapproblemen nog beter begrijp.’’
Lees ook: Startup van de week: The Bonsaïst, webshop voor bonsai
Hoe is Sleepfast ontstaan?
Alex: ,,Onze ouders zijn dertig jaar geleden begonnen met fysieke beddenwinkels in Lunteren en Huizen. Die winkels hebben een sterke regio functie en draaien goed. Ik werk sinds mijn 19e, in de zaak van mijn ouders, Stefan werkt er ook al jaren. Maar wij zijn ambitieus en wilden méér. De wereld ziet er over 20 jaar anders uit en daar spelen wij zo Fast mogelijk op in, daarom keken wij verder dan alleen de twee fysieke winkels. De beddenbranche is best saai, eerlijk gezegd. Dat heeft vooral ook met het product te maken: een bed of matras is een eenmalige aankoop."
,,Kijk, de beddenbranche is een rare branche. Wanneer je als consument een A-merk matras koopt en niet tevreden bent, heb je in principe dikke pech: je krijgt het geld niet terug als een matras niet bevalt. Bovendien zijn de levertijden bizar lang. Niemand wil toch vier of zes weken wachten? We hadden bij onze winkel in Lunteren altijd vijftig matrassen op voorraad. Dat was genoeg, omdat die winkel echt een regio functie heeft. De meeste beddenwinkels doen online er bij, maar wij dachten: we draaien het om en focussen juist op online verkoop. Zo is Sleepfast ontstaan. De winkels bestaan nog steeds, maar met Sleepfast verkopen we intussen veel meer dan de drie winkels bij elkaar.’’
Lees ook: Startup van de Week: Nølson, van de stijlvolle shirts
Lag de beddenbranche dan echt te slapen? Hoe kan dat?
Stefan: ,,Ja, dat klopt. Het punt is: je kunt niet louter online matrassen en bedden verkopen, want een leverancier levert in principe alleen onder de voorwaarde dat je ook een fysieke winkel hebt. Ze vinden dat de klant de mogelijkheid moet hebben om een matras of bed in een winkel uit te kunnen proberen. Wij bewijzen dat het niet per se nodig is, onze fysieke winkels geven wel extra vertrouwen bij een online verkoop. Zo heeft de klant bij ons de keuze.’’
Alex: ,,Stefan en ik hebben een website met webshop laten maken, ook moest er een huisstijl komen. We zijn begonnen met een voorraad van 200 matrassen. Ook zijn we gelijk gestart met de chatfunctie. Ons doel was en is: de branche wakker schudden.’’
Hoe verliep de start?
Alex: ,,Dat verliep een beetje onverwacht: we gingen iets eerder live dan ik had gedacht. Dat was een miscommunicatie met een reclamebureau dat we in de arm hadden genomen. Ik lag op een strandbedje in Cyprus met een laptop op schoot en zag dat iemand al wilde chatten. We hadden een leuk gesprek, even later was de allereerste bestelling was binnen.’’
Stefan: ,,In het begin deden we alles nog met z’n tweeën. Ik kan de week van Black Friday in 2019 mij nog herinneren, toen hebben we allebei een week lang elke dag tot middernacht gechat met klanten, vervolgens hebben we tot vier uur ’s nachts alle bestellingen klaargezet voor de bezorgers.’’
We zijn begonnen met een voorraad van 200 matrassen. Ook zijn we gelijk gestart met de chatfunctie. Ons doel was en is: de branche wakker schudden
Uit wie of wat halen jullie inspiratie?
Stefan: ,,Ik vind Pieter Zwart van Coolblue een inspirerende ondernemer. De manier waarop hij bijvoorbeeld met personeel omgaat, vind ik mooi om te zien. Wat Coolblue goed doet, is een sfeer creëren waardoor het leuk is om daar te werken.’’
Alex: ,,Ja, ik ben het met Stefan eens. Wij vinden het ook belangrijk dat mensen het prettig vinden om bij Sleepfast te werken. In het nieuwe pand langs de A28 komen onder meer een trainingsruimte, een bar en een dakterras, óók voor de winkelmedewerkers uit Rotterdam, Huizen en Lunteren. Om terug te komen op je vraag: ik vind het mooi als iemand een eigen visie heeft en zich niet laat afleiden. Cristiano Ronaldo bijvoorbeeld. Hij kan best irritant zijn en ziet er misschien uit als een arrogante vent, maar hij is authentiek en straalt pure passie uit. Hij is altijd gefocust en laat zich door niets of niemand afleiden. Daarom is hij een van de beste voetballers ter wereld.’’
We beginnen binnenkort met het uitzenden van podcasts. Gesprekken met een dokter of fysio die iets vertelt over ademhaling en het belang van goed slapen of een directeur van een matrasrecyclingbedrijf
Ambities. Vertel.
Stefan: ,,We hebben de beddenbranche intussen wakker geschud, iedereen in het wereldje weet wie we zijn. In drie jaar tijd zijn we uitgegroeid tot online marktleider. Die positie willen we natuurlijk blijven behouden. We willen meer fysieke winkels in grote steden openen, omdat het bijdraagt aan de betrouwbaarheid. Neem Rotterdam: toen die winkel openging, zagen we ineens een flinke stijging van het aantal online verkopen uit die regio.’’
Alex: ,,Sleepfast moet de bekendste speler in de beddenbranche worden. Als iemand van plan is een matras of bed te kopen, moet hij of zij als eerste aan Sleepfast denken. Een gemiddeld matras kost duizend euro, maar je hebt er zoveel plezier van. We willen mensen op een leuke manier ervan laten doordringen hoe belangrijk slapen is. We beginnen binnenkort met het uitzenden van podcasts. Waar ze over gaan? Denk aan gesprekken met een dokter of fysio die iets vertelt over ademhaling en het belang van goed slapen of een directeur van een matrasrecyclingbedrijf. Ook gaan we iets heel tofs doen op YouTube, maar dat houd ik nog even geheim. Omzet is belangrijk, maar we willen vooral ook adviseren en inspireren.’’