Uit onderzoek van Talent Monitor blijkt dat vrouwelijke professionals vaker succesvol zijn in het binnenhalen van opdrachten dan mannen. Ze hebben 68 procent meer kans om een opdracht te krijgen. Dit geldt zowel voor zzp’ers als voor werknemers. Dat zegt arbeidsmarktdata-expert en ceo van Head First Group Marion van Happen.
Lees ook: ‘Zzp’ers moeten flexibel blijven bij verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering’
,,Dit onderstreept niet alleen de kwaliteiten en het doorzettingsvermogen van vrouwelijke ondernemers, maar laat ook zien dat er veel potentieel onbenut blijft wanneer vrouwen niet actief worden aangemoedigd om voor het ondernemerschap te kiezen”, zegt Van Happen.
Marion van Happen ziet blinde vlek voor vrouwelijke zzp’ers bij recruiters
Ondanks het aantoonbare succes van vrouwelijke professionals bij het binnenhalen van opdrachten, worden zij nog steeds minder vaak benaderd door recruiters dan mannen. Uit de analyse blijkt dat mannelijke zelfstandigen bijna negentien keer per jaar worden benaderd door recruiters, terwijl vrouwelijke zelfstandigen slechts vijftien keer per jaar worden benaderd. Voor vrouwen in loondienst ligt dit aantal op bijna zeven keer per jaar, terwijl mannen ruim tien keer per jaar worden benaderd.
Het wordt tijd dat we vrouwelijke ondernemers de kansen geven die ze verdienen, want hun succes spreekt voor zich
,,Deze discrepantie kan deels worden verklaard doordat mannen vaker fulltime werken, wat hen aantrekkelijker maakt voor recruiters die financieel gedreven worden door meer gewerkte uren en hogere omzet”, legt Van Happen uit. Daarnaast speelt volgens haar ook een rol dat LinkedIn, een van de belangrijkste sourcingskanalen, licht oververtegenwoordigd is door mannen.
Data-gedreven aanpak nodig voor beter benutten vrouwelijk zzp-talent
De verschillen in benadering tussen mannelijke en vrouwelijke professionals tonen volgens Van Happen het belang aan van een meer bewuste en data-gedreven aanpak in de werving van talent. ,,Het is cruciaal dat organisaties hun wervingsinspanningen baseren op feitelijke gegevens in plaats van op intuïtie of traditionele aannames”, aldus Van Happen. ,,Bedrijven die hun data op orde hebben, zowel intern als extern, zijn succesvoller in bemiddeling, groei en winstgevendheid. Het erkennen en benutten van de kracht van vrouwelijke professionals kan daarbij een belangrijke rol spelen.”
Lees ook: ‘Het is onmogelijk dat helft van zzp’ers schijnzelfstandige is’
De nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek tonen aan dat hoewel het aantal ondernemers in Nederland sterk is toegenomen, het aandeel vrouwelijke ondernemers nauwelijks groeit. Dit noemt Van Happen een gemiste kans, zowel voor de arbeidsmarkt als voor bedrijven die op zoek zijn naar getalenteerde professionals. ,,Het wordt tijd dat we vrouwelijke ondernemers de kansen geven die ze verdienen, want hun succes spreekt voor zich.”