Vraagje: hoe vaakheb jij je de afgelopen tijd zorgen gemaakt over de toekomst van jezaak? Best regelmatig vermoed ik, en dat is begrijpelijk. Maar jebent geen ondernemer geworden om angstig af te wachten. Je had eendroom. Hoog tijd dus om daar weer mee aan de slag te gaan. Eenfantastisch instrument daarvoor is (tromgeroffel) … je begroting.
Een echt goeiebegroting begint helemaal niet met geld, maar met een meeslependverhaal. Een verhaal waarmee jij jouw onderneming grotermaakt. Wat wil je met je zaak bereiken?Dat is de kern van dat verhaal. Denk groots. Maakt jouw bedrijfbakstenen? Dan zeg je niet: ik maak bakstenen, maar: ik help deprachtigste gebouwen realiseren.
Zoek ondernemers die origineel zijn
Veel ondernemershebben dit verhaal nog niet goed uitgedacht, is mijn ervaring. Ik benmentor bij NLgroeit, en als een ondernemer voor het eerst bij mekomt, heeft -ie meestal een presentatie van een pagina of 64 bij zich.Ik zeg dan: die presentatie geloof ik wel, vertel me eens in driezinnen waar het om gaat. Het antwoord op die vraag is bepalendvoor het succes van de onderneming.
Je hoeft jouwverhaal niet in je eentje te bedenken. Zoek inspirerendemede-ondernemers om erover van gedachten te wisselen. Het liefst néteven buiten je eigen tak van sport. Het is de moeite waard om alseigenaar van een eetcafé eens te praten met iemand die eenviersterrenhotel heeft.
Lees ook: Bas van der Veldt gooit 'het stuur' om en nu is zijn AFAS een miljoenenbedrijf
Vraag in elk geval enthousiaste figuren. Je hebt ze in elk dorp: ondernemers die origineel zijn, die altijd kansen zien. Vaak staat er een sandwichbord met een supergrappige tekst voor de deur (categorie soep van de dag: whiskey). Díé mensen moet je hebben.
De keuzes en de euro's
Terug naar debegroting. Feitelijk leg je daarin jouw keuzes vast door er bedragenaan te hangen. Dat doe je op basis van jouw meeslepende verhaal.
Zo willen wij werkleuker en beter maken met onze software. En we willen zelf hetleukste - en gekste - bedrijf van Nederland zijn. Dat gaat niet samenmet een focus op enorme winstmarges. Wél met een focus op onzemedewerkers. Daarom investeren we komend jaar in een karaokebar inons Clubhuis & Theater.
Creatief aan de knoppen draaien
Er zijn in eenbegroting veel meer knoppen om aan te draaien dan je denkt. En erzijn ook knoppen die muurvast zitten. De loonkosten bijvoorbeeld(tenzij je het heel rigoureus aanpakt). De kunst is om met een frisseblik naar alle knoppen te kijken. Als je je loonkosten niet kunt (ofwil) drukken, kun je het misschien wel omdraaien: hoe kun je deópbrengsten verhogen?
Bij ons draaien dehoveniers mee in de bediening bij de uitreiking van de AFAS Edisons.En zo ken ik het voorbeeld van een advocatenkantoor dat eigenlijkmoest uitbreiden met een kantoormanager, maar geen goede kon vinden.De secretaresses zeiden: maar kunnen we dat niet zelf? Ze hebben detaken van een kantoormanager op een rij gezet, onderling verdeeld endeels geautomatiseerd. Nu doet iedereen waar -ie gelukkig van wordt,en het scheelt weer een FTE.
We willen zelf het leukste - en gekste - bedrijf van Nederland zijn. Dat gaat niet samen met een focus op enorme winstmarges
Laat anderen meeprofiteren
Een knop omzéker naar te kijken als het om personeel gaat, is die vandiversiteit. Mensen met een beperking, een afstand tot dearbeidsmarkt of pensionado’s zijn een geweldige aanvulling voor jeteam, merken we bij ons bedrijf. En je maakt er niet alleen je zaak,maar ook de maatschappij een beetje beter mee.
Diversiteit levertveel extra’s op: betrokkenheid, nieuwe inzichten, gekke momenten envooral een hoop plezier. Dat plezier wens ik je het komende jaar!
Lees ook: Bas van der Veldt (AFAS): 'Verkopen is niet 'vies', wees er juist trots op'