BlogFred Rutgers

Fred Rutgers: 'Laten we nu samen ondernemers de ruimte geven'

 
Keihard werken voor een matig rendement, ondernemers zien het steeds vaker niet meer zitten. Foto: Shutterstock
 
Geschreven door:
Leestijd 5 minuten

Twee jaar corona hebben ondernemers uitgeperst als sinaasappelen. Zowel financieel als mentaal zitten ze aan de grond. Tijd om de boel flink om te draaien, vindt ondernemerscoach Fred Rutgers. In zijn blog pleit hij ervoor om als samenleving de ondernemers de ruimte te geven om weer te ondernemen. Dan komt de volgende Gouden Eeuw vanzelf.

Lees verder onder de advertentie

Fred Rutgers

Retailtrendwatcher/groeicoach

,,Ik ben in 1960 geboren in een winkel. Dat wil zeggen, mijn ouders hadden een boek- en kantoorboekhandel en ik ben bijna letterlijk geboren achter de kassa. Die winkel bepaalde het leven binnen ons gezin. De hele dag was iedereen bezig met die winkel en de gesprekken gingen altijd over de winkel, de klanten, de zorgen, de kansen en de dromen voor de toekomst. Het ondernemen is mij dus met de paplepel ingegeven."

Download hier gratis zijn e-boek.

De echte gevolgen van corona worden nusteeds meer zichtbaar. Het zat er al aan te komen, maar nu neemt hetexplosief toe: steeds meer ondernemers willen stoppen. Gewoon omdatze er echt geen zin meer in hebben. Alleen afgelopen maand al ben ikdoor vijf ondernemers benaderd of ik ze wil helpen bij de verkoop vanhun bedrijf. Zoveel waren het er nog nooit. Soms zijn de torenhoogopgebouwde schulden de oorzaak. Ze zien aankomen dat ze vanaf oktoberhun belastingschulden moeten afbetalen, maar ze hebben geen idee hoe.

Maar steeds vaker hoor ik ook dat ze er gewoon geen zin meerin hebben. De lol is eraf. Door corona zijn ze voor zichzelf overgrenzen heen gedwongen waar ze eigenlijk niet over wilden. Hetspontane van ondernemen en de daarbij behorende vrijheid vinden ze tevaak vervangen door een keurslijf waarin ze niet passen. Met name hetverdwijnen van de gezelligheid noemt men vaak. Meerdere ondernemersgeven duidelijk aan dat ze elke dag opnieuw met frisse tegenzin naarde zaak gaan. En dat vreet aan ze.

Lees verder onder de advertentie

Ondernemen is een sleur geworden

Mijn moeder zei vroeger vaak tegen mij: 'als je geen zin hebt, zul je zin moeten maken'. De afgelopen maanden hoor ik dat mijzelf regelmatig zeggen, want opvolgers en overnemers staan bepaald niet in de rij. Heel veel bedrijven lijken zo goed als onverkoopbaar.

Hoe kan dat nu? Die ondernemers konden en kunnen er doorgaans toch vrij redelijk van leven? Ja, die zittende ondernemers wél, maar voor opvolgers ligt dat vaak toch even anders. De zittende ondernemer heeft vaak veel minder kosten en meer eigen vermogen. Als je pand vrij is van schulden blijft er veel meer over dan wanneer je met een verse flinke hypotheek of stevige huur moet beginnen. En niet iedere nieuwe ondernemer is bereid om samen met de partner keihard voor één redelijk inkomen te werken. Kortom, matige rendementen maken verkoop erg lastig.

Dus, die woorden van mijn moeder moeten vaak uitkomst bieden. Te veel ondernemers zijn met hun bedrijf in een vaste, saaie sleur geraakt. Dag in dag uit hetzelfde doen. Het voelt niet meer als ondernemen. De passie en inspiratie is weg, en dan lopen de rendementen ook nog eens terug. Pfff.

Lees verder onder de advertentie

Niet meer kijken naar wat niet mag, maar kijken naar hoe het wél kan

Door nieuwe keuzes te maken gaat jouw ondernemersbloed weer bruisen

Meestal kies ik er dan met die ondernemers voor om de knop maar gewoon om te zetten. Ze moeten wel. Waarom zijn ze ooit begonnen? Wat vonden ze vroeger leuk aan hun vak? Hoe hebben ze hun bedrijf van de grond weten te trekken? Waar kregen ze weer volop energie van?

Regelmatig zie ik dan dat de oogjes weer beginnen te glimmen. Ik leg dan uit dat jij als ondernemer voor het grootste deel zelf in de hand hebt hoe jij jouw werkt leuk en succesvol maakt. Wanneer heb jij voor het laatst nieuwe initiatieven genomen binnen jouw bedrijf? Wie dwingt jou om dag in dag uit telkens weer precies hetzelfde te doen? Waarom zou jij jouw bedrijfsconcept niet eens lekker opfrissen? Verras jezelf en je klanten door het roer eens even flink om te gooien! Ontdek nieuwe manieren van werken en denken. En dat kan, want jij bent de ondernemer, jij bepaalt het beleid en jij kunt dus ook doodgewoon een andere stip op de horizon plaatsen. Door nieuwe, soms radicaal andere keuzes te maken gaat jouw ondernemersbloed vaak weer bruisen, net als jouw bedrijf.

Lees ook: Retail-expert Fred Rutgers helpt je kijken naar de kansen die ontstaan door de huidige dreigingen

Lees verder onder de advertentie

Blijf geloven in kracht van ondernemerschap

Dat verleggen van de koers heeft doorgaans twee enorme voordelen. Niet alleen herontdekken veel ondernemers hierdoor weer het plezier in hun werk, ze zien meestal ook het rendement van hun bedrijf weer flink groeien. En dát maakt hun bedrijf op termijn dan weer beter verkoopbaar.

Graag doe ik hier dan ook een oproep aan overheid en ondernemers. Laten we de handen ineen slaan. De overheid heeft de afgelopen jaren heel veel geld geïnvesteerd om bedrijven financieel te ondersteunen. Op hun beurt hebben ondernemers alles uit de kast gehaald om hun hoofd boven water te houden en grote offers gebracht om vaak ten koste van veel omzet en broodnodige marge mee te strijden tegen corona. Beide partijen lijken daardoor moegestreden te zijn. Ze laten de kopjes hangen en geloven er kennelijk niet echt meer in. Ik blijf echter met overtuiging geloven in de kracht van ondernemerschap. In de Gouden Eeuw waren het ook ondernemers die ons land grote welvaart hebben gebracht. Dat kan nu ook weer. Zeker als we er samen echt voor gaan.

Na een paar jaar starre regelgeving is het nu de hoogste tijd om ondernemers weer volop de ruimte te geven om te kunnen ondernemen. Nieuwe initiatieven moeten volop de ruimte krijgen. Het is nu echt tijd voor de overheid om ondernemers volop te steunen. Dit keer dan eens niet weer met heel veel geld, maar met RUIMTE. Ruimte voor ondernemers om er voor te kunnen gaan. Weg met alle benauwende regels. Niet meer kijken naar wat niet mag, maar kijken naar hoe het wél kan. Tijdens de coronacrisis bleken veel regels ineens soepeler gehanteerd te kunnen worden dan voordien. Wedden dat dit nog veel meer kan? Laten overheid en bedrijfsleven elkaar weer meer vertrouwen en helpen. Daar zal ons land dan niet alleen veel leuker van worden, maar ook veel succesvoller.

Lees verder onder de advertentie