BlogFred Rutgers

Goede voornemens: tips voor een langdurige liefdevolle relatie, ook zakelijk

 
Foto: Shutterstock.
 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

De liefde en je werk lijken verdacht veel op elkaar. Soms is er sprake van liefde op het eerste gezicht bij een klant, soms blijft het bij een one-night-stand. Fred Rutgers heeft de tips om in het nieuwe jaar je werkrelaties eens te evalueren. En misschien helpen ze ook in je privé-leven. Of andersom.

Lees verder onder de advertentie

De liefde moet wél van twee kantenkomen

Voor een goede relatie zijn er tweenodig die in die relatie willen investeren. Als het goed is draaithet daarbij om meer dan geld. Je moet echt iets voor elkaar overhebben. Vanzelfsprekend is dat ook van toepassing voorklant-leverancier relaties. En toch gaat het daar te vaak mis. Vaakbegint het al met een valse start. Eén of vaak zelfs beide partijenlopen te hard van stapel. Bij een eerste date is het niet echtgebruikelijk dat geliefden zonder enig voorbehoud bij elkaar in bedspringen. Toch verwachten partijen bij een zakelijke kennismakingdoorgaans wel dat ze direct het onderste uit de kan kunnen halen.Klanten verwachten dan meteen een werelddeal en verkopers zijnverbaasd als een klant aangeeft dat hij er nog even over wilnadenken. Zeker bij een flinke aankoop hebben partijen toch vaker danwe zouden willen nog even tijd nodig om aan elkaar te wennen. Hoevaak heb jij als ondernemer een nieuwe potentiële klant zonder dealjouw pand zien verlaten? En toch had je alles uit de kast gehaald omdie klant over de streep te halen…

In de kroeg leidt ook niet iedereeerste kennismaking tot een afzakkertje thuis op de bank

Als je er direct teveel druk op zetloopt het juist daardoor vaak mis! Je wilt geen one-night stand, maareen langdurige voor beide partijen bevredigende relatie! Als jetelkens bij iedere nieuwe kennismaking heel veel drankjes moetweggeven, dan is dat uiteindelijk een dure vorm van marketing. Zo isdat zakelijk ook.

Maar gelukkig, er komt een deal, hetbegin van de klant leverancier relatie! Er bloeit een relatie op.Maar dat wil nog lang niet zeggen dat beide partijen door en blindzijn voor wat de ander doet. Er is echt meer voor nodig omklantentrouw op te bouwen. Die nieuwe klant biedt jou nu het voordeelvan de twijfel, maar zal echt nog niet van de daken schreeuwen hoegeweldig jij bent. Andersom zal jij die klant ook vast niet direct dehoogste korting geven. Waarom zou je? Maar stapje voor stapje groeitde relatie en hebben jullie steeds meer voor elkaar over. En dat ismooi! Maar, hoe gaan jullie nu beiden om met deze relatie?

Lees verder onder de advertentie

Niet iedere kennismaking loopt uit opliefde voor het leven!

Dat gebeurt niet in het echte leven,maar helaas al helemaal niet in het zakenleven. In het zakelijk levenlijkt ontrouw aan de orde van de dag en worden kansrijke relaties omhet minste of geringste afgebroken. Privé zijn mensen bereid meer teinvesteren in hun relaties. Zakelijk lijken we ons minder bewust vanhet belang van een goede langdurige liefdevolle relatie en lijken weook minder handig om daaraan te werken. Daarom geef ik je in ditkerstblog graag wat nuttige tips om aan je relaties te werken. Wieweet zijn sommige van deze tips ook handig om privé toe te passen!

  1. Liefde moet van twee kanten komen.Beiden moeten eraan (willen) werken. Vertellen jullie elkaar weleens hoe blij je bent met jullie relatie?

  2. Wanneer heb jij jouw partner voorhet laatst vertelt wat die ander voor jou betekent?

  3. Wat weten jullie eigenlijk overelkaar en elkaars verlangens? Hoe meer je op dat gebied van elkaarweet, hoe beter jullie daarbij op elkaar kunnen inspelen. Wanneerheb jij jouw klanten bijvoorbeeld voor het laatst gevraagd wat jijnog meer voor hem of haar zou kunnen doen? Hoe zou jij deverwachtingen van jouw klant kunnen overtreffen? Welke wensen vanjouw klant zou jij nog meer kunnen vervullen? Met andere woorden watzou jouw klant nog meer graag van je willen kopen?

  4. Wat stoort jullie aan elkaar? Enhoe zouden jullie dergelijke wederzijdse ergernissen kunnen wegnemenom de relatie verder te kunnen verbeteren?

  5. Hoe stimuleren jullie elkaar omopen en eerlijk met elkaar te communiceren? Hoe eerder jullie elkaareerlijk vertellen wat je denkt en je voelt om eventuele frustratiesin de kiem te smoren.

  6. Wat doen jullie eraan om elkaarregelmatig op een positieve manier te verrassen?

  7. Maken jullie met een zekereregelmaat (bijvoorbeeld jaarlijks) samen plannen voor de toekomst?

  8. Delen jullie dromen en wensen metelkaar?

  9. Passen jullie wederzijdse dromenen wensen nog bij elkaar? En als dat niet (meer) het geval is, watkunnen jullie er dan aan doen om weer met elkaar op een lijn tekomen?

  10. Wat kunnen jullie eraan doen omvan elkaars vrienden jullie vrienden te maken? (mond tot mondreclame en cross-selling bevorderen).

Ik wens al mijn lezers een gezond 2021.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Retailwatcher Fred Rutgers: Juist deze week ondernemers écht vooruit helpen

Fred Rutgers

Internationaal retailtrendwatcher en groeicoach

,,Ik ben in 1960 geboren in een winkel. Dat wil zeggen, mijn ouders hadden een boek en kantoorboekhandel en ik ben bijna letterlijk geboren achter de kassa. Die winkel bepaalde het leven binnen ons gezin. De hele dag was iedereen bezig met die winkel en de gesprekken gingen altijd over de winkel, de klanten, de zorgen, de kansen en de dromen voor de toekomst. Het ondernemen is mij dus met de paplepel ingegeven."