Blog Patrick Wessels

Tachtig piek voor een Max Verstappen-polo: waarom Formule 1-fans zich graag laten uitkleden

Merchandise en de psychologie er achter. Max Verstappen, Red Bull, de Formule 1 en de flinke bedragen die fans neertellen - straks ook in Zandvoort - voor onder meer shirts, caps en ook entreekaarten. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels weet het te duiden.

Patrick Wessels 31 augustus 2021

Foto's: Red Bull.

Zelfs ondanks de torenhoge ticketprijzen en parkeerplaatsen tot 200 euro per dag staan Formule 1-fans straks in Zandvoort in de rij voor een polo van 80 piek. Een polo van Red Bull Racing natuurlijk, of met daarop de voor hen heilige nummer 33 prominent op de borst. Geld speelt geen rol lijkt het. Waarom kunnen Zandvoort en Max Verstappen vragen wat ze willen?

Psychologisch is het heel logisch. De fans van de Formule 1 ervaren een vorm van besmetting. En dan gaat het gelukkig (en hopelijk) een keer niet om Covid-19. In plaats daarvan willen ze zich graag laten besmetten met waar ze zo’n fan van zijn. Met Max Verstappen en met de Grand Prix van Zandvoort, als onderdeel van de Formule 1 waar ze iedere race trouw naar kijken.

Beluister hier de Aandachtstrekkers-podcast van consumentenpsycholoog Patrick Wessels en online marketingexpert Michel Ariëns: 'Dat Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort, kunnen ondernemers ook'

Die Formule 1 en Verstappen zijn normaal gesproken ver weg. Fans kijken de race op televisie en komen niet dichterbij Max dan in de interviews door Jack Plooij en Olav Mol. De coureur zelf is onbereikbaar, net als de meeste races op locaties over heel de wereld.

Een polo, een cap en natuurlijk een kaartje voor de race op Zandvoort brengen daar verandering in. De fans komen ze gevoelsmatig een heel stuk dichterbij. Ondanks dat Max misschien niet eens weet welke polo’s er allemaal van hem verkrijgbaar zijn gaat ons brein er vanuit dat er een directe band bestaat. En dat er als het ware een beetje van Verstappen in de merchandise zit. Het brengt de fans enorm veel dichterbij hun grote idool. En daar hebben ze geld voor over, omdat de rol van racefan een deel van hun identiteit is geworden.

Lees ook: Dit kun je als ondernemer leren van de snelheid binnen een Formule 1-team

De merchandise van Verstappen en de Formule 1 zorgen voor een 'transfer of essence' (lees hier een PDF daarover). Kopers krijgen het gevoel ‘dichter op de bron’ te zitten. Dat effect wordt sterker naarmate de fans letterlijk dichterbij komen. Ten opzichte van de webshop van Verstappen kunnen de polo’s op het circuitpark in Zandvoort daarom zomaar enkele tientjes duurder zijn. Waarschijnlijk gaan ze komend weekend ook voor 100 euro als warme broodjes over de toonbank.

Zelfs de rest van Zandvoort zal er aanzienlijk van profiteren, ook als het racecircus straks weer is vertrokken. Plekken waar Verstappen is geweest, kleding in de lijn die hij droeg en andere keuzes die hij maakte worden onmiddellijk meer geld waard. Het is de kunst om de connectie met Formule 1, Red Bull, de Grand Prix van Zandvoort en vooral Max Verstappen zo sterk mogelijk te maken.

Merchandise. Het brengt de fans enorm veel dichterbij hun grote idool. En daar hebben ze geld voor over, omdat de rol van racefan een deel van hun identiteit is geworden.

Die positieve besmetting blijft namelijk nog wel even aanhouden. Al was het maar omdat het brein er onbewust vanuit gaat dat je in een polo van Verstappen sneller zal zijn dan in willekeurig elk ander. Het brengt je dichterbij en helpt psychologisch besmet te raken met eigenschappen die daar natuurlijk onmogelijk echt in kunnen zitten. Maar dat maakt voor het betalende brein niet uit.

Foto: ANP.

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws