Blog Petra Lubbers

Een Amazon dat lokale winkeliers moet gaan steunen...?

Onlangs verscheen er een plan van brancheorganisatie INretail om de lokale economie een boost te geven. In zeven pagina’s wordt voor de overheid uiteengezet hoe lokale ondernemers ondersteund zouden moeten worden om na alle coronamaatregelen er weer bovenop te komen. Een interessant document met veel goede focuspunten, maar ook met een aantal twijfelachtige, vindt Petra Lubbers. De meest opvallende voor haar: de digitaks voor grote internationale techbedrijven zoals Amazon. 'Stelt INretail nu echt voor dat dergelijke bedrijven omzet gaan afdragen om de kledingwinkel om te hoek te helpen?'

Petra Lubbers | Raad van Advies 29 april 2021

Retailexperts rabobank amazon nederland

Een paar punten vooraf: ik hou van een eerlijk concurrentieveld en ben zowel fan van online webwinkels als van lokale ondernemers. En: ik geloof in ondernemen vanuit eigen kracht. 'Gaat een klant ergens anders heen? Dan kan ik blijkbaar iets beter doen'. Gelukkig zijn er veel ondernemers die net zo denken.

Helaas heb ik uit eigen ervaring ook gezien dat er veel lokale ondernemers zijn die de ‘schuld’ bij de concurrent neerleggen. Vooral in de transitie naar het online aankopen, hoorde ik vaak het beklag dat het de schuld was van bol.com of Wehkamp dat winkeliers omzet verloren. Menig maal heb ik het pleidooi mogen gehouden, vooral in mijn bol.com periode, dat het toch echt de consument zelf is die kiest en beweegt. Blijkbaar bieden online spelers iets wat past bij hun behoeften. Klinkt voor mij als gezonde concurrentie.

Ik moest het twee, nee vijf keer, lezen. De consument kiest voor het online gemak, de betere prijs, de snelle service van deze bedrijven en nu moeten deze bedrijven de lokale ondernemers gaan betalen om ook online positie in te kunnen nemen?

Zo werkt die gezonde concurrentie ook op lokale schaal. Heeft de ene slager een beter product, een betere prijs of een betere service, dan kies je als klant waarschijnlijk die. Logisch En om nu de parallel naar de voorgestelde digitaks te trekken: wat zouden we er dan van vinden als die andere slager in het dorp vervolgens zijn verlies gaat verhalen op de betere slager? Dat zouden we waarschijnlijk allemaal onbegrijpelijk vinden.

Zo bekeek ik het standpunt van INretail ook. Zij vragen het kabinet of er een taks kan komen voor de (internationale) techbedrijven, zodat er een pot gecreëerd kan worden waarmee lokale ondernemers hun digitalisering op orde kunnen krijgen. Ik moest het twee, nee vijf keer, lezen. De consument kiest voor het online gemak, de betere prijs, de snelle service van deze bedrijven en nu moeten deze bedrijven de lokale ondernemers gaan betalen om ook online positie in te kunnen nemen?

Lees ook: Cor Molenaar pleit voor noodfonds en solidariteitsheffing retail, horeca en zzp

Oke, corona verzacht de situatie natuurlijk. Zo heeft een groot aantal bedrijven meer dan evenredig geprofiteerd en zijn er veel andere partijen gedupeerd. Dat daar een soort van correctie plaatsvindt zou ik toejuichen. Albert Heijn die een deel van zijn winst reserveert om winkeliers in Nederland te steunen: helemaal voor. Deze ongelijkheid is namelijk direct aantoonbaar door een gebeurtenis die buiten onze macht ligt. Maar dat consumenten meer online gaan aankopen? Dat was al jaren gaande. En ja, corona heeft dat zeker versneld, maar mag geen excuus zijn voor de gevraagde taks.

Ik gun het de lokale winkeliers, die digitaks. Want die worsteling met digitalisering is een feit en alle steun is welkom. Dus vanuit die optiek mag INretail slagen in hun opzet. Maar mijn ondernemersgeest blijft er moeite mee hebben: een conflict met mijn voorkeur voor gezonde concurrentie.

Lees ook: Lokaal Ideaal haalt miljoen op om platform verder te laten groeien

Tot slot: wat mij opvalt als ik naar het rapport van INretail kijk, is dat van de 25 adviespunten er slechts twee over digitalisering gaan, waaronder dus de digitaks. Amazon moet het dus blijkbaar gaan regelen. Wellicht toch het digitale initiatief iets meer in eigen handen nemen? Gelukkig dat er steeds meer nationale initiatieven zijn die voor lokale winkeliers een oplossing bieden. Op eigen kracht. Voelt toch beter.

Petra Lubbers Tom Orrow Raadvan Advies

Petra Lubbers

Managing Director Tom Orrow

Petra Lubbers heeft bijna twintig jaar ervaring in media, advertising en e-commerce is managing director en partner bij Tom Orrow, specialist in online platformen. Sinds 2019 is Lubbers lid van de Raad van Advies van De Ondernemer.

Alle blogs op deondernemer.nl worden op persoonlijke titel gepubliceerd. Standpunten en meningen van bloggers komen niet noodzakelijk overeen met die van De Ondernemer.