Blog

Provoceren kun je leren en ermee omgaan ook

Provoceren op de werkvloer. Nuttig of niet? Shutterstock
Shutterstock
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Dennis Mensink

Dennis Mensink is oprichter van contentmarketing- en PR-bureau Mediatic in Amsterdam. Met twintig content- en PR-professionals en een netwerk van (zuster)bureaus zet Mediatic zich in voor vooruitstrevende organisaties, zoals Viisi Hypotheken, bunq, Insify, Seepje, MUD Jeans, Treemore, IFAW, Macaw en Salesforce.

Door op niet alledaagse wijze te reageren op (levens)vraagstukken, worden cliënten uit hun comfortzone gehaald. In plaats van compassie en empathie, reageren provocatieve therapeuten met provocerende vragen.

Veel ondernemers hebben een coach of mentor, zo ook ongetekende. Dat zou van toegevoegde waarde moeten zijn, maar ik heb persoonlijk ondervonden dat het vaak aan echte scherpte ontbreekt. Te vaak fungeren coaches als klankbord, in plaats van de juist zo gewilde adviseur. Terwijl juist die rol kan bijdragen aan professionalisering van de ondernemer. Door kritische vragen te stellen, en soms op het scherpst van de snede de kernwaarden van een ondernemer te bevragen, geef je hem of haar de kans om echt te groeien.

Lees verder onder de advertentie

Kritiekloos ondernemen maakt inwisselbaar

Dat geldt overigens niet alleen voor ondernemers, maar ook voor klanten van ondernemers. Door klakkeloos uit te voeren wat er wordt gevraagd, voeg je geen echte waarde toe. Sterker nog: je ondermijnt het merk waarvoor je aan de slag gaat, en daarbij je eigen vakmanschap. Als mentor (bij nlgroeit), adviseur (van ondernemers, op het gebied van contentmarketing en PR) én ondernemer weet ik waar ik het over heb.

Daarom geef ik de voorkeur aan een eerlijk, open verhaal; anders heb je er niets aan. Kritiekloos ondernemen maakt inwisselbaar en dus kwetsbaar. Provocatief ondernemen – en tegenspraak organiseren – betekent continu eigen waarden en keuzes bevragen. Op een prikkelende, maar ook respectvolle manier. Dat vraagt om lef én empathie.

Ook ondernemers en klanten zijn gebaat bij provocatie, mits je je aan de regels van het provocatief coachen houdt

Dennis Mensink Mediatic
Dennis Mensink Mediatic
Mediatic
Lees verder onder de advertentie

Raadgevend niet dominant

Het is een misverstand dat provocatief coachen een dominante manier van begeleiding is. Provocatie gaat vooral om vragen stellen, niet om antwoorden opdringen. Die omkering is een beproefd recept voor provocatieve therapeuten. De grondlegger van deze vorm van therapie, de Amerikaanse psychotherapeut Frank Farrelly, ontdekte dat hij weinig vorderingen maakte met cliënten als hij zich meelevend en begripvol opstelde. Hij gooide het over een andere boeg en bevestigde bijvoorbeeld uitspraken als: ‘Ik ben waardeloos‘.

Vaak volgde er dan een weerwoord waarin cliënten uitlegden dat dat niet zo was. Die reactie vormde de basis van een gesprek dat écht iets in beweging zette. En zo hielp hij, in veel minder sessies dan gebruikelijk, cliënten die na jaren therapie maar mondjesmaat vooruitgang hadden geboekt. Door niet mee te bewegen met de visie op het probleem dat de cliënt had, werd iemand écht geholpen. Niet op de rem trappen, maar tegengas geven bleek het recept te zijn om niet uit de bocht te vliegen.

Het is een misverstand dat provocatief coachen een dominante manier van begeleiding is

Dennis Mensink Mediatic

Provoceren als hulpmiddel

Ook ondernemers en klanten zijn gebaat bij provocatie, mits je je aan de regels van het provocatief coachen houdt. Deze vorm van begeleiding gaat altijd uit van de goede bedoelingen van degene die provoceert, en gepaard met humor. Het moet voor de ontvangende partij altijd duidelijk zijn dat je provoceert omdat je om je gesprekspartner geeft.

Lees verder onder de advertentie

Om dat te kunnen doen, moet je zorgen voor een goede relatie. Is die basis eenmaal op orde, dan is er alle ruimte voor liefdevolle provocaties. Is dat niet het geval, dan is de kans groot dat een provocatie wordt uitgelegd als cynisme en gebrek aan empathie. En als je denkt dat deze column zonde van je tijd was, is dat ook zo: stop met uitstellen, ga door met ondernemen.

Lees ook: Waarom ‘nee’ tegen een klant een ‘ja’ tegen jezelf is

Lees verder onder de advertentie