Bakers & Bananas (voorheen SUNT) werd opgericht met een duidelijke missie: voedselverspilling tegengaan door afgekeurde bananen (die anders zouden worden vernietigd) een nieuw leven te geven. Zusterbedrijf The Banana Factory verwerkt deze bananen tot puree en Bakers & Bananas gebruikt deze als basis voor innovatieve bakkerijproducten als bananenbrood, cookies en ovengebakken donuts.
Wat begon als een kleinschalig initiatief, groeide met hulp van onder andere Stichting DOEN, het fonds van de Postcode Loterij en VriendenLoterij, in korte tijd uit tot een bedrijf met producten in ruim 1500 verkooppunten door heel Nederland. ,,We hebben tot nu toe in onze bananenfabriek zo'n 10 miljoen bananen gered van de afvalberg," vertelt Van Hees trots. ,,Die bananen worden verwerkt tot heerlijke bakkerijproducten waar consumenten blij van worden. Dit doen we samen met een gepassioneerd en supersterk team!"
Ondersteuning op alle fronten
Van Hees vertelt dat Stichting DOEN veel betekent voor Bakers & Bananas. ,,Stichting DOEN heeft niet alleen financieel geïnvesteerd in ons bedrijf, maar biedt ook ondersteuning op andere fronten,” legt hij uit. ,,Ze adviseren zowel over onze bedrijfsvoering als onze opschalingsstrategie. Hun netwerk helpt ons waardevolle connecties te leggen en hun expertise is onmisbaar, vooral op financieel vlak en in de bedrijfsvoering.”
,,Daarnaast biedt Stichting DOEN ons een communicatieplatform, doordat zij het fonds zijn van de Postcode Loterij en VriendenLoterij zijn de lijnen daar kort. Zo zitten onze producten ook in het prijzenpakket van de loterijen. Dat zorgt voor een afzetmarkt en maakt dat een breed publiek kennis maakt met onze producten.” Hij legt uit dat Stichting DOEN ook meedenkt over het spreiden van risico’s, met leveranciers en het diversifiëren van competenties binnen het team. ,,Dat is precies wat je als startend bedrijf nodig hebt!”
Een toekomst zonder verspilling
Van bananenbrood tot donuts en granola: de producten van Bakers & Bananas zijn bedoeld als innovatieve, smakelijke alternatieven met een positieve impact op de voedselketen. The Banana Factory produceert niet alleen no-waste bananenpuree aan het eigen merk, maar levert ook aan andere producenten, waaronder bedrijven in de ijs-, smoothie- en sappenindustrie of kindervoeding. The Banana Factory is het enige bedrijf in Europa dit deze circulaire bananenpuree produceert en vermarkt.
Van Hees hoopt in de komende jaren de impact van Bakers & Bananas en The Banana Factory aanzienlijk te vergroten. Hun doel? Tegen 2029 maar liefst 50 miljoen bananen per jaar te redden van verspilling. ,,We willen blijven groeien en impact maken met nieuwe producten. Voor ons is het duidelijk: niets mag verspild worden.”
Wat is de Fair Future Challenge?
Stichting DOEN steunt vernieuwende initiatieven van duurzame, sociale en creatieve voorlopers, zoals Bakers & Bananas. Dit najaar start de stichting daarom met de eerste editie van de Fair Future Challenge. Met deze wedstrijd zijn maar liefst vijf geldprijzen van €100.000 te winnen voor ondernemers die een consumentenproduct of -dienst hebben en daarmee positief bijdragen aan mens en milieu. Met de challenge wil Stichting DOEN startups en scale-ups met een duurzaam of sociaal consumentenproduct een flinke impuls geven.
Hoe werkt de Fair Future Challenge?
Ondernemers kunnen zich tot en met 3 december 17.00 uur via de website aanmelden voor de competitie. In januari 2025 selecteert een deskundige jury twintig finalisten. Zij mogen hun producten of diensten op 13 februari presenteren tijdens de Product Fair op het kantoor van de Postcode Loterij en Stichting DOEN in Amsterdam.
Hier krijgen ze niet alleen de kans om hun verhaal te delen met potentiële investeerders en partners, maar ook om hun netwerk uit te breiden en zich verder te profileren. ,,De mogelijkheid om je onderneming te presenteren voor een netwerk van investeerders en collega-ondernemers is heel waardevol”, vindt Van Hees. Tijdens de Product Fair worden de vijf winnaars bekendgemaakt die elk een bedrag van €100.000 ontvangen. Extra bijzonder: de winnaars mogen helemaal zelf weten waar ze het prijzengeld aan besteden, als het maar ten goede komt aan de groei van de onderneming.
Een grote kans voor duurzame en sociale ondernemers
De Fair Future Challenge biedt volgens Van Hees kansen voor ondernemers die willen doorgroeien. ,,De combinatie van financiële steun en zichtbaarheid is voor veel bedrijven een gamechanger. Als je met passie en onderscheidend vermogen aan de wedstrijd deelneemt, geloof ik echt dat je tot de top 20 kunt behoren," zegt Van Hees. ,,Het kan de springplank zijn die je nodig hebt om als bedrijf verder te groeien.”
Met de deadline van 3 december in zicht, roept Van Hees ondernemers op om de uitdaging aan te gaan. ,,Onderneem met een missie en zorg voor een duidelijk marktperspectief. Stichting DOEN biedt met de Fair Future Challenge echt de boost en de springplank die je soms nodig hebt in de onzekerheid van het ondernemerschap in de consumentenmarkt.”
Inschrijven voor de Fair Future Challenge kan tot en met 3 december 17.00 uur via fairfuturechallenge.nl.